ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تفاوت فاحشی در نتایج اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری وجود دارد که عادلانه نیست:

0
یکتاپرس گزارش می دهد؛

وعده های دولت به بازنشستگان/ همسان سازی حقوق ها ادامه دارد؟

در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم توسعه بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی یکتاپرس، همسان‌سازی حقوق، یعنی فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد نزدیک شود.

در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم توسعه بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین تاکید شده و دولت مکلف است هرساله با تعریف منابع در بودجه سنواتی این امر را در دستور کار قرار دهد.

در ماده ۹۸ قانون خدمات کشوری آمده است که چنانچه ضریب جدول مستخدمین رسمی شاغل تغییر یابد دولت مکلف است به نسبتی که هزینه زندگی موجب این تغییر شده است، ‌حقوق بازنشستگان و وظیفه‌ بگیران را ترمیم کند.

بازنشستگاه عنوان می کنند که سفره‌هایشان کوچک شده اما تعداد نفرات دور آن با حضور فرزندان بیکار و نوه‌هایشان بیشتر شده است.

طبق اعلام دولت، از سال ۹۶ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شروع شد؛ هر سال ۳۰۰۰ تا ۳۴۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی پرداخت شد.

رییس مجمع نمایندگان لرستان در این راستا، گفت: طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین لشکری و کشوری مهرماه امسال با پیگیری‌های مستمر با دو فوریت به مجلس ارائه دادیم.

وی ادامه داد: این طرح تاکنون به امضا و تائید ۱۹۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است با تصویب این طرح گام بزرگی در خدمت به گنجینه‌های واقعی علم و تجربه کشور یعنی بازنشستگان کشوری و لشگری برداشته خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰

نوبخت، در مورد متناسب سازی حقوق بازنشستگان در اواسط سال ۹۹، گفت: مدل اجرای این موضوع در دو بخش بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی متفاوت بود. ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص دادیم که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بازنشستگان لشکری و کشوری بود و ۳۲ هزار میلیارد تومان برای ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفراز بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد. تمامی مبلغ ۱۸ هزارمیلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شد؛ اما به دلیل یک مشکل قانونی فقط ۳۰ درصد مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت شد. اگرچه متوسط سرانه بازنشستگان تأمین اجتماعی باید ۸.۸ میلیون تومان می‌شد اما به دلیل این منع قانونی محقق نشد. برای رفع این مشکل جلسات مختلفی با وزیر رفاه و تأمین اجتماعی داشتیم که آخرینش چهارشنبه هفته گذشته بود. لایحه‌ای هم به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم. این اطمینان را به شما عزیزان می‌دهم که بودجه لازم برای این منظور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز دیده شده است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری در سال آینده همچنان ادامه خواهد یافت. برای بازنشستگان تأمین اجتماعی هم با این سازمان در حال گفت و گو هستیم تا یک مرحله دیگر این طرح را در سال جاری اجرایی کنند ضمن اینکه منابع مالی لازم برای اجرای این موضوع در سال ۱۴۰۰ نیز تأمین شده است. خرسند خواهم شد که ایده‌ها و نظرات شماها را هم دریافت کنیم و به گونه‌ای این طرح اجرایی شود که به عدالت نزدیکتر باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه برای افزایش قدرت خرید کارمندان دولت در سال گذشته، ۵۰ درصد به حقوقشان اضافه شد، افزود: این باعث شکاف و تبعیض میان دریافتی شاغلین و بازنشستگان شد. همین امر باعث شد اجرای طرح همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق قوت بیشتری بگیرد. از همین رو کار تازه‌ای آغاز شد. البته هنوز عده‌ای از طرح همسان‌سازی بازمانده اند؛ به همین دلیل در هیأت دولت نیز مقرر شد که این موضوع کماکان بررسی شود و همه مشکلات اجرایی به تدریج مرتفع و احقاق حق شود تا هیچ احدی از این نظام پرداخت جا نماند.

معاون رئیس جمهور اجرای قانون همسان سازی حقوق را غیرقابل بازگشت خواند که حتی در دولت بعد هم ادامه خواهد یافت و در مواجهه با درخواست بازنشستگان برای تدوین لایحه‌ای در دولت به منظور تثبیت دائم متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین، افزود: اگرچه مجلس هنوز لایحه دو فوریتی دولت برای این منظور را با گذشت دو ماه اعلام وصول نکرده اما دولت برای اطمینان خاطر بازنشستگان محترم می‌تواند لایحه‌ای برای دائمی کردم اجرای همسان سازی حقوق به مجلس ارائه دهد.

نوبخت با اظهار امیدواری درخصوص اصلاح یا تغییر نظام پرداخت بازنشستگی، اذعان داشت که. اجرای طرح به نحو شایسته‌ای شروع شده و امیدواریم به نحو بایسته نیز آن را به سرانجام برسانیم.

بالاخره نوبخت در چهارم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان علی‌الحساب به بازنشستگان در ۲۹ اسفند، بر اساس قولی که در زمینه آغاز مرحله بعدی همسان سازی به بازنشستگان دادیم پرداخت انجام و در سال ۱۴۰۰ هم در جهت همسان سازی حقوق‌ها این روند ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به تفاوتی که در پرداخت‌های این دو مجموعه صندوق رخ داد، بعد از اینکه متوجه شدیم به یک توافقی رسیدیم و به بازنشستگان تامین اجتماعی هم قول دادیم که در اسفندماه این مرحله دوم همسان سازی را آغاز می‌کنیم. به همین جهت، مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اعضای این صندوق واریز شد.

پیگیری مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده محلات در پارلمان، سال گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ طی اخطاری مبنی بر حفظ شأن مجلس گفت: دولت بگوید که همسان سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم توسعه آمده را چرا اجرا نکرده است؟ به علاوه به چه دلیل با وجود تأکید برنامه ششم و سند تحول، رتبه بندی معلمان به درستی اجرا نشده است؟

وی افزود: در بند «و» لایحه بودجه دولت، عدد ۹۰ هزار میلیارد ریال را برای رد بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی آورده‌اند، در حالی که مجلس ۱۵۰ هزار میلیارد ریال را ذکر کرده است. طلب این سازمان از دولت ۳۲۰ هزار میلیارد ریال است، پس چرا در لایحه ۹۰ هزار میلیارد آورده شده است؟

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در سال ۹۹، تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد در بودجه سال ۱۴۰۰ منبع مناسبی برای همسان سازی دستمزدها تعیین شود.

فاطمه محمد بیگی ادامه داد: اتفاقات این روزها و تفاوت در پرداخت به بازنشستگان تأمین اجتماعی کام کارمندان و کارگران بازنشسته را تلخ کرده و مردم حق دارند که در این خصوص اعتراض داشته باشند.این مشکل نه تنها در سطح استان‌ها که در سطح کشور باید رفع شود و در حال پیگیری مطالبات بازنشستگان از سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه با نشستی که سران سه قوه در خصوص بودجه داشته‌اند، بیان کرد: بررسی‌های کمیسیون تلفیق و رئیس جمهور قول‌هایی مبنی بر تغییرات در کلیات بودجه داده‌اند با این حال به نظر نمی‌رسد منبع مناسبی برای همسان سازی دستمزدها تعیین گردد.

تفاوت فاحش میان بازنشستگان لشگری و کشوری

رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار رفع سریع کاستی‌ها و بی‌مهری‌های اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شد.

علی اصغر بیات معتقد است هدف از اجرای هر طرح و اقدامی در حوزه بازنشستگان و مستمری بگیران باید بالا بردن توان معیشتی متناسب با نرخ تورم باشد. متأسفانه این هدف در اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی محقق نشد. این جمعیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری تفاوت‌های اساسی با بازنشستگان سایر صندوق‌ها دارند که یکی از مهمترین آنها وجود بیش از ۶۵ درصد حداقل بگیر است.

وی گفت: تفاوت فاحشی در نتایج اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری وجود دارد که عادلانه نیست. دلایل بسیار زیادی هم در این زمینه وجود دارد که همه از آن مطلع هستند و بارها هم گفته شده است.

حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۰

نمایندگان در جلسه روزهای پایانی سال ۹۹ بند ۲ و ۳ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را تصویب کردند که در بند ۲ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است: در سال ۱۴۰۰ در کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران)، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق‌ بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرائی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی افزایش می‌یابد.

با تصویب مجلس، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها با افزایش ۲۵ درصدی همراه می‌شود و به این ترتیب حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰ برای آنها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

برگرفته از : https://www.yektapress.com/fa/news/19521

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار