ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

علت اصلی عدم عرضه سهام عدالت به جاماندگان اعلام شد:

0

خاندوزی در نشست خبری؛

مخالفت ۲ وزارتخانه علت اصلی عدم عرضه سهام عدالت به جاماندگان.

سرعت رشد قیمت مسکن کاهنده بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت:‌ در دو سال در قانون‌ بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود اما اینکه اجرایی نشده به دلیل این است که برخی وزارت‌خانه‌ها سهام شرکت‌های خود را نداده‌اند ما اصرار داریم که شرکت‌هایی که به این فهرست می‌آیند، شرکت‌های ارزنده باشند امیدواریم مخالفت دو وزارتخانه مخالف را مرتفع کنیم مذاکرات اولیه با وزارت‌خانه‌های ذیربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رأی دولت را در این خصوص اخذ کنیم.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از ایلنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اشاره به آخرین تحولات در اقتصاد ایران در بخش‌های واقعی و اسمی و قیمتی گفت: به تازگی مراکز پژوهشی کشور منتشر کردند که شاخص تولید در دی ماه امسال ۱.۹ درصد افزایش داشته است.  در دی ماه از ۱۵ شاخه فعالیت صنعتی ۹ رشته رشد و ۶ رشته کاهش داشته است و رشد ۶ و ۹ درصدی در فلزات و شیمیایی صورت گرفته است.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در بخش اسمی و قیمتی مهم‌ترین اخبار میزان کاهش رشد قیمتی است. اردیبهشت ۱۴۰۲ بسته مهار تورمی کاهش رشد نرخ نقدینگی ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده بود که در دی ماه امسال به ۲۵.۲ درصد رسید که از سال ۹۸ بی‌سابقه بوده است. رشد پایه پولی به ۳۷.۱ درصد رسید.

وی افزود: یکی از  آمارهای مهم وضعیت مسکن است که تورم نقطه به نقطه در دی ماه ۱۴۰۲ یازده درصد کاهش داشته است و از ۵۷.۵ درصد به ۴۶.۵ درصد کاهش داشته است. سرعت رشد قیمت مسکن کاهنده بوده است. تورم ماهانه مسکن در ۵ ماه منفی بوده است و در سایر ماه‌ها هم عدد کمی بوده است.

خاندوزی گفت: در حوزه تعاملات ترانزیتی نرخ گزارش شده از مرز  ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی ماه گذشت که این عدد ۳۰ درصد افزایش ترانزیت کشور را نشان می‌دهد.

وی گفت: راه سوم درباره تحریم‌ها به غیر از دور زدن آن‌ها و گفت‌وگو کردن جایابی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است.

خاندوزی درباره صدور مجوزهای صیادی گفت: بعد از ۲۰ سال صدور مجوزهای صیادی از انحصار خارج شد و صدور این مجوزها فقط برای ساحل نشینان و صیادان بدون مراجعه است و برای ۲ استان سیستان و بلوچستان و بوشهر فرآینده‌ها آغاز شده است. برای استان‌ خوزستان هم لیست صیادان و ساحل نشینان از سوی استانداری ارسال نشده است که ان‌شاالله به زودی انجام می‌شود.

وی در خصوص قیمت گوشت بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر دو اقدام تاثیر منفی بر قیمت گوش داشت، اول خشکسالی و دوم افزایش قیمت نهاده‌های دامی بود و موجب شد دام‌های زیادی راهی کشتارگاه شوند دولت برای رفع این مشکل دو اقدام را در دستور کار  خود قرار داد، تامین خوراک و نهادهای دامی و واردات کوتاه‌مدت گوشت و امروز بنای وزارت جهاد کشاورزی بازگشت به ثبات عرضه است.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص درباره اقدام دولت برای تغییر تغییر ساعات کار اداری گفت: فعلا دادن لایحه برای تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار نیست دولت این اختیار را دارد که ساعت کاری کارکنان خود را به شیوه‌ای تنظیم کند تا ناترازی حوزه برق کاهش پیدا کند و منجر به افزایش مصرف برق و آب در فصول گرم نشود. طبق گزارش وزارت نیرو، تغییرات ساعت کار در تابستان سال ۱۴۰۲ منجر به صرفه جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق شد که معادل ظرفیت تولید برق ۳ نیروگاه بزرگ است و برای سال آینده هم استفاده از این ظرفیت در برنامه دولت است.

خاندوزی درباره افزایش غیرقانونی قیمت نان عنوان کرد: سیاست دولت همان است که قبلا بیان شده است تلاش دولت این است سهم معیشت نان در سفره خانواده‌های کشور پایین بماند، این سهم در شروع به کار دولت حدود ۲.۵ درصد بود که اکنون به زیر ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در خصوص افزایش قیمت نان در سال جاری برخی استان‌ها درخواست قیمت استانی داشتند و درخواست خود را به کارگروه‌های آرد و نان استان و‌ کشور ارائه کردند و بررسی و تصویب شد؛ اما خارج از این مصوبات هرگونه افزایش قیمتی تخلف است و حتما مسئولیت نظارتش هم در مورد کیفیت و هم قیمت بر عهده وزارت صمت است‌ و بازرسی اصناف و سازمان تعزیرات باید با این تخلفات برخورد کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اقدامات تیم اقتصادی دولت و تحقق وعده‌های دولتمردان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم اولویت ما پایان دادن به سیاست‌های تورم‌زا بود که بر همه حوزه‌های اجتماعی واقتصادی تاثیر گذاشته بود. اولین اقدام، تامین واکسن بود که آقای رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خودشان وعده دادند که انجام شد تا مردم زودتر بر سر کسب و کارهای خودشان حاضر شوند‌، دومین قدم کاهش بیکاری بود. گام بعدی کاهش بیکاری فارغ التحصیلان بود که الحمدلله امروز اقدامات خوبی انجام شده است. امروز با سیاست‌های کاهش نقدینگی این نرخ تا ۲۵ درصد ‌کاهش پیدا کرده است. شفافیت در امر بودجه و شرکت‌های دولتی صورت گرفته و از دوره رکود اقتصادی خارج شدیم و وارد چرخه مستمر فصلی شدیم. در نرخ سرمایه‌گذاری از صفر، به آستانه ۱۰ میلیارد دلار در بهمن امسال رسیدیم.

خاندوزی درباره سیاست گذاری حوزه رمز ارزها گفت: راهبرد اصلی دولت در حوزه سرمایه گذاری دیجیتال بر دو اصل شفافیت و مشاهده‌پذیری استوار است. دولت تلاش دارد قواعدی را حاکم کند تا از حقوق مردم حفاظت شده و از برخی کلاهبرداری‌ها که بدلیل عدم شفافیت اتفاق می‌افتد، جلوگیری شود. در سایر کشورها نیز دولت‌ها از ابزارهایی برای ایجاد شفافیت و مشاهده‌پذیری این حوزه استفاده کرده‌اند. حسب قانون بانک مرکزی وظیفه مدیریت این بخش به بانک مرکزی سپرده شده و این نهاد در حال بررسی الزامات سیاست‌گذاری در این حوزه است.

وی درباره سیاست دولت برای توسعه انرژی تجدیذپدیر، بیان کرد: هدف دولت رسیدن به عدد ۱۰ هزار مگاوات است و اول نیازمند بودیم در اسناد بالادستی مورد تایید قرار گیرد و این سبد را جذاب کنیم که سرمایه‌گذاری صورت گیرد. تابلوی سبز بورس انرژی راه‌اندازی شد که برای بازاری کردن اقدام ابتکاری ارزشمند بود. امکان تبادل انرژی برق مصرفی فراهم شد. امکان صادرات فراهم شد‌، سامانه مقیاس کوچک حمایتی و غیرحمایتی ایجاد شد و امیدواریم در کنار این اقدامات مذاکرات با سرمایه‌گذاران سریع‌تر به سرانجام برسد.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی این‌که طی چند روز گذشته به یکباره شاهد نوسان قیمت ارز و طلا بودیم سیاست دولت در این خصوص چیست و چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: بله، مجموعا تایید می‌کنم‌، سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی متمرکز بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات بر بازار است و بانک مرکزی از تمام ظرفیت قانونی خود استفاده کرده و می‌کند تا ثبات بازگردد.

وی یادآور شد: در خصوص التهاب و هیجانی که در ۲۰ روز اخیر به وجود آمد، بانک مرکزی به شکل کاملا جدی ورود کرد و سیاست در آینده هم همین موضوع خواهد بود. به جهت این‌که هدف مهار تورم به عنوان عامل کوتاه‌مدت حتما مستلزم ثبات در بازار است، هرگونه بی‌ثباتی در بازار ارز کشور، هدف‌گذاری مهار تورم را دچار وقفه خواهد کرد.

خاندوزی گفت: این امر جز تاکیدات بسیار جدی آقای رئیس جمهور در جلسات ستاد اقتصادی دولت است و   بارها این را گوشزد کردند‌. در بخش‌های عرضه منابع ارزی ناشی از صادرات و رفع تعهدات در این بخش یا در جایی که تقاضایی برای واردات صنعتی دارو و درمان و کالای اساسی وجود دارد، همگی معطوف  به تاکیداتی که رئیس جمهور دارد، بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در  درباره اظهارات معاون وزیر صمت پیرامون قیمت خودرو گفت: راهبردی که دولت در بازار خودرو پیگیری می‌کند به تعادل رساندن عرضه و تقاضا از طریق افزایش تولید و رفع موانع موجود در واردات خودروهای خارجی است. حسب آخرین گفت‌وگویی که با وزیر محترم صمت داشتم ایشان بزودی در نشستی خبری درباره بازار خودرو به تفصیل توضیح خواهند داد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت افزایش کمی مناطق آزاد نیست، گفت: در سال گذشته با مصوبه مجلس ۷ منطقه آزاد جدید اضافه شده و همین مناطق جدید به جهت اینکه نیازمند طرح های تفصیلی بودند شروع به کار آنها ماه ها زمان برد لذا سیاست ما فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول است که به دلیل تنگ نظری برخی دستگاه ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد شاهد مشکلاتی هستند. بنابراین برنامه ای برای ایجاد منطقه ازاد جدید نداریم.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تحقق وعده‌های دولت سیزدهم گفت: لازم بود دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار روندهای بحران‌زایی را که می‌رفت تا اقتصاد کشور را وارد مسیرهای خطرناکی کند، متوقف سازد. این مسیرهای خطرناک هم در حوزه مسائل اجتماعی بود و هم در حوزه ناترازی‌های کلان اقتصادی و وضعیت کسب و کارها. اولین وعده‌ای که محقق شد در حوزه واکسیناسیون عمومی کرونا بود تا اقتصاد و جامعه بیش از پیش از تبعات پاندمی کرونا متضرر نشود.

وی افزود: وعده بعدی دولت در حوزه اشتغال بود که در پاییز امسال کمترین نرخ بیکاری در ۴ دهه گذشته محقق شد و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسید. سطح اشتغال به بیشترین میزان خود رسید و بیکاری فارغ التحصیلان همزمان با افزایش نرخ مشارکت، از ۱۲.۵ درصد به ۱۱.۵ درصد کاهش یافت.

خاندوزی یادآور شد: وعده دیگر دولت افسار زدن به سیاست‌های مشوش پولی و مالی گذشته بود. که آثار سیاست‌های اصلاحی دولت سیزدهم را در کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد و همچنین افزایش منابع پایدار برای بودجه شاهد هستیم.

وی ادامه داد: یک وعده دیگر، صفر شدن استقراض دولت از بانک مرکزی بود که در وعده‌های انتخاباتی نیز ارائه شد و الحمدالله محقق شد. دولت سیزدهم شعار شفافیت داد و تاکنون توانسته با انتشار صورت‌های مالی تاریک خانه‌های اقتصادی را در شرکت‌های دولتی و تسهیلات کلان بانکی متوقف کند.

سخنگوی اقتصادی دولت شعار بعدی دولت را خارج کردن اقتصاد کشور از رکود تورمی برشمرد و گفت: خوشبختانه  در بخش رونق تولید و رشد پایدار توانستیم متوسط رشد فصلی اقتصاد را که زیر صفر بود به بالای ۵ درصد برسانیم. در بخش تورم نیز دولت سیزدهم با وجود آنکه کشور را در تورم‌های بالای ۶۰ درصد تحویل گرفت اما در تازه ترین امار منتشره، نرخ تورم به ۳۸ درصد کاهش یافته؛ هرچند این نرخ هنوز مطلوب دولت نیست و به کاهش بیشتر آن مصر هستیم.

وی افزود: در بخش تشکیل سرمایه نیز توانستیم اقتصاد ایران را از وضعیت بحرانی دهه ۹۰ که ۴۷ درصد منفی بود به سمت رشد سرمایه گذاری ها حرکت بدهیم به نحوی که تشکیل سرمایه مثبت شده است.

خاندوزی با بیان اینکه یکی دیگر از وعده‌های دولت ارتقای زیر ساخت‌های کشور بود که در این حوزه نیز توفیقات متعددی داشتیم، گفت: به عنوان مثال در حوزه خاموشی‌ها توانستیم تجربه تلخ سالهای پایانی دولت قبل را به تاریخ بسپاریم و با افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۸۳۴۰ مگاوات، خاموشی ها را به حداقل برسانیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: امیدواریم با این اقدامات پرونده تلخ دهه از دست رفته ۹۰ بسته شود. هرچند همچنان کارهای زیادی پیش رو داریم و امیدواریم در پایان دولت، نمره قابل قبولی را از مردم دریافت کنیم.

خاندوزی در خصوص آخرین وضعیت حضور ایرلاین‌های خارجی در پروازهای داخلی گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه، بندی در این زمینه وجود داشت که مورد تایید صحن علنی قرار نگرفت. در دولت نیز فعلا این مسئله در دستور کار کمیسیون‌ها قرار نگرفته اما وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری مواردی را در برنامه خود دارند که ان‌شاءالله درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وزیر امور اقتصادی در مورد وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزاتخانه‌ها برای عرضه سهام شرکت‌های تابعه گفت: در دو سال در قانون‌ بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود اما اینکه اجرایی نشده به دلیل این است که برخی وزارت‌خانه‌ها سهام شرکت‌های خود را نداده‌اند ما اصرار داریم که شرکت‌هایی که به این فهرست می‌آیند، شرکت‌های ارزنده باشند امیدواریم مخالفت دو وزارتخانه مخالف را مرتفع کنیم مذاکرات اولیه با وزارت‌خانه‌های ذیربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رأی دولت را در این خصوص اخذ کنیم.

برگرفته از : https://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار