ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

صندوق سرمایه‌ گذاری چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

0

بررسی تکنیک های سرمایه گذاری در صندوق های بورسی:

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به حضور تیم‌های حرفه‌ای و متخصص در مدیریت صندوق‌ها، پایین است. از طرف دیگر، سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر، در مورد صندوق‌ها یکسری محدودیت‌ها، به نفع سرمایه‌گذاران تعیین کرده است.

صندوق سرمایه گذاری

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازهمشهری آنلاین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهایی متنوع برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند. صندوق سرمایه‎‌گذاری، مبالغ خرد را از صاحبان نقدینگی جمع‌ و به‌صورت تخصصی، حرفه‌ای و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند. در گزارش زیر، امیر ندیری،‌ کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با همشهری درباره تکنیک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی صحبت کرده است.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل‌ صندوق‌های سهامی، صندوق‌هایی با درآمد ثابت، صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا، زعفران‌ و سایر دارایی‌ها نظیر املاک و مستغلات هستند. هر کدام از این دسته‌ها هم تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند که به ۱- صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال و ۲- صندوق‌های ETF (صندوق قابل معامله) تقسیم می‌شوند.

نحوه تعیین قیمت واحدها و یونیت‌های صندوق‌ها

قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های غیرقابل معامله چند روز بعد مشخص می‌شود اما در صندوق‌های ETF می‌توان از طریق پنل‌های آنلاین کارگزاری‌ها همانند سهام بورسی خرید و فروش کرد. ضمن اینکه قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری این نوع از صندوق‌ها، در طول هر روز معاملاتی تغییر می‌کند.

چرا ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها پایین است؟

با توجه به حضور تیم‌های حرفه‌ای و متخصص در مدیریت صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. از طرف دیگر سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر، در مورد صندوق‌ها یکسری محدودیت‌ها، به نفع سرمایه‌گذاران تعیین کرده است. برای مثال، وزن نماد هیچ شرکتی در سبد صندوق‌ها نمی‌تواند از یک حدی بیشتر باشد تا به این ترتیب ریسک صندوق‌ها کاهش یابد. از طرف دیگر، تنوع در سبد صندوق‌ها خیلی بالاست. همه اینها باعث می‌شودکه ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها کاهش پیدا کند.

چرا سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها کم‌دغدغه است؟

یکی از مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری‌کم دغدغه است‌چون وقتی شما واحدها یا یونیت‌های یک صندوق سرمایه‌گذاری را می‌خرید همه کارهای لازم را در مدیریت ریسک و بازده و… عملا خود مدیران حرفه‌ای صندوق‌ها انجام می‌دهند، در نتیجه نیازی نیست خودتان مرتب اخبار و تحولات متنوع مرتبط با بازار سرمایه و اقتصاد وحتی سیاست و تحولات جهانی را دنبال کنید. درواقع، شما می‌توانید با بهره‌گیری از خدمات مدیران صندوق‌ها، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و با خیال راحت و آسوده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری معایبی هم دارند؟

برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و کمتر ریسک‌پذیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به منافع‌شان، معایب چندانی ندارند. اما اگر یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای، آشنا به ضوابط سرمایه‌گذاری در بورس و با ریسک‌پذیری بالا، خود راسا و مستقیم سهمی را به‌صورت تک‌سهم بخرد و ریسک بیشتری را تقبل کند، شاید بتواند در مقاطعی بازده بیشتری را نسبت به یک صندوق سرمایه‌گذاری به‌دست آورد. ولی از طرف دیگر همین سرمایه‌گذار در زمان‌های نزول بازار سهام ممکن است زیان بیشتری را نسبت به میانگین صندوق‌ها متحمل شود. در نتیجه اعتقاد بر این است که چون در صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولا نوسان‌ بازده محدودتر است، صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری افرادی که ریسک‌پذیری نرمال دارند یا کم‌ریسک هستند یا در حوزه علم سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در بورس، تخصصی ندارند، صندوق‌ها گزینه بهتری هستند.

نحوه عملکرد و تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

عمده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران که بخش اصلی این بازار را تشکیل می‌دهند، یا صندوق‌های با درآمد ثابت هستند یا سهامی.

– صندوق‌های با درآمد ثابت

همانطور که از اسم صندوق‌های با درآمد ثابت مشخص است، این نوع صندوق‌ها سود ثابتی را- تقریبا مشابه سود سپرده بانکی- نصیب سرمایه‌گذار می‌کنند که البته این سود روزشمار است. این نوع از صندوق‌ها از قابلیت نقدشوندگی بالایی برخوردارند، یعنی هر روزی که سرمایه‌گذاران بخواهند، می‌توانند باآن پول سرمایه‌گذاری کنند یا آن را بردارند. معمولا سود این صندوق‌ها بیشتر از سود بانک است چون در ساختار صندوق‌ها تجمیع منابع صورت می‌گیرد، در نتیجه صندوق‌ها با منابع بالاتری می‌توانند نرخ‌های بهتری را سپرده‌گذاری کنند.

– صندوق‌های سهامی

سبد دارایی این نوع از صندوق‌ها عمدتا از سهام شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس تشکیل شده‌است. از آنجا که این صندوق‌ها را تیم‌های مدیریت حرفه‌ای، تحت نظارت سازمان بورس، مدیریت می‌کنند، معمولا متوسط بازده صندوق‌ها از بازده کل بازارسهام و روند شاخص کل بورس، بهتر است. هم چنین سازمان بورس، به عنوان نهاد ناظر، یکسری تخفیف‌ها و امتیازاتی را برای این صندوق‌ها تعیین کرده است. چنان‌که صندوق‌های سهامی هم از مالیات معاف هستند، و هم کارمزد معاملات خیلی پایینی دارند و در عین حال از نقدشوندگی بالایی برخوردارند. از طرف دیگر، از آنجا که همه صندوق‌ها بازارگردان دارند، سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای این‌که خودشان ریسک بالایی را بپذیرند و مستقیم در سهام یا سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: روزنامه همشهری
برگرفته از : https://www.hamshahrionline.ir/news/824622

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار