ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چالش‌های پیش روی توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی:

0

دست اندرکاران بخش کشاورزی براین باورند که خرد بودن اراضی کشاورزی، کشاورزی سنتی و نرخ بهره بالای تسهیلات از چالش های پیش روی توسعه مکانیزاسیون است که برای خروج از کشاورزی سنتی، باید حمایت همه‌جانبه از بخش تولید صورت گیرد.

با توجه به آنکه حدود ۴۵ روز تا آغاز سال زراعی جدید زمان باقی است، کشاورزان برای کشت محصول باید اقدام به خرید نهاده های کشاورزی کنند. هرچند نامتناسب بودن قیمت ادوات و تراکتور با درآمد کشاورزان موجب شده تا تولیدکنندگان نتوانند اقدام به نوسازی و خرید ادوات و تجهیزات کشاورزی کنند.

براین اساس پرداخت تسهیلات کم بهره و یارانه به خرید ادوات و تجهیزات راهکار مناسبی برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی محسوب می شود و اعمال حمایت های همه‌جانبه از کشاورزان در راستای توسعه مکانیزاسیون نقش بسزایی در پایداری تولید و ارتقای امنیت غذایی کشور دارد.

در سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی بین طرف های ایرانی و آفریقایی مذاکراتی در راستای تامین حداقل ۲۰۰ دستگاه انواع تراکتور از سوی تراکتورسازی ایران انجام شد و سپس راه‌اندازی خط تولید و ایجاب هاب منطقه به منظور تامین تراکتور مورد نیاز تمامی کشورهای این منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ناگفته نماند که خرد بودن اراضی و سنتی بودن کشاورزی از دیگر چالش های پیش روی بخش کشاورزی است که در همین رابطه سرپرست دفتر یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی می گوید: یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی از سیاست های کلی نظام و برنامه های اولویت دار دولت و وزارت جهاد کشاورزی است که با هدف افزایش بهره وری تولید در واحد سطح، ارتقای ضریب مکانیزاسیون، حفظ منابع تولید و مصوبه الگوی کشت اجرا می شود.

درویشی خضری گفت: از سال ۸۵ تا ابتدای امسال حدود ۱۳ هزارهکتار تجمیع اراضی کشاورزی در کشور انجام شد که رقم پایینی است؛ بنابراین در قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی ۲ مشوق در نظر گرفته شده که یکی مربوط به وزارت جهاد و مشوق سازمان ثبت اسناد و املاک است که ارائه تسهیلات یارانه دار خارج از نوبت توسط بانک های عامل در اجرای این امر تاثیر بسزایی دارد.

خرده مالک بودن کشاورزی یکی از چالش های جدی پیش روی توسعه مکانیزاسیون

آقای قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: در شرایط کنونی یکی از مشکلات کشاورزی کشور خرده مالک بودن است، درحالیکه از کشاورزان به عنوان تامین کنندگان امنیت غذایی باید حمایت شود.

به گفته او، شرکت هایی تحت عنوان شرکت های مکانیزاسیون باید روی کار بیایند که خدمات مکانیزاسیون را انجام دهند تا به موقع پاسخگوی بخش کشاورزی باشد.

پیشه‌ور ادامه داد: برای تامین ادوات، تراکتور و کمباین تسهیلات ۷ تا ۸ ساله با بهره پایین باید پرداخت شود چراکه امکان توسعه مکانیزاسیون با سود ۲۳ درصد بانکی یا خرید نقدی تراکتور با نرخ ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان وجود ندارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی انحصاری بودن تراکتورسازی را از دیگر موانع توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد و گفت: حمایت های دولت همچون تامین سرمایه در گردش باید از بخش کشاورزی صورت بگیرد تا به سمت و سوی کشاورزی صنعتی پیش رویم.

ایجاد شرکت های خدمات کشاورزی راهکار مناسب پیش روی توسعه مکانیزاسیون

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد گندمکاران با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی نیازمند برنامه است، گفت: برای توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی باید نقشه راهی ترسیم کرد به طوریکه در افق پنج ساله ضریب مکانیزاسیون، راندمان و بازرگانی را مشخص کرد.

به گفته او، با توجه به آنکه در ابتدای اجرای برنامه مکانیزاسیون هستیم، لذا تولیدکنندگان بخش های مختلف کشاورزی اعم از دام، طیور، جنگل و مرتع را باید به سمت و سوی اجرای صحیح برنامه ها هدایت کرد.

ایمانی با اشاره به راهکارهای توسعه مکانیزاسیون گفت: پرداخت تسهیلات به کشاورزان یا ایجاد شرکت های خدمات کشاورزی در کنار آموزش کشاورزان منجر به استفاده حداکثری از نهاده های تولید می شود.

مدیرعامل بنیاد گندمکاران تجمیع و یکپارچه سازی اراضی را از دیگر راهکارهای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد و گفت:با توجه به قانون ارث، یک زمین ۵ هکتاری پس از فوت صاحب زمین بین وراث تقسیم می شود که انتظار می رود با بررسی چالش ها، قانون ارث اصلاح شود.

امکان خرید تراکتور و ادوات کشاورزی با درآمد فعلی کشاورزان وجود ندارد

آقای عطااله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: با توجه به قیمت بالای تراکتور و ادوات کشاورزی، امکان خرید با درآمد فعلی کشاورزان وجود ندارد.

به گفته او، بنده بارها یکی از علت های گرانی تراکتور را ناشی از عدم توجه تراکتورسازی به تعهدات اعلام کردم، درحالیکه پس از بررسی ها مشخص شد که با توجه به هزینه بالای تمام شده تولید و شرایط سخت واردات، برخی قطعه سازان از طریق واردات نیازشان را تامین می کنند که با این وجود تراکتورسازی با زیان نمی تواند اقدام به عرضه کند.

هاشمی با تاکید بر تخصیص ارز، یارانه و تسهیلات به کارخانه های تراکتورسازی گفت: با توجه به هزینه های بالای تولید تراکتور و ادوات کشاورزی نباید انتظار کاهش قیمت را داشت و نوسازی ناوگان تنها مستلزم تخصیص ارز و یارانه به تولید تراکتور است.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: در شرایط کنونی کشاورزان تنها قادر به تامین هزینه های جاری و گذراندن امرار معاش هستند و درآمد اضافه ندارند که از محل آن ناوگان مکانیزاسیون را تجهیز یا نوسازی کنند.

با توجه به آنکه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در ارتقای بهره وری تولید، خوداتکایی محصولات کشاورزی و ارتقای ضریب امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد، بنابراین انتظار جامعه کشاورزی آن است که دولت تمهیدات لازم را در این بخش اتخاذ کند چراکه سنتی بودن کشاورزی چالش های متعددی را ایجاد کرده است.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/8513334

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار