ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سهام پتروشیمی امیرکبیر برای بازنشستگان کارگری، ۴ برابر قیمت فاکتور شد:

0

سایت اقتصادی ایران : خبرها حاکی است که قرار است سهام پتروشیمی امیرکبیر به چهاربرابر قیمت واقعی به بازنشستگان کارگری واگذارشود!!!

آیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی که مدعی نماینده واقعی بازنشستگان کارگری می باشد ، ازچنین واقعیتی باخبربودند؟

اگرازموضوع واگذاری سهام این پتروشیمی به بازنشستگان کارگری به بیشترازقیمت واقعی ، مطلع نبودند، چگونه بدون تحقیق ومطالعه ، اقدام به خرید ۵۲ درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر به چهاربرابر قیمت فعلی برای بازنشستگان کارگری نموده اند؟!!!

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

بانک رفاه هم وام داد هم سهام فروخت ،سهام پتروشیمی امیرکبیر برای بازنشستگان، ۴ برابر قیمت فاکتور شد.

واگذاری ۵۲ درصد از سهام پتروشیمی امیرکبیر به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با تناقضات زیادی همراه بوده است. از ارزش‌گذاری چهار برابری قیمت سهام شکبیر تا کسر یک میلیون تومانی حقوق بازنشستگان بدون اطلاع آنها، محاسبات پرابهام و نامشخص فرآیند واگذاری این معامله بلوکی است. نقش اصلی این سناریو را اما بانک رفاه ایفا کرده که در هر دو جهت خرید و فروش سهام، سود زیادی شناسایی خواهد کرد.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازتجارت‌نیوز، سهامداران و سرمایه‌گذاران همواره شاهد تصمیمات عجیب از سوی بهارستان‌نشینان بوده‌اند. این بار اما نوبت به بازنشستگان رسیده تا در آستانه عید نوروز، با کسر ناگهانی یک میلیون تومان از حقوق آنها، به اجبار سهامدار پتروشیمی امیرکبیر شوند. مساله‌ای که طی روزهای اخیر حاشیه‌های زیادی را در میان بازنشستگان تامین اجتماعی و اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده است.

کسر از حقوق بازنشستگان بدون اجازه و اطلاع آنها، حاشیه‌ساز شد

ماجرا از این قرار بود که حقوق بهمن‌ماه برخی از بازنشستگان به‌طور کامل واریز نشد و با کسری یک میلیون تومانی روبرو بود. این اتفاق سوال‌برانگیز اما در ادامه با پاسخ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی روبرو شد که در واکنش به این موضوع، اعلام کرد که قرار بوده است ۵۲ درصد از سهام پتروشیمی امیرکبیر به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی واگذار شود و بر همین اساس، بدون اطلاع و رضایت بازنستگان، مبلغ یک میلیون تومان از حساب افراد کسر شده بود.

پس از این اتفاق و افزایش اعتراضات و انتقادات اما، مدیرعامل شستا دستور داد تا مبلغ کسر شده، به حساب بازنشستگان بازگردد. به نظر می‌رسد، راه‌های بهتری برای مدیریت این خرید بلوکی سهام «شکبیر» وجود داشت و نیازی نبود در آستانه نوروز و فشار مضاعف اقتصادی، امنیت روانی بازنشستگان نیز مورد هجمه قرار گیرد.

سهام شکبیر ۴ برابر ارزش واقعی برای بازنشستگان فاکتور شد!

گذشته از موضوع کسر از حقوق اما به نظر می‌رسد قیمت سهامی که قرار بود در اختیار بازنشستگان قرار گیرد، چهار برابر ارزش واقعی برای آنان فاکتور شده است! محمد اسدی، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی کرده است که از حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته سازمان تامین اجتماعی، چهار میلیون نفر متقاضی خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر باشند.

به گفته او، در حال حاضر سهم هر بازنشسته ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است که ۵ درصد را طی سه قسط از مستمری خود، و الباقی را در قالب تسهیلات «بانک رفاه» در بازه ۶۰ ماهه پرداخت می‌کنند. با محاسباتی ساده می‌توان دریافت که سهم هر بازنشسته در خرید این سهام، ۱۶ میلیون تومان خواهد شد. از سوی دیگر پنج درصد از این مبلغ، معادل ۸۰۰ هزار تومان است که تقسیم آن به سه قسط، رقم ۲۶۶ هزار تومان را نشان می‌دهد.

از این رو کسر یک میلیون‌تومان از حقوق چهار میلیون بازنشسته سازمان تامین اجتماعی در حالی که از این فرآیند اطلاعی هم ندارند، رقمی چهار هزار میلیارد تومانی را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دهد! این در حالی است که انتقال مبلغ معامله بلوکی، تاریخ این واگذاری و سایر جزئیات آن همچنان مبهم است.

گفتنی است، ارزش بازار پتروشیمی امیرکبیر، مطابق تابلوی معاملات آن، کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان و در حدود ۲۹ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان است. با این حال ۵۲ درصد از سهام این شرکت، قرار است به قیمت ۶۴ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان فروخته شود! یعنی در این واگذاری، ارزش بازار شرکت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۴٫۱۷ برابر بیشتر از ارزش واقعی این شرکت است!

ارزش بازار شکبیر

این وجه از موضوع، اهالی بازار سرمایه را به یاد فروش یونیت‌های دارایکم و پالایش می‌اندازد. تابستان ۹۹ مقطعی بود که عرضه دارایکم صورت گرفت و اولین معاملات در ارتفاع ۲۱ تا ۲۳ هزار تومانی رقم خورد. دو سال بعد و در آبان ۱۴۰۱، با رسیدن به کف هشت هزار تومانی، این ETF سهامی به تعادل رسید و اصلاح آن پایان یافت.

ترفند بانک رفاه در فقره «شکبیر» چیست؟

وجوه غیرمنطقی در داستان واگذاری سهام پتروشیمی امیرکبیر به اعضای سازمان تامین اجتماعی یا همان بازنشستگان، به همین جا ختم نمی‌شود و پرده از نقش اول این بازی برمی‌دارد؛ آنجا که نگاهی به سهامداران شکبیر نشان می‌دهد بیش از ۵۲ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سرمایه رفاه، از شرکت های زیرمجموعه بانک رفاه کارگران است!

سهامداران شکبیر

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، محمد اسدی، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرده است که در حال حاضر سهم هر بازنشسته ۱۵ میلیون تومان تعیین شده که ۵ درصد را طی سه قسط از مستمری خود، و الباقی را در قالب تسهیلات «بانک رفاه» در بازه ۶۰ ماهه پرداخت می‌کنند.

به این ترتیب پیداست که در این فرآیند واگذاری اجباری، آن هم به صورت اقساطی، بانک رفاه ۶۴ هزار میلیارد تومان وام می‌دهد تا زیرمجموعه این بانک یعنی «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سرمایه رفاه»، به بهانه خروج بانک‌ها از بنگاهداری، سهام خود را ۴ برابر قیمت به بازنشستگان بفروشد! باید اشاره داشت که سود روزانه این مبلغ، سه میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان است که از جیب بازنشستگان خارج می‌شود.

نکته جالب توجه دیگر اینکه، «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سرمایه رفاه» ، «بانک رفاه» و «شکبیر» (به واسطه تعلق ۵۲ درصد از سهام آن به زیرمجموعه‌های بانک رفاه)، جملگی زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان حافظ حقوق بازنشستگان عضو این نهاد هستند!

حمیدرضا اناری

برگرفته از : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار