ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سه وزارتخانه در دولت با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف هستند:

0

در نشست مجازی خانه کارگر درباره حقوق کار مطرح شد؛

توضیح پیرامون مسیرهای طرح شکایات و مطالبات کارگران و بازنشستگان/ سه وزارتخانه در دولت با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف هستند.

در این برنامه اینستاگرامی با عنوان «کارگر ایرانی» حسن صادقی و محسن باقری از فعالان کارگری به سوالات کارگران و بازنشستگان در زمینه مطالبات و حقوق شان پاسخ گفتند.

سایت اقتصادی ایران به نقل از ایلنا، جلسه «مشاوره حقوق کار و تامین اجتماعی» خانه کارگر جمهوری اسلامی در فضای اینستاگرام به صورت زنده با حضور محسن باقری و پاسخ به سوالات مخاطبان توسط وی برگزار شد.

مزد توافقی یک دروغ بزرگ است

در ابتدای این جلسه، محسن باقری، نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان گفت: کسانی که در زمان پیش از بازنشستگی حکم سختی کار نگرفتند، می‌توانند پس از بازنشستگی از دیوان عدالت اداری رای نهایی بگیرند و مابه‌التفاوت پرداخت نشده را از صندوق سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوال کارگری که حادثه دیده و پس از حادثه جای کار او غیر سخت و زیان‌آور مشغول شده اظهار داشت: کارفرما بنابر قانون نباید نیروی آسیب‌دیده و کم‌توان را در مشاغل سخت و زیان‌آور بکار بگیرد. مگر اینکه رای متفاوتی توسط اداره کار یا دیوان در ارتباط با ایشان صادر شود.

نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در رابطه مرخصی ماهانه پرستاران در منزل که شغل ۲۴ ساعته دارند، تصریح کرد: مرخصی این افراد نیز مانند سایر کارگران دو روز و نیم در ماه مقرر شده است و از نظر قانونی تفاوت ندارند.

باقری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مزد توافقی خاطرنشان کرد: مزد توافقی یک دروغ بزرگ است. حداقل دستمزد یک تصمیم سه جانبه مطالعه شده است که بسیار متفاوت از مزد توافقی است. در مزد توافقی عمدتا کارفرما است که رقم نهایی را به نفع خود مشخص می‌کند.

وی با اشاره به تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس ابراز داشت: بنابر تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس مزد توافقی موجب استثمار مضاعف می‌شود و این از نظر اقتصادی نیز اثبات شده است. سابقه تاریخی مزد منطقه‌ای و توافقی در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ موجب مهاجرت زیاد کارگران شهرستان‌ها به تهران و افزایش زاغه‌نشینی و حاشیه‌نشینی شد و بحران‌های اجتماعی فراوانی را رقم زد.

مطرح کردن ادعای افزایش ۱۰ درصدی مزد، نه زیبنده شهرداری است و نه دولت

این فعال کارگری در پاسخ به سوال دیگری درباره بازنشستگی خانم‌ها در مشاغل سخت و قانون ۲۰ سال سابقه در سن ۴۲ سالگی بیان کرد: اگر شرکت کارکنانی مشمول سخت و زیان‌آور باشد و به صورت گروهی ثبت شده باشد، شرکت قابل استعلام است و پس از تاییدیه تعیین مصادیق سخت و زیان‌آور در اداره و ارسال تاییدیه به سازمان تامین اجتماعی، حق فرد استیفا می‌شود، در این موارد اگر سازمان تامین اجتماعی آن را تایید نکرد، باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

باقری درباره مرخصی زایمان نیز یادآور شد: در دوره استعلاجی زایمان چون دستمزد و بیمه ندارند، مشمول ماه‌های روزشمار بیمه‌ای نخواهند شد. لذا دستمزد و بیمه این فراد کمتر حساب می‌شود، مگر اینکه حداقلی‌بگیر باشند و متوسط‌بگیر نباشند که در این صورت افت دریافتی نداشته و سازمان تامین اجتماعی مابه‌التفاوت را در حداقل‌بگیران خود ترمیم می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اضافه کار غیرقانونی عنوان کرد: در روزهای جمعه، تعطیلات و ساعات اضافه کار، ۴۰ درصد دریافتی این کارگران بیشتر از دریافتی عادی است.

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران با اشاره به کارگران دولت و مصوبه افزایش ۱۰ درصدی مزد آن را غیرقانونی دانست و گفت: در دیوان عدالت اداری حتما باید شکایتی مطرح شود و مطرح کردن ادعای افزایش ۱۰ درصدی مزد، نه زیبنده شهرداری است و نه دولت و به‌نظر می‌رسد که این باعث تشویش اذهان عمومی است که افزایش ۳۸ درصدی برای این افراد لحاظ نمی‌شود.

باقری در پاسخ به سوالی پیرامون دریافت مستمری نیروهای نظامی در صورت بیکاری و فقدان بیمه و بازنشستگی بازماندگان اظهار داشت: بازماندگان و فرزندان می‌توانند در صورت مشمول بیمه و بازنشستگی نبودن از این مستمری با پیگیری از صندوق نیروهای لشگری حقوق خود را برقرار سازند.

حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور ممنوع است

باقری در پاسخ به سوال دیگری درباره قانون تامین اجتماعی و بازنشستگان تصریح کرد: قانون تامین اجتماعی در زمینه حقوق بازنشستگان از قانون کار کارگران شاغل صریح‌تر است و به‌طور دقیق حداقل‌های لازم برای تامین معاش بازنشستگان در آن مطرح شده و هیات امنای صندوق تامین اجتماعی باید در این زمینه توجه و پیگیری لازم را باید داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عنوان شغلی و بحث عنوان در تعیین مصادیق شغل سخت و زیان‌آور خاطرنشان کرد: کارگرانی که عنوان شغلی شان مشمول سخت و زیان‌آور نباشد، باید به کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور مراجعه کنند و اگر سوال دیگری در این زمینه دارند می‌توانند به خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان تهران به‌صورت حضوری بیایند و مطالب خود را مطرح کنند.

نایب رئیس کانون شوراهای اسلامی کار تهران در پاسخ به سوالی درباره حضور کارگران زن در کشتارگاه‌های مرغ و بیمه شدن ۱۰ روزه آنها ابراز داشت: حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور ممنوع است و همچنین بازرسان اداره کار باید حتما در زمینه وضع بیمه و سختی کار و نوع محافظت نیروی کار در برابر آسیب‌های کار در این واحدها اقدام کنند و اگر بازرسی رخ نداد، کارگران این مجموعه‌ها حتما باید اداره کار منطقه خود را در این زمینه مطلع کنند.

باقری در پاسخ به راننده‌ خودروی سنگین که آیا دولت در بیمه‌شان مشارکت می‌کند یا خیر، پاسخ داد: دو سالی می‌شود که یارانه دولت در این زمینه قطع شده و رانندگان باید کل حق بیمه را باید خود بپردازند و دیگر مشمول یارانه دولت در این زمینه برای پرداخت حق بیمه نخواهند شد.

دغدغه ما عدم تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان است 

در ادامه این نشست مجازی، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیرامون افزایش حقوق بازنشستگان، بیان کرد: وزیر کار، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز دفاع خوبی از افزایش حقوق بازنشستگان در هیات دولت انجام دادند. ما نیز مثل این آقایان خوش‌بین هستیم، اما بازنشستگان از مجموعه اتحادیه پیشکسوتان توقع پیگیری دارند و ما نیز در این راستا حداکثر پیگیری را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بازنشستگان تمایل ندارند در این شرایط حساس کشور اعتراض گسترده داشته باشند، عنوان کرد: دولت هم در این زمینه نباید نگران کسری بودجه باشد زیرا رقم خاصی با افزایش حقوق بازنشستگان نصیب کسی نمی‌شود که بخواهد در تورم موثر باشد. این طرح یارانه‌ای دولت بود که اثر تورمی خود را در اقتصاد نشان داده و مقصر تورم خود دولت است.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه منابع افزایش حقوق بازنشستگان بنابر قانون پیش‌بینی شده است، یادآور شد: دغدغه ما عدم تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان است و سه وزارتخانه در دولت با این اقدام مخالف هستند که باید در این زمینه آن‌ها نیز کوتاه بیایند.

نباید وضع کارکنان دولت را با بازنشستگان تامین اجتماعی خلط کنیم

صادقی با بیان اینکه دولت اکنون برای کارکنان خود تنها ۱۰ درصد افزایش اجرا کرد، عنوان کرد: با متناسب‌سازی قطعا این کارمندان و کارگران دولت چیزی بیش از ۳۸درصد مورد مطالبه در نیمه امسال دریافت خواهد کرد و منابع آن در بودجه موجود است، لذا ما نباید وضع کارکنان دولت را با بازنشستگان تامین اجتماعی خلط کنیم و گره زدن این دو مسئله فرار رو به جلو است.

وی اضافه کرد: امیدواریم دولت در این زمینه تعقل به خرج دهد و سعی کند بازنشستگان که پای انقلاب ماندند و در جنگ و هزاران رویداد دیگر حضور داشتند را پای ارزش‌های نظام نگه دارد.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار