ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سوء استفاده بی شرمانه پیمانکار پروژه تسطیح اراضی شالیزاری:

0

سایت اقتصادی ایران : خبر ها حا کی است  که طرح نوسازی یا همسطح سازی اراضی شالیزاری ،همان تحولی بنیادین در عبور از کشاورزی سنتی به سمت کشت صنعتی برنج بود که به طور رسمی از سال ۱۳۷۴ در استان گیلان کلید خورد.

اما این طرح پس از ۲۰ سال هنوز به نیمه راه نرسیده و در تازه ترین گزارش سازمان جهاد کشاورزی گیلان طرح تسطیح اراضی شالیکاری طی ۲۶ سال گذشته اکنوه در ۳۷ درصد از حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی استان انجام شده است. این درحالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان عملیاتی شدن طرح همسطح سازی اراضی علاوه بر کاهش حدود ۵۰ درصدی هزینه هامی تواند تا ۴۰ درصد در مصرف آب نیز صرفه جویی داشته باشد که این روزها به بزرگ ترین معضل کشاورزی کشور تبدیل شده است.

اینکه این طرح هنوز پس از سه دهه نتوانسته به مقصد نهایی برسد موضوعی قابل تامل است که باید مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد تا چالش های آن احصا و بر طرف شود.

این موضوع که پروژه تسطیح اراضی شالیزاری به جهت استفاده ازشیوه مکانیزاسیون بجای روش سنتی کاشت برنج  درکاهش هزینه های تولید وافزایش بهره وری نقش چشمگیری دارد برکسی پوشیده نیست.

اما غرض از یادآوری فواید تسطیح اراضی شالیزاری به این جهت است که تعدادی از شالیکاران به میزان برداشت محصول برنج خودبراساس واحد سطخ راضی نبودند وهمیشه دراین فکربودند درکجای کاشت، داشت وبرداشت دچار اشتباه گردیده اند که محصول بدست آمده مطابق با سطح کشت نبوده و همواره ازمیزان استاندارد آن به میزان زیادی کاستی ملاحظه می شود. نظربه اینکه شالیکاران خوش بین همواره به مسئولین کشاورزی اعتماد داشته اند،براین اساس به پیمانکار مسئول تسطیح اراضی شالیزاری که ازطرف این مسئولان جهت تسطیح اراضی شالیزاری گسیل شده بودند به همانند مسئولان کشاورزی اعتماد نموده ومساحت اعلام شده از جانب این پیمانکاررا بدون هرگونه بررسی ازمیزان شالیزار تسطیح شده مورد قبول قراردادند وپیمانکارهم براین اساس دستمزد پروژه تسطیح شالیزاری را ازسازمان کشاورزی دریافت نمود. اما اینک پس از سالها تعدادی ازاین شالیکاران اقدام به مساحت شالیزارهای خودنمودند، با کمال تعجب مشاهده نمودند که مساحت فعلی شالیزارهای تسطیح شده آنان با مساحت اعلام شده به سازمان کشاورزی ازطرف پیمانکار پروژه مطابقت نداشته ، بلکه از کاهش چشمگیری برخوردار است برای نمونه مساحت تسطیح شده سه نفر از شالیکاران به شرح زیر است:

شالیکاری که مساحت شالیزار آن سه هزارمترمربع توسط پیمانکار به سازمان کشاورزی اعلام شده ، پس از بررسی مجدد یکهزاروهفتصد مترمربع ،مساحت شالیزاری که دوهزارمترمربع اعلام شده ، یکهزاروششصد مترمربع ونیز مساحت شالیزاری که هشتهزارمترمربع اعلام شده نیز پنجهزار مترمربع می باشد.

بعبارتی ضمن اینکه ازخوش بینی این شالیکاران سوء استفاده شده و جهت دریافت مزد بیشتر،مساحت شالیزارهای آنان  بیش ازاندازه به سازمان کشاورزی ونیز سازمان آب منطقه ای اعلام شده است وسالهای متمادی ازاین شالیکاران بابت آب مصرفی شالیزار های آنان وجه اضافی دریافت شده است ، همچنین براساس مساحت اعلامی  این پیمانکار سودجو مشمول افزایش درهزینه های کاشت ، داشت وبرداشت نیز گردیده اند. این موضوع توسط بعضی از زیان دیدگان به اطلاع مسئولان مربوطه رسیده وپیگیر مطالبات خود بوده اند ولی به بی توجهی مسئولان مربوطه مواجه شده اند!

سوء استفاده از شالیکاران زحمتکش که توسط پیمانکار سودجو انجام گرفته به اسانی قابل گذشت نیست! زیرا فقط موجب آسیب دیدن شالیکاران نگردیده اند بلکه مبالغ هنگفتی به ناحق به جیب این پیمانکاران خاطی ریخته شده است که ازمسئولین محترم درخواست می شود ضمن مجازات این پیمانکارخاطی ، موجبات جبران خسارات این شالیکاران را فراهم نمایند.

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار