ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قانون کاهش مطلوبیت چیست؟

0

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

تصور کنید خیلی تشنه هستید و یک لیوان آب پرتقال خنک به شما تعارف می‌شود. لذت خوردن این نوشیدنی با کمتر چیزی قابل مقایسه است اما موقع نوشیدن لیوان پنجم هم همین احساس را دارید؟

برای توضیح قانون کاهش مطلوبیت نهایی باید اول ببینیم مطلوبیت و مطلوبیت نهایی چه هستند. به زبان ساده، مطلوبیت عبارتی است برای توصیف رضایتی که پس از مصرف کالا یا خدمتی کسب می‌کنید. در حالی که مطلوبیت نهایی یعنی مقدار افزایش در مطلوبیت شما، وقتی یک واحد اضافه از کالا یا خدمت را مصرف می‌کنید.
قانون مطلوبیت نهایی کاهنده که قانون اول «گاسِن» هم نامیده می‌شود، به بیان ساده می‌گوید هر چه واحدهای بیشتری مصرف کنید، مطلوبیت نهایی معمولاً کمتر می‌شود.
مثلاً وقتی که تشنه هستید، یک لیوان آب‌پرتقال رضایت زیادی در شما ایجاد می‌کند. شما می‌توانید یک لیوان دیگر هم بعد از آن بنوشید، اما قرار نیست این لیوان به اندازه قبلی به شما مطلوبیت دهد. لیوان سوم ممکن است به رضایت شما اضافه کند، اما نه چندان زیاد. از نقطه‌ای به بعد ممکن است یک لیوان اضافه مطلوبیت منفی هم به همراه بیاورد؛ چرا که مثلاً بعد از لیوان دهم احتمالاً خیلی حال خوبی نداشته باشید!
البته که استثناهایی هم وجود دارد؛ از تماشای یک سریال گرفته که دیدن چند قسمتش می‌تواند مطلوبیت بیشتری نسبت به تماشای صرفاً‌ یک قسمت دهد، تا لذت بیشتر از کلکسیون تمبرهایتان وقتی که به مرور تعدادشان بیشتر می‌شود. اما به هر حال، قانون کاهش مطلوبیت نهایی دید جالبی می‌دهد از این که آدم‌ها چطور مصرف می‌کنند.

برگرفته از : https://www.fardayeeghtesad.com/news/24029

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار