ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات چیست؟

0
پایه سنوات و حق سنوات(مزایای پایان خدمت کارکنان)، تفاوت‌هایی دارند؛ ولی برخی از افراد این دو را باهم اشتباه می‌گیرند. ظاهراً این اشتباه ناشی از اشتراک واژه “سنوات” در هر دو عبارت است. احتمالاً شما نیز که این مقاله را ‌می‌خوانید، بخواهید تفاوت آن‌ها را بدانید.در ادامه این مقاله، تفاوت پایه سنوات و حق سنوات را توضیح داده و به چند نکته مهم در مورد این مزایا خواهیم پرداخت.
ابتدا ببینیم تعریف پایه سنوات و حق سنوات چیست؟
  • پایه سنوات:

مبلغی است که از طرف قانون گذار، به منظور جبران مبلغ حداقل مزد کارگران، در نظر گرفته شده است. این مبلغ به کارگرانی تعلق می‌گیرد که بیش از یکسال در یک کارگاه، سابقه داشته باشند.
  • حق سنوات:

حق سنوات یا سنوات خدمت، مبلغی است که  هنگام تسویه،بازنشستگی، استعفا، از کارافتادگی یا پایان قرارداد باید به کارگر پرداخت شود .
  دو تعریف فوق، تفاوت پایه سنوات و حق سنوات را روشن می‌کنند. بعد از گذشت یک سال از کارکرد کارگر در یک کارگاه، پایه سنوات به او تعلق می‌گیرد. پایه سنوات مبلغی است که ماهانه به کارگر پرداخت می‌شود ولی حق سنوات، مبلغی است که در پایان سال یا هنگام قطع یا پایان همکاری به دلایلی که اشاره شد، به کارگر پرداخت می‌شود.

چند نکته مهم در مورد پایه سنوات

۱- همانگونه که اشاره شد، پایه سنواتی به کسی تعلق می‌گیرد که یک سال سابقه‌کار در کارگاه مربوطه را داشته باشد. (قابل توجه اینکه سابقه‌کار در همان کارگاه ملاک محاسبه بوده و صرف داشتن سابقه خدمت بیمه‌ای ملاک محاسبه نیست.)
۲- پایه سنواتی تا قبل از سال ۱۳۹۲ به کارگران قراردادی تعلق نمی گرفت؛ ولی پس از ابلاغ بخشنامه مزد ۱۳۹۲، مزایای پایه سنواتی به تمامی کارگران شاغل در کارگاه اعم از دائم و قراردادی، تعلق گرفت. تسویه یا عدم تسویه مزایای پایان‌کار کارگران قراردادی، بعد از اتمام هر قرارداد، تاثیری بر پرداخت پایه سنوات ندارد.
۳- پایه سنوات جزئی از مزد محسوب می‌شود و در تمام آیتم‌هایی که مزد بر آن تاثیر دارد، مانند محاسبه اضافه کاری، عیدی و سنوات و موارد مشابه تاثیرگذار است.
۴- پایه سنوات مشمول بیمه و مالیات می‌باشد.

پایه سنوات سال اول از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

پایه سنوات سال اول، بعد از گذشت یک سال کارکرد کارگر در یک کارگاه محاسبه می‌شود. فرض کنید آقای احمدی در تیرماه ۹۶ در کارگاه مشغول به کار شده باشد، وی در سال ۹۶ پایه سنواتی دریافت نمی‌کند. در سال ۹۷ نیز تا پایان خردادماه، مبلغی بابت سنوات دریافت نمی‌کند؛ اما از ابتدای تیرماه ۹۷، پایه سنوات مصوب سال ۹۷ به وی تعلق می‌گیرد.

پایه سنوات سال دوم از چه زمانی تعلق می‌گیرد؟

 با توجه به بخشنامه‌های شورای کار، پایه سنواتی به کسانی تعلق می‌گیرد که دارای یک سال سابقه کار بوده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد. این به این معناست که در سال دوم‌، باید در موعد سال کاری مبلغ جدید پایه سنواتی اعمال گردد. یعنی درمثال قبل، باید تا تیرماه ۹۸، مبلغ پایه سنواتی مصوب سال قبل پرداخت گردد و از ابتدای تیرماه ۹۸، مبلغ پایه سنواتی جدید اعمال گردد.

آیا محاسبه پایه سنوات سال دوم از ابتدای سال تقویمی اشتباه است؟

بسیاری از شرکت ها، پایه سنوات سال دوم را از همان ابتدای سال اعمال می‌کنند. این روش، روند محاسبات را برای کارگزینی راحت‌تر ‌می‌کند؛ از طرفی به ضرر کارگر هم نیست و از این جهت، این نوع محاسبه اشکالی ندارد.  به بیان دیگر، در مثال فوق شرکت مربوطه می‌تواند به اختیار خو، پایه سنوات  سال دوم آقای احمدی را در فروردین یا تیرماه ۹۸ اعمال کند.
آقای علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در ویدئوی زیر در این باره بیشتر توضیح می‌هد:

 

 

مبلغ پایه سنوات چقدر است؟

مبلغ پایه سنواتی در ابتدای هر سال، طی مصوبه ای از شورای عالی کار اعلام می‌شود. این مبلغ ثابت می‌باشد. بعضی از شرکت‌ها به اشتباه، مبلغ پایه سنواتی هر سال را براساس ضریب سال محاسبه می‌کنند
البته در محاسبه مزد طبق سایر سطوح مزدی، باید مبلغ مزد سال قبل و پایه سنواتی سال قبل با هم جمع و سپس طبق فرمول مبلغ مزد محاسبه گردد؛ اما برای محاسبه پایه سنوات دو حالت داریم :

۱ : برای کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل :

در این کارگاهها، هر شخص دارای یک گروه شغلی است که پایه سنوات هر گروه، طی جدولی سالانه اعلام شده و  مبلغ پایه سنوات گروه مربوطه، باید به شخص پرداخت گردد.

۲ : برای کارگاه‌های بدون طرح طبقه بندی مشاغل :

در این کارگاه‌ها، مبنای محاسبه حداقل پایه سنواتی سال، در صورت احراز شرایط کارگر می‌باشد؛ یعنی پایه سنوات گروه اول، به عنوان مبلغ پایه سنواتی ثابت به کارگر پرداخت می‌شود.

چند نکته مهم در مورد سنوات خدمت

۱- سنوات خدمت به هنگام فراغت از کار در صورت بازنشستگی ، ازکارافتادگی ، استعفا و غیره تعلق میگیرد.
۲- به ازای هر سال سابقه یک ماه آخرین مزد محاسبه می‌گردد
۳- مبلغ سنوات می‌تواند در پایان هر سال یا موقع تسویه پایان کار محاسبه و پرداخت گردد.
۴- مبلغ سنوات می‌تواند معادل یک دوازدهم مزد ماهانه پرداخت گردد.
۵- سنوات خدمت مشمول بیمه و مالیات نمی‌شود.

 

نحوه محاسبه سنوات خدمت چگونه است؟

محاسبه سنوات خدمت بر به این گونه است که به ازای هر سال سابقه‌‌، معادل یک ماه آخرین مزد بابت سنوات خدمت به شخص تعلق می‌گیرد. بعنوان مثال اگر آقای احمدی در تیر ماه ۹۶ شروع به کار کرده باشد و در پایان شهرریور بخواهد تسویه نماید،سنوات خدمت شخص چقدر خواهد بود؟ (قابل توجه اینکه آخرین مزد روزانه  شخص معادل ۷۲۰۲۷۴ ریال است.

 

سنوات خدمت کارکنان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

طبق ماده ۲۴- در صورت خاتمه قرارداد کار ، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد ، یک سال یا بیشتر ، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه ، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید .
اما در بخشنامه‌های ‌اصلاحی این مورد اصلاح شد و به کارگران به کمتر از یکسال سابقه کار نیز سنوات خدمت به نسبت کارکردشان تعلق می‌گیرد.

منبع : http://nikline.ir/Home/Detail/2549

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار