ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اصلاح ناترازی بانک‌ها برای اقتصاد چه منفعتی دارد؟

0

درصورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

برخورد با بانک‌ها ناتراز و کنترل اضافه برداشت‌ آن‌ها منجر به کاهش نرخ رشد نقدینگی و کنترل تورم می‌شود.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازایبِنا، ناترازی به معنی عدم‌تعادل بین دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها است. بانک‌ها به سه دسته سالم (نیازی به اصلاح ندارند)، بانک‌های دارای مشکل، اما امکان اصلاح آن‌ها وجود دارد و گروه سوم بانک‌ها دارای مشکل که امکان اصلاح آن‌ها وجود ندارند، تقسیم می‌شوند و باید بانک‌مرکزی نسبت به گروه سوم سریع اقدام کند.

اما سوالی این جا مطرح می‌شود که دلیل تاکید بانک مرکزی مبنی بر رسیدگی به موضوع ناترازی بانک‌ها چیست؟ منظور از بانک‌های ناتراز بانک‌هایی هستند که با اضافه برداشت از بانک مرکزی در ابعاد مختلف اقتصادی تاثیرات منفی می‌گذارند.

یکی از اثرات ادامه دار بودن ناترازی بانک‌ها و به تبع آن اضافه برداشت از بانک‌مرکزی، افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی است که در نهایت باعث افزایش تورم در جامعه می‌شود. خوشبختانه در ابتدای دولت نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ به ۲۷٫۵ درصد کاهش پیدا کرده است که یکی از علت‌ها آن کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها است.

اجرای این سیاست‌ها به صورت غیر مستقیم خود را در آمار‌های کاهش نقدینگی و تورم نشان می‌دهد به صورتی که تعدادی از کالا‌ها در تیر ماه تورم صفر داشتند و حتی تعدادی از کالا‌ها تورم منفی را تجربه کردند.

در نظام بانکی دو نوع ناترازی وجود دارد نوع اول فزونی بدهی بر دارایی در ترازنامه بانک‌ها است که منجر به ورشکستگی می‌شود، اما ۹۰ درصد بانک‌ها کشور ما ورشکسته نیستند، بلکه تعدادی از آن‌ها به ناترازی نوع دوم دچارند یعنی نقدینگی و افزایش سرمایه لازم را ندارند.

بانک‌ها عمدتا در کشور ما دچار مشکل نقدینگی هستند که قسمتی از آن ناشی از ناترازی دولت بوده، که دولت این ناترازی را به بانک‌ها مخصوصا بانک‌های دولتی منتقل کرده است و قسمت دیگر این ناترازی به عدم افزایش سرمایه مربوط است، چون این موضوع کفایت سرمایه این بانک‌ها را منفی کرده است.

دلیل دیگر ناترازی بانک‌ها به عدم پرداخت مطالبات بانک‌ها توسط دولت بازمی‌گردد. البته بانک‌هایی نیز وجود دارند که ناترازند، ولی این ناترازی ارتباطی به دولت ندارد، بلکه از سوء مدیریت ناشی می‌شود.

اقدام بانک مرکزی در مقابله با بانک‌های ناتراز

ناترازی تعدادی از بانک‌ها به علت عملکرد ضعیف و سوء مدیریت است به همین علت این بانک‌ها با کمبود منابع مواجه می‌شوند در آن جهت بانک‌مرکزی نظارت جدی و موثری را برای این بانک‌ها دارد و در صورت نیاز مدیران متخلف را تنبیه می‌کند، بنابراین بانک مرکزی به طور جدی به دنبال اصلاح این معضل در نظام اقتصادی کشور است.

اهمیت اصلاح ناترازی بانک‌ها از زبان فرزین

محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با ناترازی بانک‌ها گفته است: از تمامی بانک‌های ناتراز فهرستی تهیه کرده ایم و برای تمامی آن‌ها برنامه اصلاح در نظر داریم، همچنین محدودیت‌های را برای بانک‌های ناتراز ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: ناترازی به معنای ورشکستگی نیست بلکه ناترازی نظام بانکی از دید کسری نقدینگی است و ما برای بانک‌های ناتراز در نظر گرفته ایم تا کفایت سرمایه خود را به ۸ افزایش دهند، همچنین این بانک‌ها باید در برابر اضافه برداشت وثیقه بگذارند و هیچ بانکی خارج از کنترل ما نیست.

در پایان باید بگوییم که امیدواریم با اقدامات و نظارت جدی بانک مرکزی در برخورد با بانک‌ها ناتراز و کنترل اضافه برداشت‌ آن‌ها شاهد کاهش بیش‌تر نرخ رشد نقدینگی و تورم باشیم.

منبع : https://www.ibena.ir/fa/news/153930

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار