ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نکات مهم در خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بورس:

0

برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بورس باید نکات زیادی را رعایت کنیم تا دچار ضرر و زیان نشویم.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

بسیاری از افراد با شنیدن نام بورس، دچار اضطراب می‌شوند و احساس می‌کنند که فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار فقط کار کسانی است که در حد مارک زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg) باهوش هستند یا به اندازه استفن هاوکینگ (Stephen William Hawking) فقید از قدرت تجزیه و تحلیل برخوردارند. البته که هوش، علم، آگاهی و قدرت تحلیل برای ورود به بورس و موفق شدن در فعالیت های بازار بورس بسیار ضروری است، اما دلیل نمی‌شود که شما از سرمایه گذاری در بورس به عنوان یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری  بهره‌مند نشوید. کافی است، کمی تلاش کرده و با آموزش بورس از صفر تا صد به صورت اصولی، کد بورسی دریافت کنید و وارد بازار بورس شوید.

۱. به نقدشوندگی سهام توجه کنید

از جمله مهمترین عواملی که برای سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام در بازار بورس باید به آن توجه کنید میزان نقد شوندگی سرمایه‌ای است که در بازار درگیر شده است.

منظور از نقدشوندگی سهام چیست؟

نقدشوندگی سهام یا دارایی به معنای راحت بودن خرید و فروش آن در کم‌ترین زمان ممکن است؛ بنابراین باید به میزان معاملات انجام شده روی یک سهم، توجه داشته باشید. هر قدر معاملات یک سهم یا دارایی در بازار بیشتر باشد، خریداران و فروشندگان بیشتری آن را معامله می‌کنند و این سهم قابلیت تبدیل شدن به وجه نقد در زمان کمتری دارد. اگر در بخشی از بازار سرمایه گذاری کنید که میزان نقدشوندگی آن بیشتر است، ریسک معاملات شما به شدت کاهش می‌یابد. حال سوال این است که چگونه میزان نقدشوندگی یک صنعت یا سهم را در بازار بورس تشخیص دهیم؟

برای اینکه بدانید کدام یک از صنایع و بخش‌های بازار بورس نقدشوندگی بالاتری دارند باید:

به ظرفیت رشد و سودآوری شرکت یا صنعت توجه کنید.

صنایع یا سهامی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که با در نظر گرفتن بازار و وضعیت کلی اقتصاد و سیاست کشور در وضعیت مساعدی از نظر سودآوری قرار دارند و این سودآوری پایدار است.

برای رسیدن به انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه گذاری نیاز به شناخت وضعیت بازار و صنایع از نظر اقتصادی، سیاسی و تحولات جهانی دارید.

بررسی کنید که کدام بخش از بازار در وضعیت مساعدی از نظر سودآوری قرار دارد و این سودآوری پایدار است یا خیر.

در بازار بورس، شرکت‌ها و صنایع مختلفی از جمله فرآورده‌های دارویی، خودرویی، فلزات، مواد شیمیایی و… فعالیت دارند. با بررسی ظرفیت هر یک از این صنایع از نظر حجم معاملات، می‌توانید به میزان نقدشوندگی صنعت مورد نظر خود پی ببرید و در نتیجه تصمیم درستی برای سرمایه گذاری خود در بازار بورس بگیرید.

با در نظر گرفتن میزان خرید و فروش‌هایی که در طول روز یا در بازه هفتگی روی شرکت‌ها و صنایع مختلف انجام می‌گیرد، مطمئن  شوید در نقد کردن سهام خود با مشکلی مواجه نخواهید شد .

شاید بسیار شنیده باشید که یک سهم بد در صنعت خوب، بهتر از یک سهم خوب در صنعت بد است، به‌عنوان مثال اگر در صنعتی راکد سرمایه گذاری کنید، هر چقدر هم که سهام زیادی خریداری کرده باشید و آن سهم به نظرتان سودآوری مناسبی داشته باشد، اما به دلیل اینکه در یک بستر و صنعت راکد و کم معامله قرار گرفته آینده چندان مناسبی برای آن نمی‌توان متصور بود و در نهایت برای فروش و نقدشوندگی آن با مشکل رو به رو خواهید شد.

۲. در سبد سرمایه گذاری بورسی خود، سهام متنوعی داشته باشید

برای سرمایه گذاری در بازار بورس، سبد متنوعی از سهام صنایع مختلف تشکیل دهید. یعنی:

  • ابتدا درباره صنایع و شرکت‌های موجود در آن تحقیق کنید.
  • به صورت ها و گزارش های مالی شرکت ها توجه کنید.
  • سپس از هر صنعت، یک یا دو شرکت را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید نکته حائز اهمیت این است که با ابن عمل می توانید سود و زیان خود را کنترل کنید.

علاوه بر این بخشی از سبد سهام خود را به سرمایه گذاری در سهام کوتاه مدت (زود بازده)، بخشی را به سهام میان مدت و بخشی را هم به سهام با دیدگاه بلند مدت اختصاص دهید.

۳. تعیین استراتژی سرمایه گذاری در معاملات سهام  و تحلیل مناسب و دقیق

برای یک سرمایه گذاری موفق باید با مفاهیم اقتصاد خرد و کلان تا حد قابل قبولی آشنایی داشته باشید.

مثلاً استراتژی سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟ انتخاب استراتژی مناسب سرمایه گذاری چه تاثیراتی دارد؟ و…

  • برای خرید و فروش سهام از همه منابع اطلاعاتی معتبر که در دسترس دارید، برای کسب اطلاع از وضعیت بازار بورس و بازارهای موازی از جمله بازار ارز و طلا استفاده نکنید.
  • از اوضاع کلان سیاسی و اقتصادی داخلی آگاه باشید.
  • با جمع‌بندی اطلاعات کسب کرده و مطالعه منابع در اختیار، قدرت تحلیل و تجزیه خود را افزایش دهید.
  • برای سرمایه گذاری خود از مشاوران حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید. بدون تحلیل و استفاده از سایت‌ها و منابع تحلیلی معتبر اقدام به خرید و فروش سهام در بازار بورس نکنید.
  • بازار را به‌صورت روزانه رصد کنید و در جریان بازار باشید.

برای این کار می‌توانید از ابزارهای موجود برای رصد لحظه‌ای بازار استفاده کرده  تا در مسیر روند عادی  بازار حرکت کنید و از سرمایه گذاری خود سود به دست آورید

در ابتدای شروع سرمایه گذاری مشخص کنید:

  • اهل پذیرش ریسک هستید یا خیر؟
  • انتظار سودآوری در کوتاه مدت را دارید یا دیدگاه بلند مدت در سرمایه گذاریتان دارید؟
  • قصد نوسانگیری دارید یا می خواهید سهامداری کنید؟

برای تعیین استراتژی سرمایه گذاری به میزان سرمایه‌ای که می‌خواهید وارد بازار بورس کنید توجه داشته باشید. چنانچه قصد دارید سرمایه اندکی وارد بازار کنید و از دست دادن این میزان برایتان اهمیت چندانی ندارد، انتخاب استراتژی جسورانه برای سرمایه گذاری ایده مناسبی به نظر می‌آید. اما اگر از دست دادن میزان سرمایه‌ای که وارد می‌کنید برایتان مهم است باید از استراتژی های سرمایه گذاری محافظه کارانه استفاده کنید.

۴. عدم ترس یا تعلل در فروش سهام

گاهی پیش می‌آید تحلیلی که برای یک سهم خودتان انجام داده‌اید  یا از افراد تحلیلگر دریافت کرده‌اید، به هدف تعیین شده نمی‌رسد. به بیان دیگر روند رشد مورد انتظار را طی نمی‌کند یا حتی رفتار متفاوت یا مغایری نسبت به آنچه انتظارش را دارید در پیش می‌گیرد. در این گونه موارد برای نگهداری سهام مورد نظر، سرسختی و مقاومت به خرج ندهید. چنانچه روند نزولی سهام آغاز شد و به نظر رسید این روند ادامه‌دار است، تحلیل خود را بازنگری کنید و اهداف و حد سود و ضرر جدیدی برای آن تعیین کنید، همچنین بهتر است  درصورت لزوم به موقع از سهم خارج شوید.

بزرگترین اشتباهی که سرمایه گذاران هنگام متضرر شدن از سرمایه گذاری روی یک سهم یا دارایی مرتکب می‌شوند، این است که سعی می‌کنند به خود دلداری داده و به آینده مبهم سرمایه گذاری امیدوار باشند همچنین سرعت عمل در تصمیم‌گیری و اجرای به موقع آن در معاملات بازار بورس بسیار اهمیت دارد.

۵. مدیریت نقدینگی در سرمایه گذاری در بورس

پر واضح است برای خرید به موقع یک سهم پر سود در بازار بورس، نیاز است نقدینگی کافی داشته باشید.

در نتیجه یکی از اصول مهم دیگر در سرمایه گذاری در این بازار، کنترل و مدیریت نقدینگی شما است. برای مدیریت نقدینگی در بازار بورس و خرید به موقع سهام پر سودی که در نظر دارید، ۲ راه پیش روی شما قرار دارد:

راه اول: در صورتی که جزو فعالان بازار سرمایه هستید و معامله حرفه ای در بازار بورس انجام می‌دهید، سهامی با قدرت نقدشوندگی بالا در سبد سرمایه گذاری یا پورتفوی خود قرار دهید. در این صورت می‌توانید هنگامی که وجه نقد برای خرید سهمِ سودآوری نیاز دارید .

راه دوم: چنانچه به تازگی وارد بازار بورس شده اید و در معاملات بازار بورس مهارت زیادی ندارید، همیشه ۲۰ تا ۳۰ درصد سرمایه‌ای که می‌خواهید وارد بازار کرده  را به صورت وجه نقد داشته باشید بدین علت که  با این کار هنگامی که قصد خرید سهام سودآوری را در بازار داریدو می توانید آن را خریداری کنید.

۶. شناسایی سهام با ظرفیت معاملات بورس

با تحلیل مناسب که روی بازار و صنایع مختلف انجام می دهید یا از افراد تحلیلگر و سایت‌های معتبر مشاوره‌ای -تحلیلی دریافت می‌کنید، می توانید سهامی را شناسایی کنید که ظرفیت رشد در بازار بورس را دارد همچنین  برای تشخیص سهام با قدرت رشد بالقوه در بازار، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که در این بخش از مطلب به برخی از آنها اشاره می کنیم.

معمولاً سهمی که مدتی در بازار روند نزولی داشته است، پس از طی دوره نزول خود، روند قیمتی آن رو به افزایش رفته و پس از شروع افزایش قیمت رشد سریع با شیب تندی را در پی خواهد داشت.

در اینجا باز هم تاکید می کنیم  بازار بورس هم مانند بازارهای دیگر از جمله بازار ارز، طلا یا حتی مسکن، قطعیت و ثبات وجود ندارد. برای خرید و فروش سهام نمی توان اصل ثابت و جامعی را در نظر گرفت و به همه سهام شرکتهای موجود در بازار تعمیم داد. اما به طور معمول خرید سهام به این  شیوه سودآور بوده و با ریسک آگاهانه همراه است.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7551739

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار