ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

افرادی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ هم بازنشسته شدند، مشمول متناسب‌سازی هستند که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به جز در مورد حداقل‌بگیران سال ۱۴۰۰، متناسب‌سازی را برای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعمال نکرده است:

0

متناسب‌سازی یک «حق مُکتَسِبه» برای تمامی مستمری‌بگیران و تکلیف قانونی است.

سایت اقتصادی ایرانبه اطلاع می رساند:در صورت تمایل جهت تبلیغات در وبسایت،

می‌توانیدبا مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران تماس حاصل نمایید.

پست الکترونیک: mradeli@yahoo.com

تلفنهای تماس: ۰۹۲۱۴۰۲۹۷۵۳

                      ۰۹۹۸۱۴۸۰۴۱۴

حاتم شاکرمی گفت: افرادی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ هم بازنشسته شدند، مشمول متناسب‌سازی هستند که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به جز در مورد حداقل‌بگیران سال ۱۴۰۰، متناسب‌سازی را برای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعمال نکرده است.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از ایلنا، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی سال‌هاست که به یکی از مطالبات اولیه مستمری‌بگیران این سازمان (به ویژه مشمولان مستمری‌بگیر سایر سطوح) بدل شده است. بسیاری از فعالان حقوق بازنشستگان بر این باور هستند که سازمان تامین اجتماعی نسبت به این مسئله یک وظیفه قانونی دارد اما این سازمان گاه نگاهی متفاوت‌تر به این موضوع داشته و دربرابر اجرای متناسب‌سازی سکوت کرده و تعلل‌های طولانی انجام می‌دهد. حاتم شاکرمی (معاون سابق روابط کار وزارت کار و کارشناس امور کار و تامین اجتماعی) به عنوان یک کارشناس دادگستری در حوزه روابط کار نسبت به مسئله متناسب‌سازی و معوقه موسوم به ۲۵ درصد آن نظرات حقوقی متفاوتی دارد. گفتگو با شاکرمی را در ادامه می‌خوانید:

فلسفه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از ابتدا چه بود؟ 

لازم است جهت تنویر افکار عمومی و به خصوص کسانی که در زمینه مسائل کارگری تلاش می‌کنند، نکاتی مطرح شود تا در این زمینه با اطلاعات دقیقی مسائل مورد بحث ارائه شود. واقعیت این است که متناسب‌سازی حقوق مستمری بازنشستگان یک تکلیف قانونی برای جبران افت مستمری آن‌ها نسبت به سال برقراری مستمری بازنشسستگان است. این تکلیف قانونی باید در مورد کلیه احکام بازنشستگانی که تا پایان برنامه ششم توسعه صادر شده و مستمری آن‌ها برقرار شده است، اعمال شود؛ این درحالی است که متاسفانه هنوز سازمان تامین اجتماعی (علیرغم وجود مصوبات) قانونی نسبت به اجرای کامل این وظیفه قانونی خود (در کنار اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی) اقدام نکرده است. لذا درخصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل اینکه در متناسب‌سازی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ صد در صد عمل نشده است؛ در واقع در بحث متناسب‌سازی سازمان ۷۵ درصد از کل آن را انجام داده و در مورد بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به جز حداقل‌بگیران سال ۱۴۰۰ هنوز اصلا این تکلیف را انجام نداده است.

این تکالیف قانونی سازمان در راستای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان شامل چه مواردی هستند؟ 

همانطور که در بیان مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی و نمایندگان‌شان بارها مطرح شده، سازمان تامین اجتماعی در بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه مکلف شده است که مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای برنامه ششم، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را برای جبران افت میزان مستمری آن‌ها متناسب‌سازی کند.

در بند (ب) بخشنامه ۱/۷۶ سازمان تامین اجتماعی با موضوع متناسب‌سازی مرحله دوم حقوق مستمری بگیران (به تاریخ ۲۲ /۲/ ۱۴۰۰ و به شماره ۱۳۴۵/۱۴۰۰/۱۰۰) متناسب‌سازی حقوق کلیه مستمری بگیرانی که پرونده آن‌ها فعال بوده و همچنین افرادی که تا پایان برنامه ششم توسعه مستمری آن‌ها برقرار می‌شود (و به ویژه بند ۴ این بخشنامه که طبق آن متناسب‌سازی برای افرادی که مستمری آن‌ها در سال ۱۴۰۰ یا تا پایان برنامه ششم برقرار خواهد شد)، مورد تاکید قرار گرفته است.

پس به دلیل اینکه برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۱ تمدید شده افرادی که در سال ۱۴۰۱ هم بازنشسته شدند مشمول متناسب‌سازی مستمری خود می‌شوند؟ 

بله؛ دقیقا افرادی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ هم بازنشسته شدند، مشمول متناسب‌سازی هستند که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به جز در مورد حداقل بگیران سال ۱۴۰۰، متناسب‌سازی را برای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعمال نکرده است.

چرا در میان برخی مدیران سازمان تامین اجتماعی و سایر مسئولان ذی‌ربط به گونه‌ای صحبت می‌شود که این متناسب‌سازی گویا یک هدیه، هبه یا مزایای جانبی بوده که سازمان به بازنشستگان خود اهدا کرده است؟ 

به هیچ وجه چنین نیست و این یک تکلیف قانونی است و از نظر حقوقی متناسب‌سازی یک «حق مُکتَسِبه» برای کلیه مستمری‌بگیران تا پایان سال ۱۴۰۱ است که متاسفانه سازمان بطور کامل برای بازنشستگان در دو سال گذشته آن را اجرا نکرده است و باید به اجرای قانون تن دهد.

متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ شامل چه آیتم‌ها و مواردی بوده و به چه گزینه‌هایی اصابت دارد؟ 

همانطور که گفتم اساسا متناسب‌سازی جبران ضریب افت مستمری در زمان برقراری است که می‌شود اینطور توضیح داده شود:

۱) اعاده سطح مستمری نسبت به زمان برقراری یا همان جبران ضریب افت مستمری که در زمان برقراری مستمری به نسبت حداقل دستمزد به مستمری زمان محاسبه (به نسبت خود حداقل دستمزد) به دست می‌آید. در پایان ضریب بدست آمده ضربدر حداقل دستمزد زمان اجرا می‌شود. اکنون سازمان تامین اجتماعی تنها ۷۵ درصد از آن را اجرا کرده و ۲۵ درصد آن باقی مانده که اولین نقص عملکرد سازمان در این زمینه است.

۲) حداقل پرداختی به کلیه حداقل بگیران، با ۳۰ سال سابقه مصوب شد و حداقل بگیران با ۲۰ سال سابقه و کمتر، و به ازای هر سال مازاد بر ۳۰ سال تا سقف ۳۵ سال مصوب شد.

۳) تفاوت تطبیق تا ۵۰ درصد مستمری اسفندماه سال برقراری: یعنی یکی از آیتم‌های متناسب‌سازی تفاوت تطبیق تا ۵۰ درصد مستمری اسفندماه همان سال برقراری که کمتر از آن نباشد و بالای ۱۰۰ درصد مستمری اسفند سال برقراری هم نباشد.

۴) افزایش کمک معیشتی و مسکن و افزایش هزینه عائله‌مندی که یکسان‌سازی مبلغ آن با بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر دستگاه‌های اجرایی منظور شده است.

۵) مشمولیت متناسب‌سازی براساس قانون و بخشنامه‌های هیات امنا و هیات مدیره سازمان قطعی است و کلیه بازنشستگان تا پایان دوره ۱۴۰۱ مشمول خواهند بود.

در این زمینه می‌شود به گزارش وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورخه ۱۷ /۳/ ۱۴۰۰ به شماره ۴۵۲۲۱ هم در مورد متناسب‌سازی استناد کرد.

درباره ادعای مدیرعامل سازمان که در صورت اجرای متناسب‌سازی نیز این اقدام تنها ۴ تا ۵ درصد روی میزان مستمری بازنشستگان سایر سطوح تاثیر خواهد داشت، چه نظری دارید؟ 

آقایان (در مدیریت سازمان تامین اجتماعی) می‌توانند ابتدا بخشنامه و مصوبات متناسب‌سازی را به طور کامل از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در هر ابعاد و آیتم‌هایی که بوده را اجرا کنند و سپس ببینند اجرای کامل با محاسبات کارشناسان خودشان چه میزان تاثیر خواهد داشت! از آنجا که در دو سال گذشته برای مستمری‌بگیران سایر سطوح متناسب‌سازی اجرا نشده، پیشاپیش نمی‌توان نظری داد.

حاتم شاکرمی در پایان این گفتگو مستنداتی را در زمینه ارائه داد که در ادامه می‌خوانید.

در این مستندات حتی کدهای حساب‌های مربوط به متناسب‌سازی در سال‌های مختلف و ردیف‌های مختلف مشخص شده‌اند. همچنین نامه گزارش وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) در این رابطه ضمیمه شده است:

IMG_20230522_153936

IMG_20230522_153945

IMG_20230522_153406

 

IMG_20230522_153419

IMG_20230522_153433

IMG_20230522_153446

IMG_20230522_153511

IMG_20230522_153536

IMG_20230522_153526

برگرفته از : https://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار