ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چالش جمعیتی یا چالش‌ های اقتصادی و امنیتی؟

0

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

جمعیت هر کشور از جهات مختلفی مانند ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت است. نخستین مسأله‌ای که در بحث جمعیت از آن صحبت می‌شود، زاد و ولد است. زاد و ولد در انسان‌ها امری پیچیده است و از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر می‌پذیرد.

کشور ما در سال‌های اخیر با کاهش شدید زاد و ولد مواجه شده و کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه مدتی است که درباره خطر کاهش رشد جمعیت و چالش‌های احتمالی آن برای کشور، هشدارهای جدی می‌دهند.

بر اساس آمار اعلام شده در سال ۱۳۹۹، طی ۳۰سال آینده ۳۰درصد جمعیت ایران به پیری می‌رسد. بنابراین اگر از همین امروز برای افزایش نرخ باروری در کشور برنامه‌ریزی شود، باز دیر شده است. در دهه‌های اخیر زاد و ولد در ایران مانند سایر کشورها روند نزولی داشته و رتبه باروری ایران در مقایسه با سایر کشورها بیانگر سرعت روند کاهشی زاد و ولد است. به‌گونه‌ای که در سال۲۰۱۴ ایران باروری کل ۱/۸درصد و رتبه ۱۴۶ را در بین ۲۲۴ کشور داشته در حالی که در سال ۱۹۰۷ باروری کل ۶/۴درصد و رتبه آن زمان ایران ۷۰ بوده است.

شاید برای شما هم سؤال باشد که کاهش جمعیت مگر چه خطراتی می‌تواند داشته باشد که کارشناسان و مسئولان تا این حد نسبت به آن هشدار می‌دهند؟ آشنایی مختصری با چالش‌های جمعیتی شاید بتواند تا حدودی اهمیت این مسئله را بیان کند.

رشد منفی یا سقوط جمعیتی، بحران کاهش نیروی انسانی در سن کار، بحران سالمندی جمعیت، افزایش مهاجرت‌های بین‌المللی و تغییرات هویتی و فرهنگی از مهم‌ترین مصادیق چالش‌های جمعیتی هستند.

به عنوان مثال، کاهش زاد و ولد، نسبت نیروهای جوان به نیروهای سالمند و کهنسال جامعه را کم می‌کند. پیری جامعه بر اقتصاد کلان آن تاثیرگذار است، چون در جامعه پیر نیروی کار کم می‌شود و نیروهای پیر یا میانسال جامعه اکثرا بازنشسته و مستمری‌بگیر خواهند بود.

علاوه بر این، کاهش جمعیت جوان به معنای کم شدن تعداد نیروهای توانمند برای دفاع از اقتدار، امنیت و تمامیت ارضی کشور است و این موضوع برای کشوری با ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران که همواره در معرض تهدید واقع شده، بسیار خطرساز است.

یاسمن محمدی

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1412422

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار