ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دلیل کمبود روغن خوراکی در بازار چیست؟

0
چالش کمبود روغن خوراکی مدت‌هاست که مردم را درگیر خود کرده است و هر بار مسئولان با وعده‌ها و اتخاذ سیاست های مختلف سعی در حل این مشکل داشته‌اند.

 کمیابی روغن به ویژه نوع جامد در بازار، از شهریورماه امسال آغاز شد؛ موضوعی که برای آن از دلایلی چون تحریم‌ها، مشکلات ارزی و انتقال آن، عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام توسط بانک مرکزی و احتکار برخی از توزیع‌کنندگان نام‌برده می‌شد.

برخی بر این باور بودند که دلیل اصلی برای کمبود روغن به رفتار مصرف‌کنندگان بازمی‌گردد، زیرا مردم از ترس گران شدن روغن بیش از نیاز و مصرف عادی، روغن تهیه می‌کنند؛ این موضوع نیز باعث شد که روغن کمتر از قبل عرضه شود.

در نهایت کمبود روغن پس از مدتی تا حدودی حل شد و بازار به ثبات نسبی رسید اما پس از مدتی دوباره با کمبود روغن مواجه شدیم. کار به جایی رسیده که حتی از ارائه کارت ملی برای خرید روغن یا اجبار برای خرید دیگر محصولات همراه با روغن خبر می‌رسد؛ این در حالی است که مسئولان همواره وعده رفع مشکل تولید و توزیع روغن جامد و مایع را می‌دهند ولی همچنان با کمبود آن در بازار مواجه هستیم.

بر این اساس ضرورت دارد متولیان و مسئولان مربوطه برای ایجاد ثبات و آرامش و همچنین سامان بخشی بازار در روزهای پایانی سال اقدام به تدابیری جدی و اجرایی کردن وعده‌هایشان کنند.

هنوز دلیل اصلی کمبود روغن مشخص نیست

محمدرضا امین الرعایایی، رئیس اتحادیه فروشندگان مواد غذایی اصفهان، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کمبود روغن در هر دو نوع مایع و جامد وجود دارد، اما به دلیل تقاضای بیشتر برای روغن جامد، کمبود این نوع، بیشتر احساس است.

وی در رابطه با الزام خریدار نسبت به تهیه کالاهای دیگر همراه با روغن تصریح می‌کند: این اقدام بر اساس درخواست نمایندگان شرکت‌های تولید روغن انجام می‌گیرد که فروش روغن سرخ کردنی را به خرید اجناسی چون رب گوجه، کنسرو، کیک و شامپو…. مشروط می‌کنند و فروشنده نیز مجبور به اعمال چنین شرطی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد غذایی اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا گرانی همراه با کمیابی روغن وجود دارد؟ می‌گوید: قیمت‌ها تغییری نداشته مگر برخی برندها که درصد اندکی، قیمت روغن تولیدی خود را افزایش داده‌اند.

امین الرعایایی در رابطه با تمهیدات مسئولان مربوطه برای رفع این معضل تصریح می‌کند: وعده مسئولان برای حل این مشکل تاکنون عملیاتی نشده است و چالش کمبود روغن، بدون آنکه دلیل اصلی آن برای فعالان بازار مشخص باشد وجود دارد؛ اما اقداماتی که تاکنون از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، تعلق سهمیه‌ای از روغن به اتحادیه است، ولی چون توزیع کننده برای دریافت سهم خود مجبور به ورود به سامانه رهتاب است معمولاً از سوی فروشنده‌ها استقبالی از این مسئله نمی‌شود.

مشکل کمبود به‌زودی رفع می‌شود

اسماعیل نادری، مسئول امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان در رابطه با مشکلات کمبود روغن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر فقط با کمبود روغن پخت‌وپز روبرو هستیم، اما روغن سرخ کردنی در دسترس است.

وی در رابطه با علت اصلی کمبود روغن در بازار می‌گوید: دلیل اصلی کمبود این کالا به نبود مواد اولیه بازمی‌گردد که به زودی رفع می‌شود.

مسئول امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان در رابطه با سهمیه روغن اصفهان اظهار می‌کند: اصفهان دارای سهمیه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تنی روغن است که این میزان بین توزیع‌کنندگان، پخش می‌شود. به این ترتیب، شرایط هم رو به بهبود رفته است.

نادری با تکذیب هر نوع گرانی در این ماده غذایی خاطرنشان می‌کند: کمبود وجود دارد ولی افزایش قیمتی نبوده و هر نوع تخلف در این زمینه با برخورد جدی روبه‌رو خواهد بود.

وی در ارتباط با الزام توزیع‌کننده و مصرف‌کننده مبنی بر ارائه کارت ملی برای دریافت روغن تصریح می‌کند: برای ساماندهی بازار و توزیع عادلانه این محصول، عرضه روغن از طریق سامانه رهتاب انجام می‌شود که خریدار با وارد کردن کد ملی برای یک بار، بدون هیچ مشکلی، قادر به تهیه این کالا می‌شود.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: با توجه به اقدامات انجام‌گرفته برای رفع کمبود روغن، امید است تا شب عید، این مشکل به طور کلی حل گردد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، ایمنا

منبع : https://www.shahrekhabar.com/news/161457060055399

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار