ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مشکلات اقتصاد ایران ناشی از تحریم نیست؛ ضعف مدیریت چالش ایجاد کرده است:

0

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم مطرح کرد:

۹۹ درصد مشکلات اقتصادی راهکار داخلی دارد/ مشکلات اقتصاد ایران ناشی از تحریم نیست؛ ضعف مدیریت چالش ایجاد کرده است.

نوسان‌های نرخ ارز طی ماه‌های گذشته باعث شده تا گروهی با اشاره به مشکلات اقتصادی تنها راهکار موجود را در مذاکرات ایران با آمریکا اعلام کنند و براین باور باشند که تحریم‌ها باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. این درحالی است که عبدالمجید شیخی، اقتصاددان در این زمینه معتقد است اگر مشکلات اقتصادی ایران را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کنیم؛ بخش قابل توجهی از آنها مربوط به سوء مدیریت داخلی است و تنها درصدی ناچیز معلول تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان است.

به گزارش جام جم آنلاین عبدالمجید شیخی، افزود: نگاه دقیق به مشکلات اقتصادی کشور بیانگر آن است که ۹۹ درصد از معضلات داخلی است و تنها یک درصد در کارشکنی دشمنان خلاصه شده است به همین دلیل لازم است با تکیه به توانمندی‌ها و پتانسیل موجود زمینه بهبود شرایط و مقاوم کردن اقتصاد کشور را فراهم کنیم.

شیخی به خبرنگار ما گفت: اگر مشکلات اقتصادی کشورمان ناشی از عوامل خارجی بود می‌بایست قبل از خروج آمریکا شاهد رونق و برطرف شدن مشکلات بودیم درحالی که دیدیم علی‌رغم اجرایی شدن برجام بازهم چالش‌هایی داشتیم که شاهد مثالی غیرقابل انکار برای سوء مدیریت اقتصادی در کشور است.
به گفته این اقتصاددان اکنون اقتصاد ایران شاهد افت فضای کسب و کار است که همه می‌دانیم فضای کسب و کار به دلیل تحریم‌ها نامناسب نخواهد شد و تنها قوانین غیراصولی، تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و مقطعی عامل اصلی ایجاد چنین فضایی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم نه اینکه به‌دنبال رایزنی برای مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم.

وی تاکید کرد: اصولا آمریکا اهل مذاکره نیست و به هیچ قاعده و قانونی هم پایبند نیست؛ از این رو اگر به خیال حمایت، کمک یا حتی همراهی این کشور برای بهبود شرایط اقتصادی کشورمان باشیم کاملا راه را اشتباه انتخاب کرده‌ایم و در نهایت دستاوردی بجز ویرانی اقتصاد و وابستگی صددرصدی نخواهیم داشت.
شیخی به خبرنگار ما گفت: همه عوامل و شواهد حکایت از این دارد که گره چالش‌های اقتصادی حال حاضر ایران به دست خارجی‌ها باز نخواهد شد و باید خودمان تلاش کنیم چالش‌ها را مدیریت کرده و در زمینه رونق و توسعه کسب وکارهای کشورمان گام برداریم.

وی ضمن اشاره به اینکه تحریم‌ها اصولا فرصتی برای پیشرفت ایران ایجاد می‌کند، افزود: اکنون بهترین فرصت در اختیار کشور قرار گرفته که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از خام فروشی نفت و سایر منابع موجود فاصله گرفته و با تولید کالاهای دارای ارزش افزوده به شرکای تجاری خودمان افزایش درآمدهای غیرنفتی را تجربه کنیم.

این اقتصاددان معتقد است برای برطرف کردن مشکل انتقال پول نیز می‌توان از سیاست تفاهم‌نامه‌های دو یا چند جانبه برای استفاده از ارز‌های ملی استفاده بهینه داشته باشیم به این دلیل که سایر کشورها نیز علاقمند هستند پول ملی خودشان را در دهکده جهانی به‌جریان انداخته و زمینه بین المللی شدن آن را فراهم کنند.

به گفته وی دستاورد دیگر استفاده از تفاهم‌نامه‌های پولی برای کاهش تقاضای فیزیکی دلار و یورو در بازار داخلی کشورمان است به صورتی که دیگر شاهد اثرگذاری این دو ارز بین المللی در اقتصاد داخلی کشورمان نخواهیم بود و خبری از گرانی کالا‌ها نیست، هرچند با استفاده از راهکارهای کاملا اصولی می‌توانیم شفافیت واردات و صادرات را هم به اقتصاد کشورمان هدیه دهیم.
شیخی راهکار دیگر توسعه صادرات کالاهای تولیدی کشورمان را در استفاده از تهاتر کالایی با شرکای تجاری کشورمان دانست و به خبرنگار ما گفت: تعداد شرکای تجاری ایران که بدون توجه به کارشکنی آمریکا علاقمند به همکاری با ایران هستند کم نیست و می‌توانیم محصولات با کیفیت ایرانی را به آنها عرضه کنیم و در مقابل هم کالاهای مورد نیازمان را تامین کنیم. به عنوان مثال روسیه، چین، عراق، ترکیه، افغانستان و سایر کشورها آمادگی کاملی برای چنین شرایطی دارند و می‌توانیم از این امتیاز استفاده بهینه داشته باشیم.

وی درباره نتایج برجام و رفت‌ و آمدهای هیات‌های تجاری معتقد است این هیات‌ها نه برای ایجاد ارتباط تجاری با ایران بلکه برای انتقال اطلاعات اقتصادی ایران وارد خاک کشورمان شدند تا براساس اطلاعات دریافتی دشمنان بتوانند هدفمندتر اقتصاد کشورمان را هدف بگیرند. کارشکنی اخیر آمریکا دقیقا تاکید کننده این نکته است و اکنون می‌بینیم خودروسازی و برخی صنایع دیگر که قبلا تحریم نبودند هم به فهرست تحریم‌های ثانویه افزوده شده‌اند.

این اقتصاددان تاکید کرد: امروز راهکاری که مقابل سیاستگذاران اصلی اقتصاد کشورمان برای مدیریت شرایط قرار دارد کنترل نقدینگی و مدیریت آن است، چون نقدینگی بسیار زیاد موجود در اقتصادکشورمان اکنون فرصتی برای آرام گرفتن در تولید نیافته و همواره با حرکت به بازارهای غیر مولد باعث بروز چالش‌های اقتصادی شده است.

شیخی به خبرنگار ما گفت: طی روزهای اخیر برخی کارشناسان تاکید دارند که باید صرفا مذاکره کنیم تا مشکلات برطرف شود و گروه دیگری هم عنوان می‌کنند با حذف پول ملی آثار روانی گرانی‌ها را از جامعه دور خواهیم کرد درحالی که هیچ یک از این موارد راهکار اصولی و منطقی نیست به این دلیل که می‌توانیم تنها با مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید رونق قابل توجهی به اقتصاد بدهیم که در واقع یک تیر و چند نشان است. یعنی علاوه بر کاهش تورم و گرانی، اشتغال و صادرات را هم افزایش خواهیم داد.
وی تاکید کرد: امروز که جنگ تجاری و اختلاف‌های سیاسی و اقتصادی میان آمریکا و برخی شرکای تجاری آن کشور بالا گرفته، ایران می‌تواند هوشمندانه از فرصت به نفع خود استفاده کند و با افزایش تعداد شرکای تجاری خود زمینه استحکام بیشتری به اقتصاد در مقابل کارشکنی‌های دشمنان ایجاد کند، چون منافع اقتصادی در واقع تعیین کننده بسیاری از ارتباطات سیاسی در چند دهه اخیر است.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

منبع : http://jamejamonline.ir/online/3387662614186445672/99

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار