ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لایحه همسان سازی نیامده، رفت!

0

اجرای همسان‎سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده قطعی است و طبق اعلام مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی، منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا۳سال آینده تامین شده است؛ با این حال سکوت خبری درباره اقدام اخیر دولت کمی باعث نگرانی شده است و باید درباره آن شفاف‎سازی شود.
پس گرفته شدن لایحه دایمی شدن همسان سازی
طی روزهای اخیر خبرهای متعددی دراین‎باره منتشر شد که دولت سیزدهم در هفته اول بهمن‎ماه، تعدادی از لوایح دولت قبل را از مجلس پس گرفته است و لایحه «دایمی‎شدن همسان‎سازی حقوق بازنشستگان» (مصوب سال ۹۹)هم  یکی از آن‎هاست. دیروز هم عضو هیئت رئیسه مجلس، مُهر تاییدی بر این خبرها و گمانه‎ها زد تا دیگر شبهه‎ای درباره آن وجود نداشته باشد. «حسینعلی حاجی‎دلیگانی» با تایید اقدام دولت برای پس‎گرفتن لایحه همسان‎سازی گفت: «دولت نتوانست روی این لایحه بایستد اما انتظار می‌رود که جایگزینی را برای آن ارائه کند».
منتظر لایحه جدید هستیم

باافزایش دارایی ده دلار در اکسکوینو، برنده 5 اتریوم و 15آیفون13 شوید !

باافزایش دارایی ده دلار در اکسکوینو، برنده ۵ اتریوم و ۱۵آیفون۱۳ شوید !

در بورس بدون ریسک، سود کن | صندوق سرمایه گذاری با نماد بورسی ثبات

در بورس بدون ریسک، سود کن | صندوق سرمایه گذاری با نماد بورسی ثبات

با هوش تجاری رای بین، هوشمندانه کسب و کار خود را مدیریت کنید

با هوش تجاری رای بین، هوشمندانه کسب و کار خود را مدیریت کنید

باافزایش دارایی ده دلار در اکسکوینو، برنده 5 اتریوم و 15آیفون13 شوید !

باافزایش دارایی ده دلار در اکسکوینو، برنده ۵ اتریوم و ۱۵آیفون۱۳ شوید !

در بورس بدون ریسک، سود کن | صندوق سرمایه گذاری با نماد بورسی ثبات

در بورس بدون ریسک، سود کن | صندوق سرمایه گذاری با نماد بورسی ثبات

با هوش تجاری رای بین، هوشمندانه کسب و کار خود را مدیریت کنید

با هوش تجاری رای بین، هوشمندانه کسب و کار خود را مدیریت کنید

حاجی‎دلیگانی این را هم گفت که «از دولت انتظار داریم لایحه جدید را ارائه کند و به‎طور خاص درباره بازنشستگان حداقلی‌بگیر تامین اجتماعی تصمیم‎گیری شود»؛ اما ماجرا کمی پیچیده می‎شود وقتی بدانیم که یک هفته قبل یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود دولت لایحه جدید دایمی‎شدن همسان‎سازی را به مجلس ارائه کرده اما به دلیل اولویت داشتن بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، جزئیات آن هنوز بررسی نشده است. همین نظرات متفاوت هم نشان می‎دهد که ماجرای این لایحه و سرنوشت آن اصلا شفاف نیست و بیش از سه‎میلیون بازنشسته حق دارند نگران باشند.
پیگیری موضوع از وزارت رفاه
تماس ما با «ضرغام صادقی»، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، با توضیح مشخصی از جانب او همراه نبود و این پاسخ را شنیدیم که: «باید اطلاعاتم به‎روز باشد و در زمان مناسبی با شما صحبت کنم». این اظهارنظر صادقی، نگرانی ما را هم بیشتر کرد و این ابهام را در ذهنمان به‎وجود آورد که شاید معاونت حقوقی وزارتخانه هم اطلاع دقیق و روشنی از اصلاحات مدنظر دولت ندارد.
بی‎اطلاعی ۲ تشکل مهم کارگری
تشکل‎های صنفی کارگری هم منتظر شفاف‎سازی این موضوع و مشخص‎شدن برنامه دولت در مورد لایحه پس‎گرفته‎شده هستند. «علی دهقان‎کیا»، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران، به خراسان می‎گوید: «ما هم نمی‎دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ ممکن است در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی موضوعاتی مطرح شده باشد اما ما بی‎خبریم و منتظریم که همه چیز مشخص شود».
شفاف کنند، شاید تشویق هم بشوند
«اکبر شوکت» عضو هیئت امنای سابق تامین اجتماعی و عضو فعلی هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران به خراسان می‎گوید: تا به امروز هیچ اطلاعی از تصمیم دولت در مورد لایحه دایمی‎شدن همسان‎سازی نداریم و طی شش ماه گذشته هم هیچ مشورتی با تشکل‎های کارگری در این مورد انجام نشده است. شوکت می‎افزاید: انتظار ما شفاف‎سازی توسط دولت و خارج‎کردن بازنشستگان از نگرانی است؛ اصلا شاید دولت درحال انجام اصلاحات خوبی باشد و ما هم تشویقشان کنیم اما بی‎اطلاعی تشکل‎ها و مشورت نکردن با آن‎ها، سبب این وضعیت شده است».

   نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در گفت و گو با خراسان:
پس گرفتن لایحه برای من هم سوال برانگیز است، منتظر لایحه جدید دولتیم

اما صحبت‎های نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نشان می‎دهد که واقعا بهارستان هم اطلاعی از تصمیم دولت درباره لایحه مهم دایمی‎شدن حقوق بازنشستگان ندارد. «علی بابایی کارنامی» به خراسان می‎گوید: این‎که چرا دولت آقای رئیسی لایحه همسان‎سازی را پس گرفته برای من مبهم است و جای سوال دارد و منتظر ارائه لایحه جدید هستیم.
احتمال لایحه جامع عدالت مزد از سوی دولت
بابایی تصریح می‎کند: طبق صحبت‎هایی که تاکنون داشته‎ایم، دولت سیزدهم اعتقاد دارد که باید یک لایحه جامع عدالت‎مزد برای همه گروه‎های شاغل، غیرشاغل، مستمری‎بگیر، مزدبگیر و غیره به مجلس تقدیم کند؛ بنابراین اگر پس‎گرفتن لایحه همسان‎سازی هم  با این رویکرد بوده، ما حرفی نداریم؛ اما اگر غیر از این باشد ما حتما تقبیح می‎کنیم و اقدام دولت مورد سرزنش مجلس قرار خواهد گرفت.
ارائه طرح در صورت نیاز
رئیس فراکسیون کارگری مجلس این را هم می‎گوید که: «دولت آقای روحانی در طول ۸ سال فعالیتش این طرح را اجرا نکرد و صرفا در روزهای آخر با رویکرد سیاسی آن را به اجرا گذاشت؛ اما با این حال مجلس حتی در آن شرایط هم همسان‎سازی حقوق را تایید کرد تا بخشی از مشکلات بازنشستگان رفع شود؛ حالا هم فعلا دولت سیزدهم لایحه را پس‎گرفته اما مجلس همچنان نظرش حمایت از بازنشستگان است و حتی اگر لازم باشد، اجرای همسان‎سازی حقوق بازنشستگان را در قالب ارائه طرح توسط نمایندگان پیگیری خواهیم کرد».

مصطفی عبدالهی

روزنامه خراسان

برگرفته از : https://www.pishkhan.com/news/258638

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار