ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تفاوت‌های اقتصاد خرد و کلان درچیست؟

0

اینکه فرق اقتصاد در ابعاد کلان و خرد چیست شاید سخت نباشد اما پیوند این دو مفهوم با هم و مرزهای آنها پیچیدگی‌های زیادی دارد.

به طور خلاصه، اقتصاد کلان تصویر بزرگ اقتصاد است که با مطالعه شاخص‌های بزرگ‌مقیاس مانند تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، نرخ تورم و غیره به اقتصاد به عنوان یک کل نگاه می‌کند. اقتصاد خرد بُعدی است که اقتصاد کلان را با مطالعه رفتار تک تک بازیگران تکمیل می‌کند، یعنی افراد و همچنین شرکت‌ها و تجزیه و تحلیل تصمیمات در مقیاس بسیار کوچک‌تر. با آن که این دو متفاوت به نظر می‌رسند، آن‌ها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

تأثیر اقتصاد کلان بر اقتصاد خرد

یک نمونه از تأثیر اقتصاد کلان بر خرد می تواند تصمیم بانک مرکزی برای افزایش زیاد نرخ بهره باشد. در سطح خرد، این تصمیم، گرفتن وام را برای افراد و همچنین مشاغل بسیار دشوارتر می کند. و نیازی به گفتن نیست که رفتار آن‌ها تغییر خواهد کرد. مثالی از تأثیر اقتصاد خرد بر کلان می‌تواند مثلاً یک دوره طولانی شکست در نوآوری داخل یک صنعت اصلی باشد که منجر به کاهش فروش در سطح یک بخش بزرگ می‌شود و توجه متخصصان اقتصاد کلان را جلب می‌کند؛ چرا که تولید ناخالص داخلی یا سایر شاخص‌های کلان در نهایت آسیب می‌بینند. در نهایت، باید اشاره کرد که وقتی صحبت از اقتصاد خرد می‌شود، اختلاف نظرهای کمتری وجود دارد، شاید به این دلیل که انجام کارهایی مانند طراحی آزمایش جهت آزمون فرضیه‌ها در سطح خرد آسان‌تر است. اما اگر فکر می‌کنید می‌توانید آزمایش‌هایی طراحی کنید که کل یک اقتصاد را دربربگیرد، خب، موفق باشید!

منبع : https://www.fardayeeghtesad.com/news/24729

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار