ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آوار تورم روی سفره فقرا:

0
نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه، برای فقیرترین قشر جامعه ایران، در شهریور امسال به ۴۸٫۸درصد رسید، درحالی‌که ثروتمندان در این ماه با نرخ تورم نقطه‌ای ۴۰٫۶درصدی مواجه شده‌اند.

به گزارش بنکر (Banker)، شکاف ۸٫۲درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریورماه بین داراترین و ندارترین قشر جامعه باعث شد تا دیروز سیدابراهیم رئیسی بگوید تورم، خط قرمز دولت اوست و از دستگاه‌های اجرایی بخواهد از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تورم می‌شود پرهیز کنند و بانک مرکزی هم سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند.

نرخ تورم سالانه در شهریورماه امسال به ۴۵٫۸درصد رسیده است. پیش‌تر در ۳۰مرداد امسال رئیس‌جمهوری در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی خود در مجلس فاش کرده بود نرخ تورم حسب اعلام مرکز آمار به بالای ۴۴درصد و براساس محاسبات بانک مرکزی به بیش از ۵۵درصد رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: هرچند بانک مرکزی نرخ تورم را محاسبه می‌کند اما چند سالی است آن را منتشر نمی‌کند، با این حال گزارش این نهاد در اختیار رئیس‌جمهوری قرار می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد نرخ تورم محاسباتی بانک مرکزی با توجه به روند افزایش آن در ۲‌ماه گذشته به ۶۰درصد نزدیک شده باشد؛ اتفاقی نگران‌کننده که باعث شده ابراهیم رئیسی از تیم اقتصادی‌اش بخواهد زودتر فکری به حال مهار تورم کند.

او دیروز در جمع تیم اقتصادی دولت با بیان اینکه مهار تورم مسئله مهم و اولویت دولت است، اعلام کرد: دستگاه‌های اجرایی از هرگونه اقدامی که به افزایش تورم منجر می‌شود، پرهیز کنند.

او نه‌تنها از بانک مرکزی خواسته تا سیاست‌های پولی ضدتورمی را به اجرا گذارد که در دستوری دیگر سازمان برنامه و بودجه را موظف کرده تا بودجه سال۱۴۰۱ را با تأکید بر اصلاح ساختار و حذف هزینه‌های غیرضرور بودجه تدوین کند.

پیش از این در ۲۴مرداد امسال رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور، اعلام کرده بود تصمیم‌های اقتصادی نباید به هیچ عنوان پایه پولی را افزایش دهد.

براساس گزارش همشهری، این اشاره رئیسی نشان می‌دهد دولت در تلاش است تا بودجه سال آینده را ضدتورمی تنظیم کند اما چالش اصلی پیش‌روی تیم اقتصادی دولت اینجاست که بخش زیادی از بودجه جاری به پرداخت حقوق‌ کارکنان اختصاص دارد و رئیس‌جمهور هم تأکید دارد که متناسب‌سازی‌ حقوق‌ها با تورم یک امر ضروری است و صرفا به یک قشر خاص تعلق ندارد و باید همه گروه‌های شغلی را شامل شود.

فشار هزینه‌ها بر سفره ضعیف‌ترها

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار اما نشان می‌دهد فشار تورم بر دهک‌های فقیرتر جامعه بیشتر شده و هرچند دهک اول نرخ تورم سالانه ۴۷٫۳درصدی و دهک غنی‌تر نرخ تورم ۴۹٫۴درصدی را در پایان شهریورماه تجربه کرده اما نرخ تورم سالانه گروه کالاهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که سهم بالایی در سبد خانوار دهک‌های پایین جامعه دارد، نشان می‌دهد به عدد ۶۲٫۲درصد برای دهک فقیر رسیده، درحالی‌که همین شاخص با ضریب اهمیت کمتر برای دهک‌ ثروتمند ۶۱٫۵درصد محاسبه شده است.

از سوی دیگر سنگینی فشار تورم در ۱۲‌ماه منتهی به شهریور امسال برای دهک فقیر جامعه ۴۸٫۴درصد گزارش شده؛ درحالی‌که دهک ثروتمند با فشار ۴۰٫۶درصدی مواجه بوده است. چالش جدی اینجاست که به‌رغم تلاش دولت در یک‌ماه گذشته برای کاهش فشار تورم بر دهک‌های فقیر، نرخ تورم نقطه‌ای در پایان شهریور برای ۲دهک فقیر جامعه بالای ۴۸درصد بوده درحالی‌که ۳دهک دارا‌ترین نرخ تورم نقطه‌ای کمتر از ۴۳درصد را تجربه کرده است.

شاخص مهم دیگر به روند نرخ تورم در ۳شاخص تورم کل، تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات و تورم غیرخوراکی‌ها و خدمات در بین دهک‌های مختلف مربوط می‌شود که براساس داده‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نشان می‌دهد که این نرخ در شهریور نسبت به مردادماه امسال برای ۸دهک نخست افزایش داشته و برای ۲دهک نهم و دهم روند کاهشی را تجربه کرده است.

با این حال نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات برای همه دهک‌ها از فقیر و متوسط گرفته تا ثروتمند در فاصله مرداد تا شهریور۱۴۰۰ صعودی بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات روند متفاوتی را در پیش گرفته و برای دهک‌های اول تا سوم افزایش و برای سایر دهک‌های متوسط تا ثروتمند کاهش یافته است.

ارزان‌سازی با دلار ۴۲۰۰

یکی از تدابیر دولت برای مهار روند فزاینده قیمت کالاهای اساسی و صیانت از سفره خانوارها، افزایش واردات و به‌ویژه سرعت‌دادن به کالاهای انبارشده در گمرک‌ است؛ به‌گونه‌ای که از مجموع کالاهای اساسی واردشده در سال‌جاری ۸۶درصد با ارز ۴۲۰۰تومانی تامین ارز و وارد شده که البته محدود به ۷قلم است.

چنان‌که طبق آمار رسمی در نیمه اول امسال مجموع واردات و صادرات به ۷۹.۱میلیون تن به ارزش ۴۵میلیارد دلار رسیده که سهم واردات ۱۹.۱میلیون تن به ارزش ۲۳.۱میلیارد دلار بوده است. از مجموع واردات صورت‌گرفته، ۱۴.۳میلیون تن به ارزش ۸.۸میلیارد دلار کالای اساسی در ۲۵گروه از گمرک ترخیص و وارد کشور شده که این مقدار در مقایسه با نیمه اول سال گذشته از نظر وزنی ۲۱درصد و ارزش ۵۷درصد افزایش دارد.

همچنین از ۱۴.۳میلیون تن کالای اساسی واردشده از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، ۱۲.۴میلیون تن به ارزش بالغ بر ۶.۹میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد شده که از نظر وزنی ۲۴درصد و ارزش ۷۹درصد نسبت به نیمه اول پارسال افزایش یافته است.

بر این اساس، حجم کالای اساسی واردشده با ارز ۴۲۰۰تومانی در سال‌جاری ۶۴.۹درصد کل واردات از نظر وزن و ۲۹.۸درصد از لحاظ ارزش در همین مدت است.

کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود، محدود به ۷قلم شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، ذرت، کنجاله سویا و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی است؛ به‌گونه‌ای که ۶۹۸٫۵میلیون دلار گندم، ۱٫۴میلیارد دلار ذرت، ۵۷۵٫۸میلیون دلار جو، یک‌میلیارد دلار دانه‌های روغنی، ۱٫۵میلیارد دلار روغن خوراکی و ۶۸۴٫۱میلیون دلار هم کنجاله سویا در نیمه نخست امسال وارد شده و سهم دارو و تجهیزات پزشکی ۹۳۳میلیون دلار برآورد شده است.

منبع : https://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار