ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

زنان در مقابل رکود اقتصادی آسیب‌پذیرتر هستند؟

0

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

مطالعات نشان می‌دهد زنان در شرایط بحران اقتصادی آسیب‌پذیری بیشتری دارند. شکاف جنسیتی و تفاوت دستمزدها یکی از دلایل این آسیب‌پذیری است.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از تجارت‌نیوز، در زمان رکود اقتصادی تمام افراد، چه زنان و چه مردان ممکن است تحت تاثیر عواقب منفی از جمله از دست دادن مشاغل خود قرار بگیرند، اما زنان رکود اقتصادی را با شدت بیشتری از مردان احساس می‌کنند. زنانی که تحت تاثیر بحران بازار کار قرار گرفته‌اند معمولا از قشر آسیب‌پذیرتر هستند و رکود اقتصادی بیش از هر زمانی، تبعیض‌های جنسیتی و نبود فرصت‌های کاری بهتر نسبت به مردان را برای زنان آشکار می‌سازد.

زنان معمولا مشاغلی با دستمزد و مزایای کمتری دارند و در نتیجه پس‌اندازشان کمتر است و این مساله برای زنانی که سرپرست خانوار هستند وضعیت دشوارتری را ایجاد می‌کند. در این شرایط زنانی که مشاغل خود را از دست داده‌اند حتی اگر در آینده‌ای نزدیک کار جدیدی پیدا کنند، آسیب مالی زمان بیکاری تا مدت طولانی برای آنها باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش انجمن World Economic Forum، افزایش هزینه‌های زندگی با توجه شکاف موجود میان زنان و مردان در نیروی کار، به زنان آسیب بیشتری می‌رساند. این انجمن تخمین می‌زند ۱۳۲ سال طول می‌کشد تا جهان به برابری جنسیتی برسد، که با چهار عامل اصلی حقوق و فرصت‌های اقتصادی، آموزش، سلامت، و توانمندسازی سیاسی تعریف می‌شود.

به گفته این انجمن زنان به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر بحران هزینه‌های زندگی در نتیجه زیان‌های بازار کار و زیرساخت‌های مراقبتی ناکافی قرار گرفته‌اند.

آسیب‌پذیری زنان مجرد در زمان رکود اقتصادی

بر اساس گزارشی از CNBC ، ترس از رکود اقتصادی احتمالی و تورم بالا ممکن است بیشترین فشار را بر زنان مجرد وارد کند. «کتی کورتیس»، موسس و مدیرعامل برنامه‌ریزی مالی کورتیس در کالیفرنیا گفت: «در زمان تورم، هزینه همه چیز از جمله اجاره، قبض‌های آب و برق، مواد غذایی و مراقبت‌های بهداشتی بالا می‌رود و زنانی که تنها زندگی می‌کنند، بیشترین افزایش هزینه‌ها را متحمل می‌شوند». او افزود: «شکاف دستمزدها این وضعیت را وخیم‌تر می‌کند».

از دست دادن شغل می‌تواند تجربه بسیار ناخوشایندی باشد اما اگر افراد بدانند که در زمان بیکاری خود از لحاظ مالی مشکلی نخواهند داشت، دشواری این مساله کمتر خواهد شد. بیکاری به‌ویژه برای زنان مجردی که از قبل نسبت به همتایان مرد خود حقوق کمتری دریافت کرده‌اند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. البته این کارشناس اشاره می‌کند که افزایش مهارت و به‌روز بودن در زمینه کاری و داشتن شبکه ارتباطات قوی می‌تواند به یافتن سریع‌تر شغل جدید کمک کند.

بر اساس گزارش فوربس، زنانی که در بخش‌هایی چون هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات نظافتی و خرده‌فروشی، که بیشترین آسیب را از رکود اقتصادی می‌بینند، فعالیت دارند، احتمال از دست دادن شغل و تعدیل نیرو بیشتر آنها را تهدید می‌کند.

مساله سن و سال نیز در میزان خطری که در شرایط رکود اقتصادی ممکن است زنان را تهدید کند اثرگذار است. احتمال داشتن فرزند برای زنان جوان بیشتر از زنان مسن‌تر است و این گروه معمولا دستمزدهای کمتر و پس‌اندازهای ناچیزی دارند. اگر زنان جوان نان‌آور خانواده نیز باشند، میزان فشار ناامنی و تنش مالی به حداکثر می‌رسد.

بلومبرگ نیز به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به آسیب‌پذیری بیشتر زنان بریتانیا در بحبوحه رکود اقتصادی این کشور و فشار قیمتی بی‌سابقه در ۳۰ سال اخیر، اشاره می‌کند. بر اساس این گزارش، تلاش‌های بانک مرکزی انگلستان برای مهار تورم، شرایط وخیمی را برای زنان این کشور ایجاد کرده است. به گفته کارشناسان زنان بریتانیایی فشار افزایش هزینه‌های کالاهای روزانه و افزایش نرخ بهره را بیشتر از مردان متحمل می‌شوند و در مقابل فقر شکنندگی بیشتری دارند.

شیوا رحیمی

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار