ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قرص اهن بخوریم یا فولیک اسید؟

0

آهن و اسید فولیک دو ماده مغذی مهم برای تولید هموگلوبین و حمل اکسیژن در بدن هستند. درمان کمبود و بیماری های مرتبط با آنها، داروسازان را بر آن داشته تا مکمل های اختصاصی هر یک را طراحی و ارائه کنند. عده زیادی از افراد تصور می کنند قرص آهن و قرص فولیک اسید مشابه یکدیگر بوده و اثر یکسانی در بدن دارند. بهتر است بدانید که فرق قرص آهن و فولیک اسید در ساختار و عملکرد این دو است. در این مطلب بر اساس مطالب پزشکی به این موضوع می پردازیم که قرص آهن بخوریم یا فولیک اسید. پس تا انتها همراه ما باشید.

تبلیغات سایت اقتصادی ایران:

سایت اقتصادی ایران به اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                         ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی است و در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن مانند اکسیژن رسانی، تولید انرژی، سنتز DNA و پاک سازی بدن نقش جدی ایفا می کند. بیشترین مقدار آهن بدن در گلبول های قرمز بدن به شکل هموگلوبین ذخیره می شود.

مقدار مصرف آهن توصیه شده برای زنان و مردان در سنین مختلف عبارتند از:

  • ۱۱ میلیگرمبرایمردان۱۴ تا۱۸ ساله
  • ۱۵ میلی گرم برای زنان ۱۴ تا ۱۸ ساله
  • ۸ میلی گرم برای مردان ۱۹ تا ۵۰ ساله
  • ۱۸ میلی گرم برای زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله
  • ۲۷ میلی گرم برای زنان باردار
  • ۹ تا ۱۰ میلی گرم برای زنان شیرده
  • ۸ میلی گرم برای بزرگسالان بالای ۵۱ سال

فولیک اسید چیست؟

اسید فولیک یا فولات یکی از انواع ویتامین های گروه ب است؛ ویتامین B9. این ویتامین در دوره های اساسی رشد و تکامل یعنی جنینی و کودکی بسیار ضروری است. نکته مهم اینکه بدن ما قادر به تولید فولیک اسید نیست (مثل خیلی از ریز مغذی های دیگر) بنابراین باید آن را از طریق رژیم غذایی غنی از مرکبات، سبزیجات برگ سبز، حبوبات و گوشت و جگر دریافت کند. راه دیگر برای تامین فولیک اسید مصرف مکمل های فولیک اسید است.

همان طور که خواندید همه افراد با هر سن و جنسی به اسید فولیک نیاز دارند اما به طور خاص اسید فولیک برای زنان باردار و زنانی که در سن باروری هستند، مهم است. اسید فولیک از جنین درون رحم مادر از نقص های مادرزادی جدی (نقص لوله عصبی) محافظت می کند. این نقایص در اوایل بارداری رخ می دهد که ممکن است زن از بارداری خود مطلع نباشد. همچنین خطر سقط جنین را کاهش می دهد. زنان روزانه به ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید نیاز دارند. زنان باردار بیش از این مقدار یعنی ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم باید دریافت کنند.

کمبود آهن و اسید فولیک

کمبود آهن و اسید فولیک منجر به کم خونی می شود. اسید فولیک یا فولات به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز جدید تولید کند. این گلبول های قرمز اکسیژن را به تمام بافت ها و اندام های بدن می رساند. اگر بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نکند فرد دچار نوعی کم خونی خواهد شد که به نام کم خونی ناشی از کمبود اسیدفولیک معروف است.

کمبود آهن نیز به طور تدریجی ایجاد می شود و ممکن است فرد علائمی نداشته باشد. شایع ترین علائم کم خونی فقر آهن و کم خونی ناشی از کمبود اسیدفولیک شامل ضعف و خستگی،رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، سردی دست و پاها است.

چه افرادی باید قرص آهن و اسید فولیک مصرف کنند؟

کم خونی ناشی از فقر آهن در زنان بیشتر از مردان رایج است و در دوران بارداری شایع تر است. زنان باردار برای حمایت از جنین خود به آهن بیشتری نیاز دارند. گروه دیگری که به کم خونی ناشی از کمبود آهن دچار می شوند زنانی هستند که قاعدگی های سنگین دارند. همچنین نوزادان، کودکان خردسال و نوجوانان نیز در معرض کمبود آهن قرار دارند.

مصرف همزمان قرص آهن و فولیک اسید

مکمل هایی که آهن و اسید فولیک را ترکیب می کنند در فرمول های مختلفی وجود دارند:

  1. یک عدد کپسول فیفول اینترافارم حاوی ۱۵۰ میلی گرم آهن و ۵۰۰ میکروگرم فولیک اسید است.
  2. یک عدد قرص فرودین با حاوی ۲۸ میلی گرم آهن، ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید، ۶۰ میلی گرم ویتامین C و ۸ میکروگرم ویتامین B12 است.
  3. یک عدد کپسول ایزی آیرون نچرال ورد حاوی ۲۸ میلی گرم آهن، ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید، ۶۰ میلی گرم ویتامین C و ۸ میکروگرم ویتامین B12 است.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن و فولیک اسید نیاز دارد. در صورت کاهش سطح آهن در بدن کم خونی فقر آهن رخ می دهد که خستگی و تنگی نفس را به دنبال دارد. قرص آهن و فولیک اسید در بیشتر مواقع با هم تجویز می شوند.

برگرفته از : https://www.pishkhan.com/article/419

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار