ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا کمیته مزد هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره سبد معیشت نرسیده است؟

0

افزایش ۴۰ درصدی دستمزد ۱۴۰۳ قطعی است؟، آهنی‌ها: دستمزد در پایان سال تصویب می‌شود که تورم کاذب ایجاد نکند.

افزایش ۴۰ درصدی دستمزد ۱۴۰۳ قطعی است؟/ آهنی‌ها: دستمزد در پایان سال تصویب می‌شود که تورم کاذب ایجاد نکند

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار می‌گوید: حتما تا پایان سال تکلیف رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران روشن می‌شود. البته یکی از دلایلی که تصویب دستمزد به آخرهای سال می‌رسد، این است که ایجاد تورم روانی نکند و تا حد امکان جلوی تورم‌های کاذب گرفته شود.

با وجود این‌که فردا اولین جلسه شورای عالی کار برای بررسی رقم دستمزد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، اما هنوز گزارش یا رقمی به طور رسمی از سبد معیشت کارگران اعلام نشده است.

با این حال، چندی پیش، محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار به خبرآنلاین گفته بود: براساس محاسبات کمیته مزد شوراهای اسلامی سراسر کشور و طبق آمار منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۲، نرخ سبد معیشت در حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان اعلام شده است.

مجید رحمتی، رییس کمیته مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) نیز در تازه‌ترین اظهارنظر درباره محاسباتِ اخیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران گفته است: از ابتدای بهمن‌ماه تا اواخرِ هفته پیش سه جلسه با حضورِ اعضای کانون و برخی از نمایندگانِ کارگری برگزار شد و در نهایت نرخ سبد معیشت برای تهران، با توجه به قیمتهای بهمن ماه و برای یک خانوار ۴ نفره با کالری ۳هزار، ۳۲ میلیون و ۸۵۰هزار تومان محاسبه شد.

تکلیف سبد معیشت امروز بعدازظهر روشن می‌شود؟

در این میان، از هفته گذشته تاکنون کمیته مزد چندین جلسه را درباره تعیین رقم سبد معیشت برگزار کرده و به نظر می‌رسید صبح امروز در جلسه کمیته مزد بالاخره رقم نهایی سبد معیشت اعلام شود، اما آن‌طور که حاضران در این جلسه می‌گویند، توافق نهایی صادر نشد و یک جلسه فوق‌العاده بعدازظهر برگزار می‌شود.

محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به جلسه امروز کمیته مزد برای تعیین تکلیف رقم سبد معیشت کارگران می‌گوید: در جلسه صبح امروز کمیته مزد به نتیجه نرسیدیم و به همین دلیل ساعت ۴ امروز یک جلسه فوق‌العاده برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: درباره سبد معیشت کارگران در جلسه صبح امروز صحبت و بحث شد، اما درباره عدد و رقم هنوز به توافق نرسیده‌ایم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح می‌کند: امروز روی مبانی کالری، بعد خانوار، مسائل اقتصادی و همچنین روی قیمت کالا صحبت شد، ولی طرفین رقمی را درباره سبد معیشت به‌هم اعلام نکردند. بعدازظهر تکلیف سبد معیشت روشن می‌شود.

افزایش ۴۰ درصدی دستمزد ۱۴۰۳ قطعی است؟/ آهنی‌ها: دستمزد در پایان سال تصویب می‌شود که تورم کاذب ایجاد نکند

برای تعیین مزد وقت‌کشی می‌شود؟

علی‌اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به این‌که تنها یک هفته به پایان سال باقی مانده و هنوز هیچ جلسه رسمی در شورای عالی کار برای تعیین‌تکلیف دستمزد ۱۴۰۳ برگزار نشده و به نظر می‌رسد این نوعی وقت‌کشی باشد؟ می‌گوید: تا آن‌جایی که من اطلاع دارم، هم‌اکنون جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است تا اطلاعات برای شورای عالی کار آماده شود و انشاله فردا جلسه شورای عالی کار برگزار خواهد شد.

وی می‌افزاید: اطلاعات دارد آماده می‌شود و بحث و تبادل نظر بین شرکای اجتماعی انجام خواهد شد. امیدواریم فردا در جلسه شورای عالی کار به نتیجه مطلوبی برسیم که همه شرکای اجتماعی رضایت نسبی داشته باشند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در واکنش به این‌که آیا تاکنون سابقه داشته که جلسه اول شورای عالی کار برای تعیین تکلیف دستمزد در هفته پایانی سال برگزار شود، عنوان می‌کند: ما قبلا هم این موضوع را داشتیم‌. الان بحث‌ها دارد جمع‌بندی می‌شود. فکر می‌کنم امروز کار ستاد مزد تمام شود و با یکی دو جلسه شورای عالی کار، تصمیم نهایی درباره دستمزد کارگران گرفته می‌شود.

سبد معیشت چه رقمی است؟

آهنی‌ها در واکنش به برخی گزارش‌ها که رقم سبد معیشت بالای ۲۳ میلیون تومان است، می‌گوید: تخصص ما سبد معیشت نیست. سبد معیشت براساس اطلاعات مراکز آماری، وزارت بهداشت، انیستیتو تغذیه و آمار مرکز آمار استخراج می‌شود. بر همین اساس، مراکز ذیربط باید آمارها را به شرکای اجتماعی اعلام کنند و در نهایت به جلسه شورای عالی کار ارائه دهند.

وی درباره این‌که گفته می‌شود میزان کالری محاسبه شده در سبد غذایی جدید وزارت بهداشت کاهش پیدا کرده است، متذکر می‌شود: یک نکته‌ای که وجود دارد، این است که ما مرکز تصمیم‌گیری بر انیستیتو تغذیه نیستیم، چون آن‌جا یک مرکز تخصصی است. کارفرمایان در این‌جا هیچ دخل و تصرفی ندارند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در ادامه می‌گوید: در سال‌های گذشته هم این گونه بود که آنچه که از سبد معیشت جمع‌بندی و اعلام می‌شد، با آنچه که افراد خودشان درباره سبد معیشت رقمی را عنوان می‌کردند، مغایرت‌های بسیار سنگینی داشت.

آهنی‌ها می‌افزاید: سبد معیشت رقمی نیست که کارفرما درباره آن نظر دهد. بخشی از آن براساس قوانین بالادستی به دولت‌ها برمی‌گردد و بخشی از آن به کارفرمایی.

افزایش ۴۰ درصدی حقوق قطعی است؟

نماینده کارفرمایان در پاسخ به این پرسش که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا دولت افزایش حقوق کارگران تا حد ۴۰ درصد را خواهد پذیرفت؟ می‌گوید: واقعیت این است که تا امروز چنین چیزی را نشنیدم.

آهنی‌ها می‌افزاید: دولت در بودجه ۲۰ درصد افزایش حقوق را برای کارمندان مصوب کرد. از سوی دیگر، کمیسیون کارگری محلس پیشنهاد ۳۰ درصد را داده بودند. البته بخش کارگری هنوز صراحتا نظرات جامع خود را اعلام نکرده است. بخش کارگری هم هنوز نظرات خود را عنوان نکرده است. از سوی دیگر، دولت هم به طور مستقیم نظری نداده است.

وی عنوان می‌کند: فکر می‌کنم در جلسه فردا موضوعات مطرح می‌شود و در نهایت در جلسه دوم، احتمالا به نتیجه خواهیم رسید.

نماینده کارفرمایان تصریح می‌کند: حتما تا پایان سال تکلیف رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران روشن می‌شود. البته یکی از دلایلی که تصویب دستمزد به آخرهای سال می‌رسد، این است که ایجاد تورم روانی نکند و تا حد امکان جلوی تورم‌های کاذب گرفته شود.

مریم فکری

برگرفته از : https://www.khabaronline.ir/news/1882626

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار