ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

برای فک پلمب چه کاری باید کرد؟

0

براساس قانون عوامل متعددی سبب پلمب شدن واحد‌های صنفی می‌شود و برای فک پلمب باید از راه‌های قانونی وارد عمل شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پلمب کردن مکانی به علت تخلف، وظیفه‌ای است که از سوی ماموران و بازرس‌های نظارتی صورت می‌گیرد؛ بستن و پلمب محدود به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نیست و احتمال اینکه شرکت‌ها و دیگر کسب و کار‌ها به این مشکل دچار شوند، زیاد است.

وقتی فروشگاه، مغازه، شرکت و هر کسب و کار دیگری  از چارچوب‌های قانونی خود خارج شوند، با برخورد‌هایی از سوی ناظران خود مانند اتحادیه و بازرسی روبه‌رو خواهند شد، برای مثال چندی پیش که قیمت نان از سوی برخی نانوا‌ها دستخوش تغییرات شده بود، از طرف افراد مسئول ابلاغ شد نانوایی‌هایی که بر اساس قیمت تعیین شده نان را بدست مردم ندهند، با برخورد شدید و نهایت پلمب کسب و کار مواجه خواهند شد.

عمده‌ترین دلایل پلمب واحد‌های صنفی شامل این می‌شود که یا فعالیت در آن واحد صنفی متضاد با پروانه کسب است یا واحد صنفی بدون دلیل خاصی بیشتر از چند روز تعطیل  باشد و این موضوع به ضرر مشتری تمام شود، یا فرد مبلغ حق عضویت خود را به اتحادیه‌ی صنفی که در آن فعالیت دارد پرداخت نکند و از قوانین تصویب شده در اتحادیه‌ی صنف خود سرپیچی و قوانین مقرر شده توسط نظام صنفی را انجام ندهد.

همچنین پیش از پلمب شدن از سوی ماموران، اخطار‌هایی به واحد صنفی متخلف ارسال می‌شود که در صورت تخطی و ادامه تخلف‌ها، اقدام به مهر و پلمب می‌شود؛ اشخاصی که واحد‌های آن‌ها پملپ شده و به این موضوع اعتراض دارند،  از طریق کمیسیون نظارت، شکایت و دلایل خود را مطرح و در صورت تایید شکایت، اتحادیه باید نسبت به رفع پلمب افدام کند و حتی خسارت وارده را پرداخت کند.

شکستن مهر و پلمب چه مجازاتی دارد؟

موضوع مهمی که پس از پلمب به وجود می‌آید، محو یا شکستن مهر و پلمب است که افراد با این طرز فکر که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، اقدام به این کار می‌کنند اما در ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی آمده است هر گاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمب شده باشد و کسی عالماً و عامداً آن‌ها را بشکند یا محو کند و عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود، مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که مستحفظ ( کسی که وظیفه حفظ و امنیت مهر و پلمب را بر عهده دارد ) مرتکب این امر شده باشد به حبس از یک تا دو سال محکوم می‌شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال ( غفلت و کوتاهی ) مستحفظ واقع شود مجازات مستحفظ یک تا شش ماه حبس یا حداکثر ۷۴ ضرب شلاق است.

گاهی اوقات شکستن و محو کردن مهر و پلمب برای این منظور است که اسناد و مدارک موجود در مکان پلمب شده را  سرقت کنند؛ طبق ماده ۵۴۶ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که مرتکب به عنف مهر یا پلمب را محو یا بشکند و عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی و نوشته یا اسناد را برباید یا معدوم کند، حسب مورد به حداکثر مجازات‌های مقرر در مواد قبل (مجازات ماده ۵۴۵ قانون مجازات اسلامی سه تا ده سال حبس) محکوم خواهد شد و این مجازات مانع از اجرای مجازات جرایمی که از قهر و تشدد حاصل شده، نخواهد بود.

برای فک پلمب ، باید ابتدا  به اتحادیه مربوطه مراجعه کرد و سپس با ارائه مدارک لازم، پرونده‌ای تشکیل می‌شود  اگر فرد بدون پروانه کسب فعالیت انجام داده یا فعالیت غیر مرتبط نسبت به پروانه کسب داشته، باید برای گرفتن پروانه اقدام کند و پس از گذشت مدتی از تشکیل پرونده، با رعایت قوانین و دادن تعهدات لازم، واحد فک پلمب می‌شود همچنین در صورت خودداری مراجع مربوطه از فک پلمب ، فرد صاحب کسب و کار یا وکیل وی می‌تواند از طریق دادگاه برای پیگیری فک پلمب اقدام کند.

منبع : https://www.yjc.news/fa/news/7899178

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار