ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیاایجاد تورم مشابه جیب‌بری است؟

0

برخی تورم را به معنی تجاوز به حقوق مردم و برخی دیگر مخالف این موضوع را مطرح می‌کنند؛ اما منشا تورم کجاست؟

فردای اقتصاد: مرتضی کاظمی، تحلیلگر اقتصادی تورم را به مثابه جیب‌بری دانست و گفت: پولی در جیب یا حساب بانکی سپرده می کنید اما ناگهان بعد از مدتی متوجه می  شوید که ارزش پول نصف شده است.

وی در پاسخ به این که چه کسانی در اقتصاد جیب بری می کنند باید ابتدا گفت که چه کسانی تورم را ایجاد می‌کنند؟ در واقع تورم توسط بانک مرکزی ساخته می‌شود. در جایی که بانک مرکزی مسئول حفظ ارزش پول است، طبعا این نهاد مسئول ایجاد تورم هم خواهد بود.

وی عنوان کرد: شهروندان مجبورند به پول رایج، در راستای ذخیره ارزش متوسل شوند. سال گذشته با یک میلیون تومان می توانستیم یک خریدی انجام دهیم، امسال با همان یک میلیون تومان نصف خرید گذشته را هم نمی توان انجام داد. ارزش پول نصف شده و قدرت خرید نیز کاهش پیدا کرده است. تورم به طور مخفیانه ایجاد می‌شود.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: در پاسخ به چرایی این مهم می توان به جبران کسری بودجه دولت‌ها اشاره کرد. در شرایطی که حجم پول غیر متناسب با ظرفیت اقتصاد رشد کند طبعا نتیجه آن تورم است.

کاظمی تاکید کرد: زمانی که بانک مرکزی تسلیم بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها می‌شود طبعا پول کم ارزش می‌شود.به اعتقاد بنده، تورم به معنی جیب بری بانک مرکزی از تمام اقشار جامعه به خصوص قشر ضعیف است.

وی ادامه داد: حال چرا برخی معتقدند که تورم به معنی تجاوز به حقوق مردم نیست؟ این قشر استدلالی را مطرح می‌کند مبنی بر این که دولت خرج دارد. به عنوان مثال گفته می‌شود که دولت در سال جاری ۲ هزار همت خرج دارد، در حالتی که مالیات بیش از اندازه نمی‌توان گرفت و در حوزه فروش نفت با مشکل مواجه است، در نتیجه چاره‌ای جز ایجاد تورم نمی‌ماند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته گریبان‌گیر اقتصاد کشور شد در واقع درآمد دولت را کاهش داد. گروه دیگری از حامیان تورم در دنیا، دولت پرستان هستند.

امروز در برنامه بورسان احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط جاری و آتی بازار و چرایی نا اطمینانی به وضعیت موجود پرداخت. در ادامه مرتضی کاظمی تحلیلگر اقتصادی نیز تورم و نقش بانک مرکزی در کنترل شرایط را تشریح کرد.

برای مشاهده برنامه کامل بورسان کلیک کنید:

سناریوهای پیش روی بورس چیست؟

منبع : https://www.fardayeeghtesad.com/news/24855

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار