ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیاسپرده های ۳۰ درصدی پایان یافت؟

0

سپرده ۳۰ درصدی در حالی پایان یافته که قرار بود بازگشایی این حساب به مدت یک هفته انجام شود؛ اما هدف دولت از این نوع سپرده چه بود؟

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از حیات؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: پول‌های خروجی در ماه‌های پایانی سال وارد صندوق درآمد ثبات نمی‌روند و این اوراق برای جمع آوری یکسری سرمایه‌های سرگردان بود که این سرمایه سرگردان جذب بازار ارز و طلا نشوند.

هابیل خاوری اظهار داشت: برای اینکه گفته شود گروه بانکی از این اوراق منتفع یا متضرر می‌شوند، باید زمینه و تاریخچه آن مورد بررسی قرار بگیرد، این اوراق موضوع جدیدی نیست و تنها درصدهای آن در طول سال‌ها متفاوت بوده و نمی‌توان ارتباط معناداری بین نوسانات این گروه در بورس با انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰ درصد دید و به آن وزن داد و گفت منفی شدن گروه‌های بانکی در هفته گذشته به دلیل انتشار این اوراق بانکی بوده‌ است.

اوراق سپرده برای جمع آوری سرمایه‌های سرگردان بود تا جذب بازار ارز و طلا نشوند

وی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم از جنبه ابعاد کلی بازار بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، می‌بینیم که تقریبا ۸۰ درصد نمادهای بازار شرایط کاملا یکسانی دارند هم از لحاظ فاندامنتال و تحلیل بنیادی و از لحاظ تکنیکالی بر روی نمودار تمام نمادها یک شکل شده‌اند. در گروه بانکی هم عمده فعالیت شرکت‌های بانکی مشخص است و اینکه بخواهیم نوسانات این گروه را به فروش این اوراق ارتباط دهیم، درست نیست و این اقدام نه اثر مثبت و نه اثر منفی بر روی گروه‌های بانکی نگذاشته‌ است.

این کارشناس بازارسرمایه گفت:‌ البته عده‌ای بر این باور هستند که این اوراق باعث خروج پول از بازار می‌شود، که معتقدم این هم تحلیل اشتباهی است چراکه پول‌های خروجی در ماه‌های پایانی سال وارد صندوق درآمد ثبات نمی‌روند و این اوراق برای جمع آوری یکسری سرمایه‌های سرگردان بود که این سرمایه سرگردان جذب بازار ارز و طلا نشوند.

دولت پایان هر سال با توجه به مشکلات بودجه‌ای دست به این اقدامات می‌زند 

طرح خرید خودروهای وارداتی با آورده اولیه ۵۰۰ میلیون تومان هم برای رفع مشکل منابع بود.

وی با اشاره به انتشار اوراق ویژه ۳۰ درصدی تاکید کرد: پایان هر سال با توجه به مشکلات بودجه‌ای که دولت با آن مواجه است، دست به این اقدامات می‌زند و همانطور که گفتم اوراق ۳۰ درصدی اساسا موضوع جدیدی نیست و دقیقا در سال گذشته در همین بازه زمانی که دولت دچار مشکلات بودجه‌ای بود اوراق ۲۵ درصدی مطرح و منتشر شد و اتفاق دیگری که در همین تاریخِ دو ماه پایانی در سال گذشته رخ داد این بود که دولت طرح خرید خودروهای وارداتی با آورده اولیه ۵۰۰ میلیون تومان را مطرح کرد که آن هم در راستای رفع مشکلات منابع بود.

خاوری افزود: امسال هم مطابق با همان رویه سال گذشته اوراق با سود جذاب‌تر ۳۰ درصد منتشر شده و از آنجایی که نرخ بین بانکی حدود ۲۳ درصد است، نرخ اوراق هم قاعدتا باید ۲۵ درصد در نظر گرفته می‌شد، اما با توجه به نوساناتی که در بازار ارز و طلا اتفاق رخ داد، رییس بانک مرکزی این بدنامی افزایش نرخ سود تا ۳۰ درصد را به جان خرید که بتواند با یک تیر دو نشان بزند، بطوری که هم سرعت گردش پول را در دو ماه پایانی سال در جامعه کنترل کند و هم اینکه بتواند نوسان بازارهای موازی به ویژه نوسانات بازار ارز و دلار را بگیرد که البته توانست ضرب آن را بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی به نرخ سود ۳۰ درصدی رسمیت داد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به استقبال مردم از خرید گواهی سپرده ۳۰ درصدی اظهار داشت: شاید استقبال مردم از این اوراق و گواهی سپرده به دلیل عدم اطلاعات کافی است چرا که نرخ شکست آن ۱۲ درصد است. مدت زمان قراردادها یک ساله است و افراد اگر بخواهند این سپرده را آزاد کنند با نرخ ۱۲ درصد با آنها تسویه خواهد شد. البته  سود ماهانه با متقاضیان ۳۰ درصد محاسبه می‌شود اما اگر زودتر از موعد پول را آزاد کنند، نرخ شکست ۱۲ درصد است.

وی تاکید کرد:‌ هدف بانک مرکزی از این اقدام صرفا ایجاد منابع است، باید توجه داشت که شعار رییس کل بانک مرکزی این است که ضرب تولید نقدینگی و رشد نقدینگی را گرفته‌ایم و کاهش دادیم اما برای این اقدام به ابزارهایی متوسل شدند که به نرخ سود ۳۰ درصدی رسمیت می‌دهند.

برگرفته از : https://www.hayat.ir/news/239009

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار