ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا مردم نرخ رسمی تورم را باور نمی‌کنند؟

0

رییس مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

چرا مردم نرخ رسمی تورم را باور نمی‌کنند؟

رییس مرکز آمار اظهار داشت: بنابراین وقتی در مورد نرخ تورم صحبت می‌کنیم شاید افرادی تورم کالاهای سرمایه‌ای را در نظر بگیرند حال اینکه در این سبد ما فقط تورم کالاهای مصرفی را حساب می‌کنیم. بنابراین تغییرات نرخ ارز، سکه، مسکن جزو کالاهایی هستند که در سبد مصرفی حضور ندارند و نوسانات قیمتی آنها به صورت مستقیم در سبد مصرفی حساب نمی‌شود.

جواد حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اینکه چرا تورم احساس شده نسبت به تورمی که اعلام می‌شود بیشتر است و عده‌ای هم مدعی هستند تورم اعلام شده با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارد، گفت: در راستای این موضوع گزارشی ۵۰ صفحه‌ای را منتشر کردیم که دلایل این مساله را به تفصیل توضیح می‌دهد.

وی افزود: وقتی نوسان شاخص‌های اقتصادی بالا می‌رود باورپذیری این شاخص‌ها هم کمتر می‌شود و در شرایطی که نوسان در قیمت زیاد است درصد تورم باورپذیری کمتری دارد. در حال حاضر تورم نقطه‌ای کالاهای با دوام بیش از ۹۲ درصد کالاهای بی‌دوام ۳۰٫۹ درصد، خوراکی‌های تازه ۲۷٫۳ درصد، خوراکی‌ها ۳۱٫۵ درصد کالاهای بی‌دوام ۳۰٫۹ درصد است که می‌بینیم نوسان تورم در این کالاها با یکدیگر چقدر متفاوت است.

حسین زاده با اشاره به قیمت متوسط کالاها در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته گفت: قیمت هندوانه بیش از ۱۶۷ درصد، طلا بیش از ۱۶۶ درصد، پژوه ۴۰۵ نزدیک به ۱۳۸ درصد، پرتقال وارداتی ۱۳۸ درصد ، تیبا ۱۳۳٫۵ درصد، پراید ۱۲۰٫۴ درصد، لیمو ۱۱۸٫۱ درصد، برنج ۱۰۹٫۵ درصد،‌ گواهی امضاء ۹۹٫۶ درصد، کدو سبز ۸۴٫۴ درصد افزایش یافته است.  در شهریور ماه سال ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل،‌ متوسط قیمت بسیاری از کالاها با افزایش مواجه بوده‌اند از جمله برنج خارجی با ۱۰۹ درصد، عدس با ۱۳۷ درصد، لپه با ۱۱۹ درصد و برخی از اقلام کالایی با افزایش متوسط قیمت کمتری مواجه بودند از جمله گوشت قرمز گوسفند و گوساله و برخی اقلام کالایی متوسط قیمت‌شان کاهش داشته از جمله سیب زمینی و رب گوجه. بنابراین شاهد نوسانات شدید تورم بین کالاها بودیم. این اختلاف نوسان باعث می شود که تورم رسمی اعلام شده برای مردم قابل پذیرش باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سبد خانوار طلا و مسکن جزو کالاهای مصرفی محسوب می‌شوند، گفت: سبدی که براساس آن نرخ تورم اعلام می‌شود تشکیل شده از کالا و خدمات مصرفی هستند و هر یک از اقلام داخل سبد یک وزنی دارند و مصرفی بودن آن بسیارل مهم است .

حسین‌زاده تاکید کرد: کالاهای سرمایه‌ای در این سبد حضور ندارند و طلا و مسکن هر کدام یک وجه سرمایه‌ای و مصرفی دارند.

رییس مرکز آمار افزود: بخشی از طلا که مصرف زیورآلاتی دارند کالاهایی مصرفی محسوب می‌شود و در سبد خانوار حضور دارد اما سکه بهار آزادی مصرفی نیست و تورم آن هم حساب نمی‌شود. همچنین در بخش مسکن هم هزینه‌های اجاره مسکن و نگهداری بر سبد خانوار قرار دارد اما خرید و فروش در سبد مصرفی نیست. البته باید تاکید شود تورم تمام این کالاها در یک سطح با هم حرکت می‌کند و بر یکدیگر اثرگذار هستند.

وی با اشاره به عامل دیگری که باعث می‌شود نرخ تورم رسمی اعلام شده برای جامعه باورپذیر نباشد، اظهار داشت: یکی از دلایل دیگر این است که دلار و ارز در سبد مصرفی خانوار حضور ندارند و شاید گفته شود وقتی با چنین نوساناتی در بخش ارز مواجه هستیم این عدد اعلام شده از نرخ تورم نمی‌تواند واقعی باشد. حال اینکه دلار به صورت مستقیم در سبد مصرفی نیست البته تغییرات قیمتی آن بر روی سبد مصرفی اثرگذار است.

حسین زاده ادامه داد: بنابراین وقتی در مورد نرخ تورم صحبت می‌کنیم شاید افرادی تورم کالاهای سرمایه‌ای را در نظر بگیرند حال اینکه در این سبد ما فقط تورم کالاهای مصرفی را حساب می‌کنیم.

وی افزود: بنابراین تغییرات نرخ ارز، سکه، مسکن جزو کالاهایی هستند که در سبد مصرفی حضور ندارند و نوسانات قیمتی آنها به صورت مستقیم در سبد مصرفی حساب نمی‌شود.

رییس مرکز آمار تاکید کرد: موضوع بسیار مهم این است که عده‌ای بین تورم و گرانی تفاوتی قائل نمی‌شوند. وقتی می‌گوییم کالایی گران است یعنی در قیاس با سایر کالاها گران است یا در قیاس با کالای مشابه در منطقه دیگر گران است اما تورم به معنای درصدی تغییرات قیمت در یک کالا است. شاید کالایی ارزان باشد اما تورم بالایی داشته باشد و برعکس شاید کالایی گران باشد اما تورم آن کم باشد.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار