ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ریدایرکت چیست؟ |

0

ریدایرکت یکی از واژه ها و مفهوم های تخصصی در وب سایت است که تاثیر زیادی در موفقیت و شکست سئو و همینطور تجربه کاربری آن دارد. تصور کنید بعد از گذشت یک سال از فعالیت وب سایت خودتان، به دلیل مشکلی مجبور به تغییر دامنه آن شوید. مثلا به دلیل تشابه اسمی نام دامنه آن با یک وب سایت بزرگ و معروف که رقیب شما هم هست، تصمیم بگیرید جهت جلوگیری از اینکه کاربران جدیدتان وارد آن وب سایت شوند، دامنه سایت را تغییر داده و روی نام جدید برندسازی کنید.

حالا میخواهید نام دامنه را از modiran.com به farin.com تغییر بدهید اما مشکل اینجاست که تعدادی از کاربران قبلی هنوز شما را به نام قبلی شناخته و با آن به وب سایتتان سر میزنند. چکار کنیم که آنها را از دست ندهیم؟ بهترین انتخاب در این شرایط استفاده از یک ریدایرکت است. اما چه نوع ریدایرکتی؟ اصلا اگر فقط قصد تغییر آدرس یک صفحه از سایت را داشتیم باید کدام ریدایرکت را استفاده کنیم؟ در ادامه به صورت تخصصی تر در مورد مفهوم ریدایرکت، انواع ریدایرکت و کاربرد آنها صحبت میکنیم:

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت چیست؟

به طور کلی، ریدایرکت مفهومی تخصصی در وب سایت و سئو برای “انتقال دادن” است. اما انتقال چه چیزی؟

  1. انتقال قدرت سئو یک صفحه به صفحه دیگر یا یک وب سایت به وب سایت دیگر،
  2. انتقال کاربر از یک صفحه وب به صفحه ای دیگر به صورت خودکار و غیر ارادی،
  3. انتقال نام یا آدرس یک صفحه به نام یا آدرسی دیگر.

این یعنی زمانی که شما صفحه ۱ را به صفحه ۲ ریدایرکت بزنید، قدرت سئو آن را انتقال میدهید، کاربرانی که وارد آن میشوند به صفحه جدید منتقل شده و در نتیجه آدرس قبلی به یک آدرس جدید تبدیل خواهد شد. میتوانید درباره تفاوت ریدایرکت، دی ایندکس و کنونیکال مقاله تگ کنونیکال چیست را بخوانید تا بیشتر با این مفاهیم آشنا شوید.

در ادامه و با کمک مثال هایی که در مورد انواع ریدایرکت میزنیم، بهتر متوجه معنی دقیق آن میشوید. اما یک سوال، اگر از ریدایرکت ها استفاده نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

تصور کنید که ما با کلمه کلیدی آموزش سوشیال سیگنال در صفحه یک گوگل هستیم. حالا به دلیل اینکه گوگل به تازگی ارزش سوشیال سیگنال در سئو را کاهش داده و نادیده میگیرد، (به طور مثال گفته شد و در حقیقت اینطور نیست) ما هم قصد داریم مقاله آن را که دیگر به درد کاربران نمیخورد، حذف کنیم.

اگر صفحه گفته شده حذف شود، هر کسی که روی لینک آن کلیک کند وارد یک صفحه ۴۰۴ خواهد شد. این یعنی کاربرانی که از سطح وب و موتورهای جستجو، کاربرانی که با لینک های داخلی خود وب سایت ما و حتی کاربرانی که از وب سایت های دیگر که به آن لینک داده اند، وارد این آدرس شوند با یک صفحه ۴۰۴ روبرو خواهند شد. نمونه یک صفحه ۴۰۴ را در پایین مشاهده میکنید:

صفحع 404

در نتیجه کاربران بعد از مشاهده یک صفحه بدون محتوا، سریعا وب سایت را ترک میکنند و این موضوع باعث افزایش نرخ پرش کل سایت و در ادامه کاهش قدرت سئو آن خواهد شد. بنابراین با کمک یک ریدایرکت، میتوان کاری کرد که کاربران بعد از ورود به این آدرس، به جای صفحه ۴۰۴ به صورت خودکار به یک صفحه دیگر منتقل شوند.

این صفحه میتواند یک صفحه مشابه باشد یا حتی صفحه اصلی وب سایت. بنابراین در این حالت نرخ پرش و نرخ کاربران ناراضی تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. علاوه بر این، قدرت سئو صفحه سوشیال سیگنال هم به صفحه جدید منتقل میشود (در مورد این موضوع و استثناء آن در ادامه توضیح بیشتری میدهیم)

 

انواع ریدایرکت کدامند؟

انواع ریدایرکت کدامند؟شما میتوانید برای ریدایرکت کردن وب سایت خود، از انواع مختلف ریدایرکت استفاده کنید. اما بی توجهی به کاربرد هرکدام و استفاده بی جا میتواند باعث کاهش رتبه سئو وب سایت شما و مشکلات دیگر برای کاربران شود. بنابراین باید به خوبی با انواع ریدایرکت و کاربرد آن آشنا شوید. در ادامه:

  • ریدایرکت ۳۰۱
  • ریدایرکت ۳۰۲
  • ریدایرکت ۳۰۷
  • و ریدایرکت meta refresh

را برای شما توضیح میدهم:

ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت 301

ریدایرکت ۳۰۱ پر استفاده ترین انواع ریدایرکت ها در سطح وب است. در اصل میتوان گفت بیشتر از ۹۰ درصد صفحاتی که در سطح وب به آن وارد شده و سپس ناگهان از آن به صفحه جدیدی منتقل میشوید، همین صفحات هستند که به کمک کد ۳۰۱ ریدایرکت شده اند.

ریدایرکت ۳۰۱ یک راه انتقال دائمی است. یعنی زمانی که شما صفحه x1 در وب سایت خود را به صفحه x2 ریدایرکت ۳۰۱ کنید، به موتورهای جستجو نشان میدهید که این تغییر مسیر به صورت دائمی ثبت شده و قرار نیست در ادامه دوباره صفحه x1 را بازگردانی کنید. ریدایرکت ۳۰۱ و انواع دیگر ریدایرکت میتوانند به درون سایت یا خارج سایت باشند. یعنی یا کاربر را از صفحه مورد نظر شما به یکی از صفحات دیگر سایت منتقل کنند یا او را به یک صفحه از سایتی دیگر بفرستند. اما بعد از استفاده از این تغییر مسیر چه اتفاقی می افتد؟

تصور کنید ما در وب سایت خود، دو مقاله با کلمات کلیدی متفاوت داریم:

  • مقاله آموزش سئو
  • مقاله آموزش سئو داخلی

هر دو آنها هم روی کلمات مربوط به خودشان صفحه اول گوگل هستند. بعد از مدتی تصمیم میگیریم که به جای مقاله آموزش سئو داخلی، مفاهیم مربوط به آن را در همان مقاله آموزش سئو قرار دهیم و مقاله سئو داخلی را به طور کلی حذف کنیم.

بعد از بروزرسانی و تکمیل مقاله آموزش سئو، مقاله آموزش سئو داخلی را حذف کرده و با کمک ابزارهایی که در ادامه گفته میشود، آن را به مقاله آموزش سئو، ریدایرکت ۳۰۱ میزنیم. در این حالت چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا کدی در صفحه قرار میگیرد که به محض ورود ربات های موتور جستجو و کاربران، آنها را به صورت خودکار به مقاله دوم انتقال میدهد.

سپس؛ حدود ۹۰ درصد از قدرت سئو مقاله اول، به مقاله ای که روی آن ریدایرکت شده منتقل میشود. به این صورت بعد از مدت کوتاهی، زمانی که کاربران در گوگل کلمه آموزش سئو داخلی را جستجو کنند، با مقاله آموزش سئو روبرو خواهند شد. در ادامه هم به طور کلی صفحه قبلی که به صفحه جدید ریدایرکت شده از دیتابیس موتورهای جستجو حذف میشود و اعتباری برای آن در نظر گرفته نمیشود.

نکته: برای انتقال یک وب سایت به وب سایتی دیگر هم از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده میکنند. نمونه واقعی آن را در مقاله ریدایرکت ۳۰۱ توضیح دادیم که میتوانید برای مشاهده آن، مقاله را مطالعه کنید.

انتقال قدرت بعد از ریدایرکت ۳۰۱

یک سوال؛ گفتیم که بعد از ریدایرکت ۳۰۱، قدرت سئو آن به صفحه جدید منتقل شده و آن در صفحات گوگل نمایش داده میشود. اما یک سوال: اگر بر فرض مقاله سئو داخلی ما در صفحه اول گوگل بود و الان به جای آن مقاله آموزش سئو در صفحه اول قرار گرفته باشد، این مقاله جدید همیشه در همان صفحه باقی خواهد ماند؟

اینکه صفحه گفته شده در صفحه اول باقی بماند یا نه، میتواند به نکات دیگری مثل سئو خارجی، لینک سازی و… آن هم مربوط باشد اما به طور کلی، اگر کاربران نسبت به صفحه جدید رضایت داشته باشند، (که احتمالا به دلیل محتوای مرتبط رضایت دارند) احتمالا باید در ادامه هم منتظر باقی ماندن آن در صفحه اول گوگل باشید. منظور از رضایت این است که بعد از ورود به آن سریعا وب سایت را ترک نکنند.

بنابراین زمانی که مقاله سئو داخلی را به یک صفحه غیر مشابه مثلا صفحه اصلی سایت ریدایرکت ۳۰۱ کنید، نباید منتظر باقی ماندن آن در صفحه یک گوگل باشید چون مطمئنا صفحه اول سایت تان چیز زیادی برای کاربری که در مورد سئو داخلی جستجو کرده ندارد. به این ترتیب با افزایش نرخ پرش در این صفحه، گوگل آن را از صفحات اول حذف میکند. به همین دلیل است که همیشه توصیه میکنیم صفحات حذف شده را به نزدیکترین صفحه به خودشان از نظر معنایی ریدایرکت کنید.

اگر قصد دارید بدانید چطور باید از ریدایرکت ۳۰۱ در یک صفحه استفاده کنید، به مقاله آموزش ریدایرکت ۳۰۱ مراجعه کنید. البته در ادامه هم یک راهکار برای سایت های وردپرسی در اختیارتان قرار میدهیم.

ریدایرکت ۳۰۲ چیست؟

ریدایرکت 302 چیست؟

تصور کنید در وب سایت خودتان، صفحه ای با نام “خرید گوشی lg” دارید. با توجه به اینکه صفحه گفته شده در وب سایت شما ارزش بالایی دارد، قصد دارید در آن یک سری تغییرات برنامه نویسی مهم و قابل توجه ایجاد کرده تا نرخ تبدیل مخاطب به خریدار را افزایش دهید.

اما به دلیل زمان بر بودن این تغییرات برنامه نویسی، مجبورید برای مدتی صفحه گفته شده را حذف کنید. خب در حالت عادی بعد از حذف شدن یک صفحه و ایجاد صفحه ۴۰۴، گوگل آن را به طور کلی از دیتابیس خود خارج میکند و شما اصلا این را دوست ندارید. پس راهکار چیست؟ میتوانید برای مدت کوتاهی، صفحه گفته شده را به یک صفحه مشابه یا موقتی، ریدایرکت ۳۰۲ بزنید. به این صورت کاربران بعد از ورود به صفحه خرید گوشی lg، به صفحه دوم منتقل میشوند اما خود موتورهای جستجو، صفحه دوم را جایگزین صفحه اول در نتایجشان نمیکنند.

آنها میدانند که این یک تغییر مسیر موقتی است و نباید اعتبار صفحه اول را نادیده بگیرند. بنابراین برای مدتی آن را پیش خود نگاه داری کرده تا دوباره شما صفحه را بسازید و ریدایرکت ۳۰۲ را حذف کنید. به این صورت همه چیز مثل اول خواهد شد. (دقت کنید که این صرفا یک مثال برای شناخت بهتر ریدایرکت ۳۰۲ بود و اغلب این کار را در زمان ایجاد مشکلات فنی انجام میدهند.)

نکته مهمی که در مورد ریدایرکت ۳۰۲ وجود دارد این است که در صورت طولانی شدن زمان آن، موتورهای جستجو به مرور تصمیم به حذف قدرت صفحه اول گرفته و مثل یک ریدایرکت ۳۰۱ با آن برخورد خواهند کرد. بنابراین بهتر است در صورت استفاده از آن سریعا تغییرات لازم را ایجاد کنید.

چطور از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنیم؟

برای اینکه وب سایت خودتان را به یک صفحه دیگر ریدایرکت ۳۰۲ بزنید، میتوانید در حالت پیشفرض از کدهای آن در فایل .htaccess سایت استفاده کنید. اما با توجه به خطراتی که این کار میتواند برای سئو وب سایت شما داشته باشد، پیشنهاد بهتر کمک گرفتن از یک سئوکار است. همینطور اگر وب سایت وردپرسی دارید، افزونه وردپرسی ریدایرکت در این زمینه به شما کمک میکند.(لطفا قبل از نصب هر افزونه از اعتبار آن مطمئن شوید.)

ریدایرکت ۳۰۷ چیست؟

ریدایرکت ۳۰۷ به نوعی همان ریدایرکت ۳۰۲ است. به طور کلی فضای وب بر پایه پروتکل اینترنتی HTTP بنا شده است و این پروتکل هم خود به تنهایی دارای ۲ نسخه است. (نسخه ۱٫۰ و نسخه ۱٫۱) ریدایرکت ۳۰۲ برای هر دو نسخه اینترنت به خوبی کار میکند اما ریدایرکت ۳۰۷ در نسخه دومی (۱٫۱) عمل خواهد کرد. بنابراین بهتر است اگر نیاز به ریدایرکت موقتی وب سایت خودتان داشتید، از همان ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.

Meta Refresh

Meta Refresh

و در نهایت Meta Refresh هم به نوعی دیگر، یک ریدایرکت است. البته به ندرت آن را در صفحات وب و برای راحتی کاربران یا حتی انتقال قدرت سئو یک صفحه به کار میبرند زیرا قدرت کمی در انتقال اعتبار سئو صفحات دارد.

اگر تا به حال در سطح وب با صفحه ای روبرو شده اید که روی آن چنین متنی نوشته:((اگر تا ۳ ثانیه دیگر به صفحه جدید منتقل نشدید، این دکمه را انتخاب کنید)) باید بدانید که اینها از همین روش Meta Refresh استفاده کرده اند.

اغلب وبمسترانی که دست به دامن Meta Refresh میشوند، از آن برای سئو کلاه سیاه یا دیگر فعالیت های نه چندان جذاب و تبلیغاتی استفاده میکنند.

انواع دیگر ریدایرکت

راستش را بخواهید، ریدایرکت ها انواع دیگری هم دارند. به طور مثال:

  • ریدایرکت ۳۰۳
  • ریدایرکت ۳۰۵
  • ریدایرکت ۳۰۸
  • و…

اما با توجه به اینکه اغلب آنها بی استفاده هستند یا حداقل به درد کاربران وب فارسی نمیخورند، از توضیح شان و طولانی کردن مقاله خودداری میکنیم.

بهترین افزونه ریدایرکت چیست؟

بهترین افزونه ریدایرکت چیست؟

افزونه های زیادی در مخزن وردپرس برای ریدایرکت کردن صفحات وب سایت شما وجود دارند. به عنوان نمونه میتوانید لیست ۷ افزونه برتر ریدایرکت را در این لینک از سایت HOBSPOT مشاهده کنید. اما اگر نظر ما را بخواهید، بهترین افزونه در حال حاضر، همان افزونه YOAST SEO است. در مورد این پلاگین در مقاله افزونه های سئو توضیحاتی ارائه کردیم و علاوه بر آن در یک مقاله جامع و کامل به نام آموزش YOAST SEO آن را به صورت تصویری آموزش دادیم. در ادامه هم یک توضیحات کوتاه در مورد آن برای شما قرار میدهیم:

یوآست و ریدایرکت

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، در زیرمنو “تغییر مسیر” افزونه یوآست سئو که مربوط به ریدایرکت هاست، نام چندین نوع ریدایرکت آورده شده. ۳ تای اولی را تا اینجای مقاله توضیح دادیم. اما در مورد ۲ تای بعدی:

  • ۴۱۰: این یک ریدایرکت نیست. بلکه یک کد خطای ۴۱۰ در صفحه است که به کاربر و موتورهای جستجو به صورت صادقانه اعلام میکند صفحه ای که در جستجو آن هستید به طور کامل حذف شده.
  • ۴۵۱: این هم یک کد خطای دیگر است که به کاربر اعلام میکند صفحه مورد نظر را به دلایل قانونی (مثلا به دلیل نقص قانون کپی رایت) حذف کردیم.

کلام آخر

در نهایت و به عنوان کلام آخر، اگر هنوز در ابتدای کار سئو هستید و اطلاعات کمی در مورد آن دارید، پیشنهاد اکید داریم که قبل از ایجاد هر نوع ریدایرکت از یک سئوکار کمک بگیرید. اگر علاقه ای به صرف هزینه برای مشاور سئو ندارید، میتوانید سوالات خودتان در مورد ریدایرکت را در بخش نظرات همین مقاله عنوان کنید تا استاد امین هاشمی، مدیر وب سایت آکادمی فرین به صورت تخصصی جواب آن را ارائه کند.

همینطور اگر سوالات دیگری در مورد سئو وب سایت و دیجیتال مارکتینگ در ذهن شما بود، آن را زیر همین پست بپرسید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. پیشنهاد می شود مقاله ساب دامین چیست را بخوانید.

برخی از سوالات رایج

ریدایرکت چیست؟

به طور کلی، ریدایرکت مفهومی تخصصی در وب سایت و سئو برای “انتقال دادن” است.  انتقال مواردی چون :

انتقال قدرت سئو یک صفحه به صفحه دیگر یا یک وب سایت به وب سایت دیگر، انتقال کاربر از یک صفحه وب به صفحه ای دیگر به صورت خودکار و غیر ارادی،

انتقال نام یا آدرس یک صفحه به نام یا آدرسی دیگر.

آیا ریدایرکت انواع مختلفی دارد ؟

بله ، انواع مختلف ریدایرکت عبارتند از :

ریدایرکت ۳۰۱ ، ریدایرکت ۳۰۲ ، ریدایرکت ۳۰۷ و ریدایرکت meta refresh

یکی از پرکاربردترین ریدایرکت ها کدام است ؟

ریدایرکت ۳۰۱ پر استفاده ترین انواع ریدایرکت ها در سطح وب است. ریدایرکت ۳۰۱ یک راه انتقال دائمی است. یعنی زمانی که شما صفحه x1 در وب سایت خود را به صفحه x2 ریدایرکت ۳۰۱ کنید، به موتورهای جستجو نشان میدهید که این تغییر مسیر به صورت دائمی ثبت شده و قرار نیست در ادامه دوباره صفحه x1 را بازگردانی کنید.

منبع : https://farin.academy/redirection

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار