ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رشد حجم نقدینگی چیست و راه کنترل آن چه خواهد بود؟

0
نقدینگی هر آن مقدار پول نقد موجود در بازار است.هر آن قدر اسکناسی که در حال حاضر در جیب ها و حساب های هر کدام از ماست که به سهولت قابلیت ورود به بازار را دارد!
رشد حجم نقدینگی چیست و راه کنترل آن چه خواهد بود؟

در ادبیات اقتصادی گاه با مسئله ی مهمی تحت عنوان نقدینگی و رشد حجمی آن مواجه میشویم. بیایید به اختصار و در ابتدا ببینیم نقدینگی به چه معناست؟
نقدینگی هر آن مقدار پول نقد موجود در بازار است.هر آن قدر اسکناسی که در حال حاضر در جیب ها و حساب های هر کدام از ماست که به سهولت قابلیت ورود به بازار را دارد!
نقد شوندگی بیشتر و کمتر از دیگر زیر شاخه های مرتبط با مکانیزم نقدینگی است و به عبارتی به هر دارایی ای که ریسک کمتر و سهولت بیشتری در پروسه نقد شدن آن باشد میگوییم نقدشوندگی بالاتری دارد و بالعکس.
مثال اینکه نقدشوندگی پول های حساب یک شخص بیشتر از نقدشوندگی اتومبیل همان شخص است چرا که سهولت تبدیل شدن پول های ذخیره در سپرده ی او به نسبت فروش یک دستگاه اتومبیل همان شخص به روشنی مشخص است.
به اختصار با مکانیزم نقدینگی و نقدشوندگی دارایی ها آشنا شدیم
حال بیایید ببینیم رشد حجم نقدینگی چیست.
رشد حجم نقدینگی به معنی افزایش حجم پول در بازارها و یا شبه پول هاست ( برای مثال پول سپرده های بانکی که به سادگی قابلیت تبدیل شدن به پول نقد و ورود به بازارها را دارند )
بر کسی پوشیده نیست که افزایش حجم پول نقد در بازارها سبب افزایش سرعت معاملات خواهد شد.
نکته ی دیگر که میدانیم این است که همیشه در بازار مقدار مشخصی کالا و خدمات وجود دارد و درک این موضوع ساده خواهد بود که تعادل میان حجم پول نقد حاضر در بازارها و مقدار کالاها و خدمات ضروری است و چنانچه برای مثال مقدار پول نقد موجود بیش از میزان کالا ها و خدمات موجود باشد برای خرید آن کالاها و خدمات ناگزیر مجبور به پرداخت پول بیشتری خواهیم بود و بدین شکل قیمت ها افزایش خواهد یافت. لذا حجم نقدینگی باید کنترل شود.
یکی از دلایل افزایش نقدینگی سهولت اخذ وام های بانکی با بهره های پایین است.
حال راهکار چیست؟ چگونه و با چه سیاست هایی میتوان رشد حجم بیش از اندازه نقدینگی را کنترل کرد؟
یکی از این راه ها این است که بانک ها سیاست های سختگیرانه تری در قبال دادن وام های بانکی اتخاذ کنند. اگر بانک ها بهره ها و سود ها را افزایش دهند از طرفی تقاضا برای گرفتن وام کاهش می یابد و از طرف دیگر تقاضا برای سرمایه گذاری پول های نقد در بانک از طرف مردم افزایش. به این شکل حجم پول نقد موجود در بازار کاهش میباید و نسبت کالاها و پول نقد تعدیل میگردد. موضوع بسی گسترده و مهم است که در این متن کوتاه تلاش شد که به ساده ترین شکل این موضوع تا حدی واشکافی گردد

نویسنده : علیرضا آصفی‌راد

برگرفته از : https://jangalmedia.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار