ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا بازارسرمایه بی‌تحرک است؟

0

مهدی معدن‌چی زاج، تحلیلگر بازارهای مالی در خصوص فراز و نشیب اخیر شاخص بورس و چشم‌انداز آن به مدار اقتصادی گفت: شرایط برای رشد بازارسرمایه مهیا است، اما برخی ابهامات موجب شده قیمت سهام با وجود ارزندگی، ثابت بماند.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی عنوان کرد: نخستین عامل، سیاست‌های کلان اقتصادی در سال ۱۴۰۳ است. دولت‌ها سیاست‌های اقتصادی را در بودجه اعمال می‌کنند. بودجه سال آینده هنوز نهایی نشده و این موضوع به افزایش سطح احتیاط سرمایه‌گذاران بورسی منجر شده است. فعالان اقتصادی همواره در زمان تصویب لایحه بودجه با ابهاماتی مواجه می‌شوند و اثر این ابهامات در بازارسرمایه دیده می‌شود. مالیات، نرخ خوراک، هزینه‌های انرژی، درآمد نفتی و تعرفه‌های صادراتی از مهمترین متغیرهای اثر‌گذار بودجه بر بازارسرمایه هستند.

مهدی معدن‌چی‌ زاج اضافه کرد: همچنین سرمایه‌گذاران انتظار دارند تا دولت شرایط را برای پیش‌بینی‌‌پذیری اقتصاد فراهم کند. اگر قرار است دولت مالیات وضع کند یا نرخ بهره مالکانه را تعیین کند، باید قواعد آن از قبل مشخص باشد تا فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند. این در حالی است که با وجود درخواست‌ها و تلاش‌های انجام شده، هنوز با تحقق این امر فاصله داریم. موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‎ها در اردیبهشت و حاشیه‌های فولاد و سیمان و خودرو در بورس کالا از جمله این موارد است.

او با بیان اینکه موضوع دیگر ارتباط بازارسرمایه با بازار ارز است، افزود: بانک مرکزی به دنبال سیاست تثبیت نرخ ارز است و بازار از ابتدای امسال به ثبات رسید؛ با توجه به اقدامات مهم و اثرگذار بانک مرکزی، انتظار افزایش نرخ ارز وجود ندارد. اما این تصور که رشد شاخص‌کل صرفا وابسته به افزایش نرخ ارز است، صحیح نیست؛ در واقع بازارسرمایه در زمان افزایش نرخ ارز به عنوان سپر تورمی عمل می‌کند که این نوع رشد، ماهیت خوبی هم ندارد و این درحالی است که ثبات و پیش‌بینی‌پذیری نرخ ارز برای اقتصاد و بازارسرمایه بسیار مطلوب‌تر‌ است.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی به نرخ‌بهره نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه نرخ‌بهره در محدوده ۲۳ درصد ثابت مانده اما هنوز نرخ بالایی محسوب می‌شود و هر میزان کاهش آن به افزایش شاخص‌های بورسی منجر می‌شود.

او ادامه داد: بازار سرمایه، عنوان دماسنج اقتصاد را به خود اختصاص داده است؛ چراکه هرچه شرایط اقتصادی بهتر شود اوضاع بازارسرمایه بهتر، کاراتر و پر رونق‌تر می‌شود. یکی از متغیرهایی که به افزایش شاخص بورس کمک می‌کند، رشد اقتصادی است و خوشبختانه طبق گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور روند صعودی دارد.

معدن‌چی به گزارش تولید و فروش شرکت‌های بورسی هم اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌های بورسی روند افزایش فروش و سودآوری خود را حفظ کنند، قطعا سال آینده شاهد رونق بازارسرمایه و کوچ نقدینگی به این بازار خواهیم بود.

برگرفته از : https://www.ecc.news/fa/news/224578/chra-bazarsrmayh-bythrk-ast

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار