ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بدهی بانک‌ها،متهم اصلی رشد پایه پولی شد:

0

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازبنکر (Banker)، بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین تحولات پولی در خرداد ۱۴۰۲ افزایش مجدد رشد نقطه به نقطه پایه پولی، افزایش ضریب فزاینده، کاهش رشد نقطه به نقطه نقدینگی، ادامه روند کاهشی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و سهم آن در پایه پولی و بیشترین سهم در رشد نقطه به نقطه پایه پولی برای بدهی بانک‌ها بوده است.

پایه پولی پول پر قدرتی است که بانک مرکزی در ازای دارایی‌های خود به بیرون منتشر می‌کند. بانک مرکزی چهار جزء دارایی عمده دارد؛ خالص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی، خالص دارایی خارجی بانک مرکزی و خالص سایر اقلام.

براساس گزارش اکوایران، در خرداد ۱۴۰۲ حجم پایه پولی به ۹۰۸ هزار میلیارد تومان رسید.

رشد نقطه به نقطه این متغیر اساسی پولی یعنی تغییرات آن در خرداد ماه ۱۴۰۲ نسبت به خرداد ماه ۱۴۰۱ برابر با ۴۱.۸ درصد بود که نشان می‌داد پس از آغاز روند کاهشی رشد این متغیر در اردیبهشت این سال در خرداد ماه مجددا صعودی شده است.

البته این میزان رشد نقطه به نقطه ۱۴ درصد بیش از موقعیت مشابه سال قبل بود. در خرداد ۱۴۰۱ رشد نقطه به نقطه پایه پولی برابر با ۲۷.۸ درصد ثبت شده و بنابراین سرعت افزایش حجم این متغیر کلان در این یک سال افزایش یافت.

همچنین در خرداد سال ۱۴۰۲ ضریب فزاینده نیز پس از کاهشی که در دو ماه گذشته پیدا کرده بود مجددا مقداری افزایش یافت.

پایه پولی که از بانک مرکزی خارج می‌شود در جریان فعالیت‌های اقتصادی با یک سرعت به چند برابر خود تبدیل می‌شود. به این سرعت ضریب فزاینده پول گفته می‌شود.

یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار تورم کنترل ضریب فزاینده است. به عبارتی این نهاد تلاش می‌کند با ابزارهایی سرعت خلق پول را کاهش دهد تا سرعت رشد قیمت‌ها کنترل شود.

عدد ضریب فزاینده در خرداد سال اخیر برابر با ۷.۲۵ بود که نسبت به اردیبهشت ۰.۱۲ واحد افزایش یافته بود.

نقدینگی رکن دیگر متغیرهای کلان پولی است و به معنای پولی است که توسط شبکه بانکی خلق می‌شود. این متغیر موثرترین متغیر پولی در رابطه با تورم است.

حجم نقدینگی در خرداد ۱۴۰۲ به ۶ هزار و ۵۸۵ هزار میلیارد تومان رسید و رشد نقطه به نقطه آن به ۲۹ درصد رسید که نسبت به خرداد ۱۴۰۱ ۸.۸ درصد کاهش یافته بود و این متغیر در خرداد نیز همچون دو ماه قبل به روند کاهشی رشد خود ادامه داد.

این روند نشان می‌داد اقدامات بانک مرکزی در جهت کنترل ترازنامه بانک‌ها و در نتیجه کنترل خلق اعتبار به ثمر نشسته است.

با این حال برخی کارشناسان هشدار دادند که کنترل صرف بر نقدینگی و عدم توجه به رشد پایه پولی در بلندمدت نمی‌تواند یک سیاست موثر باشد.

اجزای پایه پولی نشان می‌داد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همچنان بیشترین سهم را در رشد نقطه به نقطه پایه پولی داشته‌ است.

بررسی رشد پایه پولی به تقکیک اجزای آن حاکی از این است که با وجود اینکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نسبت به ماه قبل کاهش یافته این بدهی‌ها همچنان علت اصلی رشد نقطه به نقطه پایه پولی بوده‌اند.

در خرداد ۱۴۰۲ بانک‌ها ۳۹۳ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشته‌اند که نسبت به خرداد ۱۴۰۱ که برابر با ۱۴۵ هزار میلیارد تومان بوده به مقدار ۱۷۱.۲ درصد رشد کرده است.

همچنین سهم این بدهی‌ها سهم ۳۸.۸ درصدی در رشد نقطه به نقطه ۴۱.۸ درصدی در رشد پایه پولی داشته‌اند.

این یعنی رشد بادهی بانک‌ها به بانک مرکزی در این یک سال عامل اصلی رشد پایه پولی بوده است.

در این ماه دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز همچون سه ماه گذشته به روند کاهشی خود ادامه داد و حجم آن به ۵۷۹ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم مجموع حجم طلا و ارزی را که بانک مرکزی در اختیار دارد نشان می‌دهد.

همچنین سهم این دارایی‌ها در کل پایه پولی به ۶۳.۸ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۱۵.۵ واحد درصد افت کرده بود.

برگرفته از : https://banker.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار