ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اعاده دادرسی طاری چیست؟

0

زمانیکه که یک شکایت حقوقی در دادگاه مطرح می شود؛ پس از صدور حکم قطعی، پرونده بسته می شود. اما این نقطه ی پایان دعوای شما محسوب نمی شود. بسیاری از مردم بر این باورند که دیگر پس از صدور رای قطعی از دادگاه ها، هیچ راه بازگشتی برای زنده کردن حق در مورد موضوع آن پرونده وجود ندارد.

در صورتی که خیر، این یک باور اشتباه است. شما می توانید مجددا به طریق اعاده ی دادرسی، دادگاه را وادار به بررسی دوباره ی پرونده ی خود نمایید.

اما اعاده ی دادرسی جهات و انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها اعاده ی دادرسی طاری است. بنابراین لازم است پیش از این کار، با جهات مختلف و شرایط آن آَشنا شوید.

در این مطلب، در خصوص اعاده ی دادرسی طاری و شرایط آن، مطالبی ارائه خواهد شد.

اعاده ی دادرسی چیست؟

برای آشنایی بیشتر با اعاده ی دادرسی طاری لازم است که توضیحی در خصوص چیستی اعاده ی دادرسی ارائه دهیم. زمانیکه تمامی مراحل رسیدگی به یک پرونده انجام می شود و رای دادگاه صادر می شود؛ تصور بر این است که این رای قابل اجرا است.

اما از طرف دیگر، تصمیمات و آرای قضات همیشه بدون خطا نیست و ممکن است کاستی هایی در حکم صادره از طرف قاضی وجود داشته باشد، لذا فردی که بر علیه او رای صادر شده (محکوم علیه) می تواند از دادگاه صادر کننده رای قطعی به دلایل خاص در اعاده ی دادرسی که در آینده به آن خواهیم پرداخت، تقاضای رسیدگی دوباره کند.

دادگاه پس از بررسی آن جهات رسیدگی را مجدد آغاز می کند.

ماده اعاده دادرسی طاری

ماده ۴۳۲ – اعاده دادرسی بر دو قسم است:

الف – اصلی که عبارتست از این که متقاضی اعاده دادرسی به طور مستقل آن را درخواست نماید.

ب – طاری که عبارتست از این که در اثنای یک دادرسی حکمی به عنوان دلیل ارائه شود و کسی که حکم یادشده علیه او ابراز گردیده نسبت به آن درخواست اعاده دادرسی نماید.

انواع اعاده ی دادرسی

اعاده ی دادرسی در مجموع دو نوع است که عبارتند از:

  1. اعاده دادرسی اصلی: این حالت در صورتی که است که رای از طرف دادگاه صادر شده است و یکی از طرفین به جهت وجود جهات و علت های اعاده ی دادرسی در قانون، تقاضای اعاده ی دادرسی می کند. لازم به ذکر است که اگر در این حالت می خواهید تقاضای اعاده ی دادرسی کند باید این تقاضا را در قالب دادخواست به دادگاه صادر کننده ی حکم قطعی تقدیم کنید. که دادخواست باید بی نقص باشد تا پذیرش شود.
  2. اعاده دادرسی طاری: این نوع از اعاده دادرسی به این صورت است که پس از حکمی که در خصوص دعوای دو نفر صادر می شود؛ کسی که رای به نفع او صادر شده می تواند به استناد همان رای یک دعوای دیگر علیه طرف مقابل مطرح کند. طرف مقابل نیز می تواند در خصوص رای سابقی که در حال حاضر به استناد آن علیه وی شکایت جدیدی شده است، تقاضای اعاده ی دادرسی کند. به طور مثال: در یک پرونده خواهان (الف) و خوانده(ب) است. خواهان، طرح دعوای الزام به تحویل یک واحد آپارتمان که از ب خریداری کرده است، می نماید. سپس رای به نفع الف صادر می شود. در ادامه الف مجدد به یک شعبه حقوقی دیگر می رود و از ب در خصوص اجرت المثل ایامی که در تحویل آپارتمان تاخیر داشته اقامه دعوا می نماید. در این حین ب نیز با توجه به مدارکی که مبنی بر تقلب الف در رای قبلی دادگاه در خصوص همان آپارتمان را دارد، اعاده ی دادرسی طاری می کند تا رای شعبه قبلی بی اعتبار شود. در نتیجه دادخواست اعاده دادرسی را به شعبه دوم (شعبه ای که دعوای اجرت المثل مطرح است) ارائه می دهد و این شعبه پس از بررسی جهات اعاده دادرسی، این پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه ی قبلی (الزام به تحویل یک واحد آپارتمان) ارجاع می دهد.

جهات اعاده ی دادرسی

اعاده ی دادرسی حتما باید به دلایلی که در قانون به آن اشاره شده است، انجام شود.

ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی در این خصوص بیان می دارد:

«نسبت به احکامی که قطعیت یافته ممکن است به جهات ذیل درخواست اعاده دادرسی شود.

  1. موضوع حکم مورد، ادعای خواهان نبوده باشد.
  2. حکم به میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.
  3. وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد
  4. حکم صادره با حکم دیگری در خصوص همان دعوا و اصحاب آن، که قبلا توسط همان دادگاه صادر شده است متضاد باشد بدون انکه سبب قانونی موجب این مغایرت باشد.
  5. طرف مقابل درخواست کننده اعاده دادرسی حیله و تقلبی به کار برده که در حکم دادگاه موثر بوده است.
  6. حکم دادگاه مستند به اسنادی بوده که پس از صدور حکم جعلی بودن انها ثابت شده باشد،
  7. پس از صدور حکم، اسناد و مدارکی به دست اید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و مدارک یاد شده در جریان دادرسی مکتوم بوده و در اختیار متقاضی نبوده است.»

مهلت اعاده دادرسی

طبق ماده ی ۴۲۷ آیین دادرسی مدنی:

«مهلت درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور

دو ماه به شرح زیر می باشد:

۱) نسبت به آرای حضوری قطعی، از تاریخ ابلاغ.

۲) نسبت به آرای غیابی، از تاریخ انقضای مهلت واخواهی و درخواست تجدیدنظر.»

عذر موجه در ارائه دادخواست اعاده دادرسی

لازم به ذکر است، وقتی درخواست کننده ی اعاده دادرسی عذر موجهی داشته باشد در صورت گذشت مهلت، مجددا مهلت اعاده دادرسی به شما داده می شود.

عذر موجه عبارتند از:

  • مرضی که مانع از حرکت است.
  • فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد.
  • حوادث قهریه از قبیل سیل، زلزله و حریق که بر اثر آن تقدیم دادخواست واخواهی در مهلت مقرر ممکن نباشد.
  • توقیف یا حبس بودن به نحوی که نتوان در مهلت مقرر دادخواست واخواهی تقدیم کرد.

نمونه دادخواست اعاده دادرسی طاری

پس از ذکر مشخصات خود و طرف مقابل، متن اصلی به شرح ذیل می باشد. همچنین برای اعاده دادرسی مدارکی از جمله: دادنامه ای که نسبت به آن می خواهید اعاده دادرسی کنید، دادخواست کلاسه یا لایحه شماره مبین میزان خواسته، مورد نیاز می باشد.

ریاست محترم شعبه… دادگاه عمومی تجدید نظر (نام شهرستان محل صدور رای قطعی مورد اعاده دادرسی)

با سلام،

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب با استدعای عنایت به اختلاف بین موجود در دادنامه… شماره… صادره از… آن شعبه دادگاه عمومی تجدید نظر با متن دادخواست… کلاسه… با لایحه که مبین خواسته دعوای اصلی است با تقدیم دادخواست مطروحه مهلت قانونی دادنامه دادگاه تجدید نظر (نام شهرستان استان محل طرح پرونده معترض عنه) بر غیر مورد ادعای خواهان تقاضای اعاده دادرسی نمود الغاه داد نامه معترض عنه به علت فوق الذکر و صدور حکم بر دگر خواسته اصلی؛ به استناد ماده ۴۶۶ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی به انضمام خسارت و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

نتیجه گیری

زمانی که بین دو نفر حکم قطعی صادر می شود و یک طرف دعوا به استناد این حکم دعوای دیگری را آغاز می کند و از حکم قبلی به عنوان دلیل استفاده می کند؛ طرف مقابل می تواند نسبت به آن حکم قبلی که در حال حاضر دلیل دعوا محسوب می شود، اعاده دادرسی طاری کند.

اعاده دادرسی در مجموع دو نوع است که شامل، اعاده دادرسی اصلی و اعاده دادرسی طاری می شود.

اعاده دادرسی اصلی نیز بدین صورت است که پس از صدور حکم قطعی یکی از طرفین که حکم علیه وی صادر شده، اگر دلیل موجهی برای اشتباه بودن حکم دارد می تواند اعاده دادرسی کند، مثل ادعای جعلی بودن اسنادی که بر حسب آن رای صادر شده است.

در نهایت همانطور که مشاهده کردید اعاده دادرسی در مجموع یک عمل حقوقی تخصصی و پیچیده است که اصولا افراد به راحتی از پس آن بر نمی آید. لذا ما توصیه می کنیم برای دریافت بهترین نتیجه در اعاده دادرسی از وکلا استفاده کرده و با آن ها مشورت نمایید.

منبع : https://vakiltop.com/blog

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار