ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

به همه‌ی فرزندان حق اولاد تعلق می‌گیرد:

0

پاسخ به پرسش‌های مخاطبان «کارگر ایرانی»/ گرفتنِ سفته از کارگران غیرقانونی است/ به همه‌ی فرزندان حق اولاد تعلق می‌گیرد.

برنامه کارگر ایرانی، در آخرین ساعات روز (یکشنبه ۵ اردیبهشت) از طریق اینستاگرام پخش شد. میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، ساعت ۲۱ روز یکشنبه (۵ اردیبهشت ماه) برگزار شد و مهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

باقری (عضو کانون هماهنگی کار شورای اسلامی استان تهران) در خصوص حق مسکن کارگران گفت: متاسفانه هنوز هیئت دولت برای تصویب نرخِ جدید حق مسکن جلسه‌ای تشکیل نداده و یا اگر هم جلسه تشکیل داده، ابلاغیه‌ای صادر نشده است اما هر زمان که نرخ جدید حق مسکن تعیین شود کارفرمایان موظف هستند معوقات را پرداخت نمایند. یعنی نرخ حق مسکن جدید برای فرودین ماه هم باید پرداخت شود.

این کارشناس روابط کار در خصوص اخذ سفته از کارگران گفت: این مورد هم جزو موارد غیرقانونی است و متاسفانه در حال حاضر عرف شده است. ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم. کارفرمایان حق ندارند کارگران را اینگونه به استثمار بکشند. متاسفانه به علت عدم حضور بازرسانِ کار در کارگاه‌ها، قوانین رعایت نمی‌شود.

باقری در خصوص برگه‌های تسویه حسابی که برخی از کارگران مجبور به امضای آن هستند، گفت: قضیه از این قرار است که برخی کارفرمایان برای تسویه حسابهای پایانِ خدمت برگه‌ای را در اختیار کارگران قرار می‌دهند که در آن نوشته شده کارگر تمام حق و حقوق خود را دریافت کرده است. کارگران نیز به دلیل ترس از اخراج مجبور به امضای آن برگه می‌‎شود. متاسفانه  این موضوع در حال حاضر رواج پیدا کرده  است.

وی ادامه داد: در این خصوص دیوان عدالت اداری رایی را صادر کرده است که در آن صراحتا گفته شده اگر تسویه حساب به صورت اسناد مالی به هیئت ارائه نشود، هیئتها موظف هستند به این موضوع ورود کنند و حق و حقوق کارگر را بگیرند اما ادرات کار تمکین نکرده و به این موضوع ورود نمی‌کنند. ما انتظار داریم حداقل در مواردی که کارگران شکایت می‌کنند، ادارات کار وظیفه‌ی خود را به درستی انجام دهند و صرفا برگه‌ی تسویه حساب را مبنای پرداخت حق و حقوق کارگر قرار ندهند.

این کارشناس روابط کار در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حق اولاد به چند فرزند تعلق می‌گیرد، گفت: چند سالی است که سقف حق اولاد برداشته شده است. در طی سالهای اخیر با توجه به توصیه به فرزندآوری، سقف سه فرزند برداشته شد و در حال حاضر به همه‌ی فرزندان حق اولاد تعلق می‌گیرد.

باقری بیان کرد: پرداخت حق اولاد به سابقه‌ی بیمه ربط دارد؛ چنانچه کارگری ۷۳۰روز سابقه‌ی بیمه داشته باشد، کارفرما موظف به پرداخت حق اولاد است و اگر از پرداخت این حق ممانعت کند، کارگر می‌تواند با استعلامی که از تامین اجتماعی می‌آورد، کارفرما را مکلف به پرداخت حق اولاد نماید.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای تعلقِ حق اولاد به کارکنان زن، حضانت فرزند موضوعیت دارد یا خیر، گفت: خیر، این قانون مشمول حال همه‌ی کارگران می‌شود و در قانون به موضوعیتِ حضانت فرزند برای گرفتنِ حق اولاد اشاره‌ای نشده است.

کارشناس برنامه در خصوص تعلق حق اولاد به دخترانِ بالای ۱۸ سال گفت: به دختران تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند، حق اولاد تعلق می‌گیرد و حتی بعد از متارکه باز هم این حق برقرار می‌شود.

باقری در خصوص چگونگیِ پیگیری کارگران برای گرفتن حق و حقوق خود از کارفرمایان گفت: کارگران برای دادخواست باید به ادرات کار مراجعه کنند. اما باتوجه به اینکه امنیت شغلی کارگران به شدت از طرف کارفرمایان تهدید می‌شود و در صورتِ شکایتِ کارگر احتمالِ  قطع همکاری بالاست، توصیه‌ی ما این است که اگر در استان تهران هستند به محورهای هشت‌گانه‌ی شورای اسلامی کار استان تهران مراجعه کنند تا ما به عنوان نمایندگان کارگری از بازرسان کار بخواهیم که کارگاه مورد نظر را بازرسی نمایند، چنانچه در شهرستانها هستند نیز کانونهای استانی می‌توانند به این موضوع ورود کنند.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار