ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

درآمد محوری یا تولید علم؟

0

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

‌دانشگاه آزاد نتوانسته آن‌طور که باید به بهبود جایگاه علمی کشور کمک کند، برنامه‌های فرهنگی در اولویت این دانشگاه قرار ندارد و در زمینه مسائل مالی به قوای سه‌گانه کشور نیز پاسخگو نیست؛ این‌ها تعدادی از مواردی است که وقتی سخن از عملکرد دانشگاه آزاد به میان می‌آید، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس روی آن دست می‌گذارند و تاکید می‌کنند که برای بهبود شرایط باید به این مسائل بیشتر توجه شود.
به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازجام جم آنلاین، دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند گلایه‌های زیادی دارند از افزایش شهریه‌ها گرفته تا نامناسب بودن کیفیت آموزش، تجهیزات و امکانات. این مساله سبب شده است که ‌فارغ التحصیلان این دانشگاه ‌برای یافتن شغل دچار مشکل باشند، چراکه برای جذب در بازار کار از مهارت کافی برخوردار نیستند.‌این درحالی است که برخلاف افزایش حدود ۲۵ درصدی سالانه شهریه این دانشگاه، ‌اساتید و کارکنان آن نیز از نامناسب بودن حقوق گلایه دارند و می‌گویند، آنها از اساتید دیگر دانشگاه‌های کشور کمتر حقوق می‌گیرند. این شرایط ‌حتی در شهرهای کوچک ناگوارتر است و‌ حقوق اعضای هیات علمی به شکل قسطی پرداخت می‌شود!

علی زنجانی حسنلوئی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز این نکته را در جلسه اخیر کمیسیون اجتماعی  با رئیس دانشگاه آزاد مطرح کرد و گفت: دانشگاه‌‎های شهرهای کوچک با مشکلات خاصی مواجه هستند و حقوق کارکنان و اساتید آنها هر ماه در سه قسط پرداخت می‌شود و این رویکرد در شأن هیات علمی نیست.

‌این درحالی است که برخی نمایندگان مجلس معتقدند این دانشگاه از لحاظ مالی نیز به قوای سه‌گانه کشور ‌ پاسخگو نیست.

علی خضریان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس نیز چنین باوری دارد. آن طور که او می‌گوید‌: حدود ۳۰ سال از تاسیس دانشگاه آزاد می‌گذرد. اما تاکنون دستگاه‌های حاکمیتی مسئول، حسابرسی‌ مستقلی در خصوص نحوه عملکرد دانشگاه‌ آزاد انجام نداده‌اند و این دانشگاه از نظر مالی به قوای سه‌گانه پاسخگو نیست.‌

علم بهتر است یا سیاست؟

‌درآمد محوری یا تولید علم؟

برخی کارشناسان معتقدند که دانشگاه آزاد نتوانسته آن طور که باید برای تولید علم و بهبود جایگاه علمی کشور عمل کند.

مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز چنین نظری دارد. او در این‌باره به جام جم آنلاین می‌گوید: سهم دانشگاه آزاد در تولید علم در کشور حدود ۱۹ درصد برآورد شده‌ این درحالی است که ‌انتظار داریم با توجه به تعداد شعب و دانشگاه‌هایی که وجود دارد. ‌دست‌‌کم سهم این دانشگاه در تولید علم افزایش پیدا کند.

وی تاکید می‌کند: به عبارت دیگر در‌آمد محوری در دانشگاه آزاد باید کمرنگ‌تر شود. البته واقعیت‌های مالی را نیز نباید ندیده گرفت، چون دانشگاه آزاد از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند.

ویس کرمی می‌افزاید: نباید همه تکیه ‌دانشگاه آزاد روی شهریه دانشجویی باشد، چراکه از طریق محل‌هایی که امکان درآمدزایی وجود دارد، می‌توان برای رفع این نیاز اقدام کرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید می‌کند: باید ارتباط مستقیم شهریه با ارائه مدرک نیز در این دانشگاه کم شود‌، زیرا در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی‌ تصور این است که در دانشگاه آزاد راحت‌تر می‌شود،‌ مدرک علمی گرفت.

‌آن طور که علی خضریان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس نیز توضیح می‌دهد، مجموع واحدهای دانشگاه آزاد بجای انجام وظیفه اصلی خود در جهت تولید علم و پژوهش و ارتقاء سطح علمی کشور به یک حلقه سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است‌.‌

برنامه‌های فرهنگی در اولویت‌ نیست

‌درآمد محوری یا تولید علم؟

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به بهبود جایگاه علمی کشور تنها غفلتی نیست که در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده است، زیرا کارشناسان درباره بی‌توجهی به مسائل فرهنگی نیز در دانشگاه آزاد هشدار می‌دهند. برای نمونه محمد حسین موسوی نسب، دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل معتقد است که مباحث فرهنگی در دانشگاه آزاد در اولویت قرار ندارد‌.

آن طور که موسوی نسب توضیح می‌دهد، الزاما افرادی که به عنوان مدیر یا معاون فرهنگی در این دانشگاه انتخاب می‌شوند، متخصص این حوزه نیستند. به همین دلیل تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود، تاثیر گذار نیست و به چاپ بنر و پوستر محدود می‌شود.

‌حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند:‌ سرانه فرهنگی دانشجویان کم است و بحث مسئولیت اجتماعی نیز در این دانشگاه  باید تقویت شود.

وی ادامه می‌دهد: در دانشگاه بیشتر به بحث آموزش پرداخته می‌شود و به مسائل فرهنگی و آموزشی توجه نمی‌شود. به همین دلیل در جلسه‌ای که بتازگی ‌برگزار شد در این خصوص ‌به رئیس دانشگاه آ‌زاد تذکر داده شد.

گودرزی درباره نقاط قوت دانشگاه آزاد نیز توضیح می‌دهد: گرایش به مهارت آفرینی و ایجاد معاونت مهارت افزایی از نقاط مثبت این دانشگاه است.

وی می‌افزاید: افزایش حدود ۲۵ درصدی جمعیت‌ دانشجویی این دانشگاه نیز یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

با این حال برخی نمایندگان مجلس از کمبود نیروهای متخصص و انقلابی در این دانشگاه گلایه دارند. حسین رجایی،‌ عضو‌ کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از این نمایندگان است. او در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند: دانشگاه آزاد باید توجه بیشتری به جذب نیروهای انقلابی داشته باشد.

آن طور که رجایی توضیح می‌دهد در مجموعه‌های سما که زیر مجموعه دانشگاه آزاد محسوب می‌شوند، این نیاز بیشتر دیده می‌شود.

عضو‌ کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان می‌کند‌: حدود ۳۰ درصد اساتید این دانشگاه از نیروهای انقلابی و متدین هستند. به همین دلیل مسئولان دانشگاه باید توجه ویژه‌ای به جذب اساتید انقلابی داشته باشند‌.

وی با اشاره به فعالیت مجموعه‌های سما در کشور ادامه می‌دهد: مجموعه‌های سما باید فقط در مناطقی که با کمبود فضای آموزشی رو به رو هستیم، فعالیت داشته باشند، زیرا فعالیت این مجموعه‌ها سبب ایجاد اختلال در ‌ آموزش و پرورش می‌شود.‌

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1419658

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار