ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

عدالتی در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دیده نمی‌شود:

0

دردر دل یک کارگر بازنشسته زن:

عدالتی در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دیده نمی‌شود/ کارگران بازنشسته زن در وضعیت بدی هستند.

تبعیض و اجرای ناقص قانون متناسب‌سازی مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران بازنشسته بویژه زنان حداقل‌بگیر به وجود آورده و آن‌ها را کف‌بگیر نموده است.

یک کارگر بازنشسته زن می‌گوید: حدود ۷۰ درصد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حداقلی‌بگیر هستند، شمار قابل توجهی از این حداقل بگیران را زنان کارگر بازنشسته تشکیل می‌دهند که با تبعیض و اجرای ناقص متناسب‌سازی مواجه شدند.

او گفت: من یک خانم بازنشسته هستم که با ۲۰ سال سابقه کار در سن ۴۲ سالگی در سال ۹۸ بازنشسته شده بودم. در خوش‌بینانه‌ترین حالت این مستمری جوابگوی مخارج ۱۰ روز من و خانواده‌ام است یا فقط هزینه اجاره خانه را دهم. متاسفانه به خاطر کرونا و شرایط اقتصادی شوهرم بیکار و ورشکسته شده و حتی توان پرداخت حق بیمه اختیاری‌اش را هم ندارد چه رسد به مخارج خانه و اجاره خانه!

او با بیان اینکه قرار بود متناسب‌سازی، زندگی بازنشستگان بویژه حداقل‌بگیران و کف‌بگیران را تغییر دهد، تصریح کرد: در اجرای متناسب‌سازی دور اول در مرداد و دور دوم در اسفند در واقع تغییری در دریافتی حقوق حداقل‌بگیران بویژه ما زنان بازنشسته ایجاد نشد و از حداقل‌بگیری به کف‌بگیری سقوط کردیم.

این بازنشسته کارگری ادامه داد: به نظر می‌رسد سازمان در جریان کامل تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های اعمال شده در احکام و فیش حقوقی سال ۱۴۰۰ علی‌الخصوص قشر زنان بازنشسته‌ای همانند من قرار ندارد و تنها با اتکا به گفته‌ی برخی کارشناسان اقدام به صدور احکام ۱۴۰۰ کرده است.

او در تشریح مشکلات خود افزود: پایه حقوقم در تیر سال ۹۹ مبلغ یک میلیون و ۹۱۰ هزار بود (بدون مزایای مسکن و معیشت) و دریافتی با مزایای مسکن و معیشت بعد از متناسب‌سازی مرداد سال ۹۹، نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید تا اینکه روز جمعه بیستم فروردین حکم و فیش حقوق را از سایت سازمان دریافت کردم.

او گفت: متاسفانه در مجموع نسبت به پارسال فقط حدود یک میلیون تومان به حقوقم اضافه شده بود، یعنی سال ۹۹ دریافتی حدود دو میلیون و ۳۰۰ بود امسال برایم حدود سه میلیون و ۳۰۰ واریز شد. با قانون کار ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن در سال ۹۸ بازنشسته شده بودم و طبق قانون بایستی دریافتی کمتر از حداقل نباشد ولی به جهت فرمول‌های سازمان کف‌بگیر شده‌ام.

او با بیان اینکه متناسب‌سازی‌های مرداد و اسفند جزو پایه حقوق منظور نشده و پایه حقوق تیرماه سال قبل، مبنای افزایش ۳۹ درصدی قرار گرفته است، افزود: قرار بود متناسب‌سازی‌ها جزو پایه حقوق باشد و بعد در سال ۱۴۰۰ مشمول افزایش سالانه شود که بدرستی انجام نشده است.

این بازنشسته در ادامه اضافه کرد: با توجه به افزایش ۳۹ درصدی پایه حقوق در مجموع حدود۷۴۰ هزار تومان به پایه حقوق تیر ۹۹ اضافه شده است. چون پایه حداقل حقوق در تیر ماه سال ۹۹ از یک میلیون و نهصد و ده هزار شده ۲میلیون و ۶۵۰ هزار در سال ۱۴۰۰. در عین حال مبلغ ۱۶۰ هزار تومان برای تمام بازنشستگان به مسکن و معیشت اضافه شده است که در مجموع جمع اضافات ردیف الف و ب می‌شود ۹۰۰ تومان (۷۴۰ +۱۶۰=۹۰۰).

به ادعای این بازنشسته؛ با توجه به موارد گفته شده به نظر می‌رسد مجموع اضافه حقوق یک میلیونی تومانی که در سال ۱۴۰۰ داشتم، فقط حدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان متناسب‌سازی دو مرحله در مرداد و اسفند ۹۹ و افزایش سالانه این متناسب سازی‌ها برایم صورت گرفته است. جای تعجب دارد اینکه فقط در مرداد ۹۹ حدود ۲۲۰ هزار تومان متناسب‌سازی تعلق گرفته و طبق حکم شهریور ۹۹ به پایه اضافه شده بود چطور الان دو مرحله متناسب‌سازی سال ۹۹ و افزایش سالانه آن روی هم فقط فقط حدود ۱۰۰ هزار تومان شده؟

این کارگر خانم بازنشسته با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۰ باید متناسب با نیازهای زندگی آن‌ها باشد، درعین حال اضافه کرد: با این حال سازمان توضیح دهد برای من زن بازنشسته که بایستی طبق قانون حداقل‌بگیر باشم و حالا کف‌بگیر شده‌ام چه متناسب‌سازی صورت داده است؟

او افزود: قرار بود متناسب‌سازی مرداد و اسفند روی پایه حقوق‌ها بیاید و بعد افزایش حقوق سالانه ۱۴۰۰ را داشته باشیم. در عین حال بایستی بعد از متناسب‌سازی دوم که اسفند بود احکام اصلاح می‌شد و بعد روی حکم‌نهایی اسفند ۹۹ حکم ۱۴۰۰ صادر می‌شد. با این حال من هنوز نمی‌دانم رقم متناسب‌سازی مرداد چه شد و مبلغ متناسب‌سازی اسفند چقدر بود؟

این کارگر بازنشسته زن در خاتمه مدعی شد: متاسفانه تبعیض و ناعدالتی بزرگ دیگری هم به خانم‌های بازنشسته در سال ۱۴۰۰ شده و آنهم ۶۰۰ هزار تومان حق عایله و فرزند است که باعث شده تا دریافتی خانم بازنشسته نسبت به مرد بازنشسته دارای همسر و فرزند، زن بازمانده (همسر متوفی)، زن بازنشسته سرپرست خانوار کمتر باشد و خانم بازنشسته این ۶۰۰ هزارتومان را نگیرد درحالیکه در زمان اشتغال همه به یک میزان حق بیمه پرداخته بودیم و خانم‌های بازنشسته خواستار تعیین آیتمی هستند که جایگزین ۶۰۰ هزار تومان عایله و فرزند شود و جبران این کسر دریافتی را کند و عدالت برقرار شود.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار