ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قذف و حد قذف چیست؟

0

برای مثال در شرع آمده کسی که یک نفر را به قتل برساند ولی دم وی می توانند وی را قصاص کنند یا به قتل برسانند پس قصاص نوعی حد است و در مثالی دیگر حکم زنا در شرع تعیین شده که باز هم نوعی حد است.

قذف هم یک نوع حد است که مجازات آن را شرع تعیین کرده است. قذف که نوعی فحاشی ناموسی است حد به حساب می آید و در شمار حدود قرار می گیرد.

در ادامه با ما باشید تا از تعریف قذف و مجازات آن مطالبی را بیان کنیم.

قذف چیست؟

در ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی به تبعیت از فقه و شرع مقدس از جرم بودن قذف سخن به میان آمده.

طبق این ماده:

قذف یعنی نسبت زنا یا لواط به شخص دیگر دادن هر چند آن شخص مرده باشد.

به عبارت ساده تر فحاشی ناموسی جرم است و عبارت حقوقی آن قذف است پس قذف نوعی از انواع توهین است که به دلیل شدید بودن ماهیت آن جدا از دیگر موارد برای آن تعیین مجازات می شود.

پس اگر شخصی در عصبانیت، زن یا مردی را متهم کند که مثلا تو زنا کرده ای یا تو لواط (همجنس بازی مردانه) کرده ای و نتواند آن را هم ثابت کند؛ مرتکب حکم قذف شده است.

فحاشی ناموسی یا قذف لازم نیست حتما به لفظ باشد و حتی در پست های فضای مجازی و کامنت های اینستاگرام ممکن است رخ بدهد.

فحاشی ناموسی به زبانی دیگر

همچنین لازم نیست فردی که به او فحاشی ناموسی شده (مقذوف یا قذف شونده) معنی عبارت را بفهمد پس اگر با لهجه محلی هم به شخصی فحاشی ناموسی بشود و طرف مقابل معنی آن را نفهمد باز هم جرم واقع شده است.

شرایط قاذف و مقذوف

  • کسی که فحاشی ناموسی و قدف را انجام می دهد؛ قاذف می نامند و فرد مقابل او مقذوف یا قذف شده نامیده می شود. یعنی کسی که به او نسبت زنا و یا لواط داده شده است.
  • از شرایط تحقق جرم این است که قذف شونده (کسی که به او نسبت ناروا می دهند) در زمان آن اتفاق؛ بالغ، عاقل، مسلمان و معین باشد و همچنین موجه به نظر برسد یعنی به اموری مثل زنا و لواط مشهور نباشد (متظاهر به زنا نباشد).
  • اگر شرایط بالا نباشد یعنی فرد قذف شده نابالغ باشد مثلا در مورد پسر زیر ۱۵ سال باشد یا مسلمان نباش؛ مجازات قاذف ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. اما اگر متظاهر به زنا باشد مجازاتی ندارد.

مجازات اصلی قذف

اگر قذف با تمام شرایط انجام بشود و فرد نسبت به آن شکایت کند مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود.

اما اگر برخی شرایط را نداشته باشد در بالا گفته شد که چگونه خواهد بود.

فحاشی ناموسی به چند نفر

اگر فردی، نسبت زنا و لواط را خطاب به چند نفر بگوید هر یک از آنها می توانند شاکی جداگانه باشند و برای هر کدام از آنها که شکایت کنند مجازات جدایی بر فرد قاذف (فحش دهنده) بار می شود.

برای مثال اگر ۳ نفر را قذف کند و هر سه شکایت کنند ۳ بار مجازات حد بر وی جاری می شود.

مجازات حرف پدر که” تو بچه من نیستی”

در این رابطه باید گفت اگر پدر نسبت به فرزند مشروع خود بگوید ” تو از فرزند من نیستی” یا که اصلا به شخصی غیر از فرزند خود بگوید “تو فرزند پدرت نیستی یا از پدرت نیستی”

در اینجا انگار که مادر وی (همسر پدر) را نسبت زنا داده و مادر وی می تواند به عنوان شاکی از وی شکایت کند.

ماده ۲۴۷ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.

شکایت از فحاشی ناموسی

برای شکایت از قذف می توانید شکوائیه ای تنظیم کنید که پس از آن دادسرا و دادگاه به این امر رسیدگی کنند در این زمینه اگر قرار است شکایتی را مطرح کنید بهتر است از وکلای متخصص کیفری اخذ مشاوره کنید و یا وکالت کار را به ایشان بسپارید نحوه نوشتن شکوائیه امر مهمی است که نیازمند دانش حقوقی است.

اثبات فحاشی ناموسی در دادگاه

این امر را می توان با وجود ۲ شاهد در دادگاه ثابت کرد و همچنین اگر به صورت الکترونیکی و در فضای مجازی بوده سند آن می تواند به عنوان دلیل و مدرک مورد استناد قرار گیرد برای مثال گرفتن اسکرین شات در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

اما در مواقعی هم قاضی ممکن است آن را نپذیرد.

نتیجه گیری

قذف یا فحاشی ناموسی جرم و دارای مجازات ۸۰ ضربه شلاق است در بالا به مواردی از شرایط و احکام قذف نیز اشاره کردیم.

از جمله ابن که قاذف باید آگاه به معنی جمله باشد و در مقابل لازم نیست فرد قذف شده این شرط را داشته باشد پس اگر قاذف لفظ را به کار ببرد ولی معنی آن را نداند و قصد نکرده باشد مرتکب جرم نشده است.

منبع : https://vakiltop.com/blog

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار