ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سازمان تجارت جهانی چیست؟

0

سازمانی که هدفش تسهیل تجارت آزاد در سطح جهانی است. چه ایده خوبی اما در عمل همه چیز به همین خوبی نیست و مشکلات انتقادهای زیادی در مورد عملکرد آن وجود دارد که برای بسیاری از آنها راه‌حل قطعی وجود ندارد.

سازمان تجارت جهانی چیست؟ سازمان تجارت جهانی نهادی است که برای تجارت بین‌المللی قاعده‌گذاری می‌کند. پس از تأسیس در اول ژانویه ۱۹۹۵، هدف اصلی WTO ایجاد زمین بازی هموار با تعیین و اعمال قواعدی است تا ۱۶۴ کشوری که در حال حاضر عضو هستند بتوانند به راحتی با یکدیگر تجارت کنند. روندهایش به این صورت است:

یک: در تئوری، قوانین را می توان از طریق رای اکثریت ایجاد یا تغییر داد. اما در بیشتر موارد چنین تصمیماتی به اتفاق آرا گرفته می‌شود.

دو: هر زمان که اختلافاتی ایجاد می‌شود، سازمان تجارت جهانی سعی می‌کند آن‌ها را از طریق مذاکره حل و فصل کند.

سه: در صورت لزوم، سازمان حتی می تواند تحریم‌هایی را علیه کشورهایی که قوانین را زیر پا می گذارند، اعمال کند.

این‌ها ممکن است عالی به نظر برسند اما مانند هر سازمان دیگری، سازمان تجارت جهانی نیز مورد انتقاد قرار گرفته زیرا:

اولا برخی از شهروندان معتقدند که اجازه دادن به WTO برای ایجاد قوانینی که کشورشان باید از آنها پیروی کند، غیردموکراتیک است. ثانیا در موارد خاص، سازمان تجارت جهانی خطر آسیب رساندن به مردم را برای محافظت از منافع تجاری دارد. برای مثال، کشورهای فقیری که نمی‌توانند داروی ثبت‌اختراع‌شده‌ی گران‌قیمتی مانند داروهای HIV را تهیه کنند، باید قبل از تولید یا خرید نسخه‌های ارزان‌تر، منتظر بمانند تا اعتبار پتنت‌ها منقضی شود. در نهایت WTO آن‌ها را قادر به دور زدن مقررات در شرایط اضطراری ملی می‌کند. در آخر اینکه در موارد دیگر، سازمان تجارت جهانی در نهایت توسط شرکت‌های تجاری متهم می‌شود، برای مثال، توسط شرکت‌های داروسازی که شکایت دارند که اگر کشورها برای دور زدن مقررات ثبت اختراع برای داروهای بیشتر و بیشتر، وضعیت اضطراری ملی اعلام کنند، نمی‌توانند پولی را که برای تحقیق و نوآوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پس بگیرند. به این ترتیب، انگیزه برای تحقیق و نوآوری از بین می‌رود. همانطور که مشاهده می شود کار WTO بسیار دشوار است و بنابراین بحث و جدل همیشه پیرامون این سازمان وجود خواهد داشت.

منبع : https://www.fardayeeghtesad.com/news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار