ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

یک تصمیم مشکوک بازنشستگان را به هم ریخت:

0
واریز مستمری اسفند بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که از پریشب آغاز شده، با تغییری مشکوک در میزان مستمری واریزی این ماه همراه بود که موجب اعتراض هزاران نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان شد و حتی گلایه آن‌ها به گوش مسئولان ارشد دولت هم رسید.
اطلاعات نوشت: براساس این گزارش، مستمری بگیران گروه اول که نام خانوادگی آنها با حرف «الف» آغاز می شود، پریشب هنگام واریز حقوق اسفند متوجه کسر یک میلیون تومان از مستمری ماهانه خود شدند که علت آن قبلاً از سوی هیچ دستگاهی اعلام نشده بود. اما در ساعات بعد برای آن دسته از افرادی که مستمری آنها کسر شده بود؛ پیامکی با این مضمون ارسال شد:

«بازنشسته محترم، سلام. احتراماً؛ کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور با هدف تقویت توان مالی بازنشستگان گرامی، فرآیند ایجاد شرکت تعاونی بازنشستگان و سرمایه گذاری در سهام شرکت های ارزشمند را در دست اقدام دارد. فرآیند مزبور از طریق شرکت در مزایده سهام با اعطای حداکثر ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی در دو نوبت و خرید قسطی به ترتیب ۲ و ۵ ساله با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به اعضاء و یک میلیون تومان آورده نقدی قابل کسر از مستمری اسفند محقق خواهد شد. در صورت عدم موافقت با عضویت در شرکت تعاونی در حال تشکیل و سرمایه گذاری عنوان شده عدد ۱۱ را به شماره ۹۲۰۷۷۷۲۰۲۶ پیامک کنید.
کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور»

این درحالیست که کانون عالی کارگران بازنشسته پیش از کسر مبلغ یک میلیون تومان، هیچگونه اطلاع رسانی به بازنشستگان نکرده بود. علاوه بر این، کانون مذکور مطابق اساسنامه خود مجوز تاسیس چنین شرکتی را ندارد و حتی اگر خواستار تقویت توان مالی بازنشستگان باشد، می بایست ابتدا در یک مجمع عمومی، ایده تأسیس چنین شرکتی را به اطلاع عامه بازنشستگان رسانده و پس از تصویب اساسنامه و ثبت شرکت و تعیین اعضای هیات موسس و هیات مدیره، آنگاه نسبت به عرضه سهام به متقاضیان اقدام کند.

ولی کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور بدون طی هیچکدام از این مراحل، راساً اقدام به برداشت غیر مجاز یک میلیون تومان از مستمری اسفند بازنشستگان کرد.

گزارش خبرنگار ما می افزاید، همزمان با اوج گرفتن اعتراضات بازنشستگان در مورد این اقدام غیرقانونی، علی اصغر بیات رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور در یک پیام ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، هدف از این اقدام را خرید ۵۲ درصد از سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ماهشهر به نفع بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که مبلغ آن به ازای هر بازنشسته ۱۵ میلیون تومان طی ۵ سال به صورت نقد و اقساط پرداخت خواهد شد.

بیات در توجیه این اقدام بدون مجوز بازنشستگان گفت: این ۵۲ درصد سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر۱۰ سال قبل توسط بانک رفاه کارگران به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان خریداری شده و اکنون ارزش آن به ۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ بنابراین بازنشستگان باید با خرید این سهام ارزشمند موافقت کنند. هرچند که پرداخت یک میلیون تومان قسط اولیه از مستمری شب عید بازنشستگان ممکن است برای آنها دشوار باشد.

وی در این پیام ویدئویی توضیح نداد که بر اساس کدام مجوز قانونی بدون اطلاع بازنشستگان از مستمری آنها برداشت شده است.

در ادامه این اقدام مشکوک، سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مبالغ کسر شده از حقوق بازنشستگان گروه «الف» که بدون اطلاع رسانی مکفی صورت پذیرفته بود، با قید فوریت به حساب آنان بازگشت داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، این سازمان اعلام کرد: کسورات انجام شده در واریز روز نخست حقوق برخی از بازنشستگان این سازمان (حروف الف) با هدف سرمایه‌گذاری و واگذاری سهام یکی از شرکت‌ها صورت پذیرفته بود .

این اطلاعیه با یادآوری اینکه این سازمان ضمن حمایت از اقداماتی که در جهت منافع و صرف و صلاح بازنشستگان و ذی‌نفعان معزز تأمین اجتماعی است، بر ضرورت اطلاع‌رسانی قبلی، کامل و مبتنی بر حق انتخاب داوطلبانه این قشرعزیز از هرگونه طرح مرتبط با این قشر تاکید کرد .
سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه خود خاطر نشان کرد: با دستور صادر شده توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و هماهنگی صورت گرفته با بانک‌ های عامل و همچنین کانون‌ عالی بازنشستگان، کسورات انجام شده که بدون اطلاع‌رسانی مکفی صورت پذیرفته بود، با قید فوریت به حساب همه مستمری‌بگیران گروه الف بازگشته است.در اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی تصریح شده است: هرگونه برداشت، تحت هر عنوان از حساب هم تا زمان اطلاع‌رسانی کافی و شفاف و ثبت‌نام داوطلبانه بازنشستگان که متعاقباً از طریق کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اعلام می‌شود، متوقف شد .

گزارش خبرنگارما می افزاید: فردین آقابزرگی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در مورد پیامد این اقدام کانون بازنشستگان در صفحه شخصی خود نوشت: «صرفاً با ارسال یک پیامک به بازنشستگان، بدون مجوز و غیرقانونی از حساب بانکی هر نفر یک میلیون تومان به نام تأسیس شرکت تعاونی برداشت کردند، مصداق روشن کلاهبرداری علنی از جیب مردم.»

یکی از مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در تماس تلفنی با دفتر تحریریه روزنامه اعلام کرد: پیامک کانون را ساعت ۱۶ دیروز خواندم و دیدم نوشته برای عدم موافقت شماره ۱۱ را به فلان شماره پیامک کنید، اصلا هم ننوشته بود تا کی فرصت اعلام نظر هست؟ با این حال بلافاصله مستمری اسفند با برداشت یک میلیون تومان به حساب من واریز شد.

وی گفت: طبق کدام قانون تامین اجتماعی حق چنین کاری را دارند که یک میلیون تومان از مستمری ما کم کردند تا سهام بخرند؟ سهامی که تا دیروز درباره آن به بازنشستگان اطلاع‌رسانی نشده بود!!

بازنشسته دیگری در تماس تلفنی با روزنامه اطلاعات گفت: آیا از منظر حقوقی، کانون بازنشستگان یا هر نهاد دیگری اجازه دارد از حساب بانکی مردم بدون اجازه آنها برداشت کند؟ آیا این گونه اقدامات منجر به نا اعتمادی مردم به سیستم بانکی نخواهد شد و امنیت سپرده  های مردم نزد بانک را به خطر نمی  اندازد؟

این بازنشسته ادامه داد: از نظر شرعی هم اجبار مردم به سرمایه گذاری در فعالیت های بورسی خلاف است. بسیاری از متشرعین بر مبنای فتوای مراجع تقلید خود نسبت به سرمایه گذاری در بورس و فرآیندهای بازار سرمایه تمایلی ندارند. چگونه برخی به خود اجازه می دهند که از وجوه مردم در امور خلاف اعتقادات شرعی آنها استفاده کنند؟

برگرفته از : https://ettelaat.com/fa/news/35748

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار