ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

روند شروع فروپاشی هژمونی جهانی دلار از کمتر از ۳ ماه دیگر با اقدامات بیشتر بریکس در معرفی یک ارز ذخیره جهانی شروع می شود:

0

نابودی دلار، از سه ماه دیگر.

در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                    ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

«جیمز ریکاردز» مشاور سابق سیا و تحلیگر اقتصادی آمریکایی اعتقاد دارد روند شروع فروپاشی هژمونی جهانی دلار از کمتر از ۳ ماه دیگر با اقدامات بیشتر بریکس در معرفی یک ارز ذخیره جهانی شروع می شود.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از تحریریه، دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به دلیل تشدید بحران اوکراین و تبدیل شدن به یک جنگ نیابتی تمام عیار بین ناتو و روسیه، ضربه های زیادی را متحمل شده است. بدهی های سرسام آور ایالات متحده، تلاش دیگر کشورها برای افزایش تجارت با ارزهای محلی، و بحث در مورد ارزهای جدید، گمانه زنی ها را در مورد پایان یافتن دوران درخشان دلار افزایش داده است.

«جیمز ریکاردز» مشاور سابق سیا و وزارت دفاع و فعال در حوزه بانکداری و سرمایه گذاری پیش بینی کرد تلاش بریکس برای تقویت تجارت و معرفی ارز جدید که می تواند به عنوان جایگزینی برای دلار باشد، در کمتر از سه ماه آینده روند نابودی هژمونی دلار را آغاز می کند.

ریکاردز در یکی از رسانه های خبری تجاری مستقل ایالات متحده(DailyReckoning) با اشاره به دو واقعه مهم کنفرانس آینده رهبران بریکس در آفریقای جنوبی و روزی که در سال ۱۹۷۱ ایالات متحده از استاندارد طلا خارج شد، نوشت: در ۲۲ آگوست، یعنی حدود دو ماه و نیم از امروز (بعد از تاریخ انتشار مقاله)، از مهم ترین تحول در امور مالی بین المللی از سال ۱۹۷۱ تا کنون رونمایی خواهد شد.

این تحلیلگر با پیش‌بینی وقوع چنین تغییر دگرگون ساز، افزود: این شامل عرضه یک ارز بزرگ جدید می شود که می‌تواند نقش دلار در پرداخت‌های جهانی را تضعیف کند و در نهایت تنها در یک دوره چند ساله جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی پرداخت و ارز ذخیره جهانی شود.

نابودی دلار، از سه ماه دیگر

به نظر ریکاردز، فشار برای ارز جدید که توسط کشورهای بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی مورد بحث قرار خواهد گرفت تا «بر تجارت جهانی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و پرتفوی سرمایه‌گذاران به نحوی چشمگیر و پیش‌بینی‌نشده‌ تأثیر بگذارد» و باعث ایجاد موج شوک ژئوپلیتیکی عمیق و بی سابقه ای شود که ممکن است جهان برای آن آماده نباشد.

ریکاردز از گسترش عضویت در بریکس که مجموع قدرت اقتصادی آنها در حال حاضر هم بیشتر از اقتصادهای صنعتی گروه هفت غربی است، به عنوان مهمترین توسعه سیستم بریکس یاد کرد و درخواست های جدید عضویت بیش از ده ها کشور را مهم دانست؛ که در میان آن ‌ها می‌توان به وزنه‌های سنگین اقتصادی جهانی همچون آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران و عربستان سعودی اشاره کرد. ریاض یکی از استوانه های کلیدی سیستم دلار نفتی است که ثبات وضعیت ذخیره جهانی دلار را تضمین می‌کند.

ریکاردز با اشاره به اینکه درصورت عضویت عربستان سعودی و روسیه، دو دولت از سه تولیدکننده بزرگ انرژی در زیر چتر بریکس قرار می گیرند (ایالات متحده عضو دیگر سه انرژی بزرگ است)، عنوان داشت که تعداد اعضا در جلسات بعد بیشتر هم می شود. اعضای فعلی بریکس ۳۰ درصد از مساحت جهان و منابع طبیعی مرتبط، ۵۰ درصد از تولید جهانی گندم و برنج و ۱۵ درصد از ذخایر طلای این سیاره را در اختیار دارند. بریکس همچنین ۴۰ درصد از جمعیت جهان را دارد و با عضویت عربستان سعودی، ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی اسمی جهان و ۵۲ درصد آن با محاسبه برابری قدرت خرید (PPP) را تشکیل می دهد.

ریکاردز تأکید کرد: با هر معیاری – جمعیت، وسعت، تولید انرژی، تولید ناخالص داخلی، تولید غذا و سلاح‌های هسته‌ای – بریکس تنها یک جامعه چندجانبه نیست بلکه جایگزینی قابل‌اعتماد و مهم برای هژمونی غرب هستند.

نابودی دلار، از سه ماه دیگر

بر این اساس، وقتی این بلوک ارز جدید خود را راه اندازی کند، به سادگی «در یک میدان خالی سقوط نمی کند»، بلکه «در یک شبکه پیچیده از سرمایه و ارتباطات» ادغام می شود، که به طور قطع شانس موفقیت آن را به شدت افزایش می یابد.

ارز ذخیره BRICS

ریکاردز پیش بینی کرد که ارز BRICS به سبدی از کالاهای تجاری یا طلا متصل شود و به شکل پول کاغذی برای معاملات عادی و روزمره در دسترس نباشد. ممکن است این یک ارز دیجیتال باشد که توسط موسسه مالی جدید BRICS+ رمزگذاری شده تا پرداخت‌های سررسید یا بدهی طرف‌های شرکت‌کننده را ثبت کند.

به گفته ریکاردز، تلاش کشورهای بریکس برای فرار از هژمونی دلار، در کل با سیاست استبدادی خود واشنگتن و به طور خاص تلاش ایالات متحده برای استفاده از دلار به عنوان سلاح در تحریم ها مرتبط است

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد که بریکس برای موفقیت ارز خود به عنوان یک ذخیره واقعی به جای دلار، باید جایگزینی برای بازار عظیم خزانه داری ایالات متحده هم ایجاد کند که در حال حاضر به عنوان یک نیروگاه تزلزل ناپذیر و ذخیره ارزش امن در بین سرمایه گذاران دیده می شود. اقدام کلیدی این است که یک بازار اوراق قرضه ارزی BRICS+ در ۲۰ کشور یا بیشتر به طور همزمان با تکیه بر سرمایه گذاران خرد در هر کشور برای خرید اوراق ایجاد شود.

به گفته ریکاردز، تلاش کشورهای بریکس برای فرار از هژمونی دلار، در کل با سیاست استبدادی خود واشنگتن و به طور خاص تلاش ایالات متحده برای استفاده از دلار به عنوان سلاح در تحریم ها مرتبط است.

وی می گوید بارها در موارد متعددی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴، به مقامات ایالات متحده از وزارت خزانه‌داری، پنتاگون و جامعه اطلاعاتی هشدار داده که استفاده بیش از حد یا سوء استفاده از تحریم‌های دلاری، دشمنان را به کنار گذاشتن دلار برای جلوگیری از تأثیر تحریم‌ها سوق می‌دهد. تحریم‌ها هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی را به آمریکا تحمیل می کنند که در نهایت موجب نابودی اعتماد به دلار می شود. اما این هشدارها عمدتاً نادیده گرفته شد.

نابودی دلار، از سه ماه دیگر

ریکاردز معتقد است تحریم‌هایی که غرب علیه مسکو در سال گذشته در بحبوحه بحران اوکراین تحمیل کرد، آخرین اقدام برای شکستن کمر دلار بود که باعث شد بسیاری از کشورهای دیگر هم متوجه شوند که اگر در برخی موضوعات با ایالات متحده مخالفت کنند، همان سرنوشت مسکو در انتظار آن ها خواهد بود و در نتیجه فشار برای خروج کامل از سیستم دلاری سرعت گرفت.

در نهایت، این کارشناس اقتصادی سیستم اقتصادی آینده بریکس پلاس را «تلاشی واقع بینانه برای دلارزدایی از پرداخت‌های جهانی و در نهایت ذخایر جهانی» توصیف و پیش‌بینی کرد که این فرآیند می‌تواند «بسیار سریع‌تر» از آنچه که قبلاً تصور می‌کرد، انجام شود، نه تنها به دلیل موج معاملات با ارز محلی بین اقتصادهای بزرگ، بلکه به دلیل روابط استراتژیک رو به رشد بین پکن و مسکو در بحبوحه همکاری مشترک دو ابرقدرت با ایالات متحده رخ می دهد.

برگرفته از : https://www.tahririeh.com/news/25917

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار