ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نسبت P/E چیست؟

0

از لحاظ نظری P/E این‌طور تعریف می‌شود که سرمایه‌گذاران حاضر هستند چه مبلغی را بابت هر ریال از سود یک شرکت پرداخت کنند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل تالار بورس ، نسبت قیمت به درآمد P/E که کوتاه‌شده عبارت Price/EPS است، یکی از رایج‌ترین نسبت‌ها، برای ارزیابی ارزش یک شرکت از نظر سرمایه‌گذاران است. این نسبت با تقسیم قیمت به سود حاصل از هر سهم (درآمد هر سهم) به‌دست ‌می‌آید.

نسبت  P/E بیانگر چیست؟

تفسیر‌های متفاوتی برای این نسبت وجود دارد. برخی بر این اعتقاد هستند که این نسبت به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران بابت هر یک ریال سودی که شرکت ایجاد می‌کند، حاضر به پرداخت چه مبلغی هستند. و هر چه این مقدار بزرگتر باشد، نشانگر امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به آینده شرکت است.

تفسیر دیگری که برای این نسبت وجود دارد که چنین بیان می‌کند، اگر سود یک شرکت طی چند سال ثابت باشد، نسبت P/E آن به ما می‌گوید در صورت خرید سهم با این قیمت، چند سال طول می‌کشد تا به اندازه مبلغ اولیه‌ای که سرمایه‌گذاری کردیم، سود کسب کنیم. به‌ بیان دیگر در صورت ثابت بودن سود شرکت طی چند سال متوالی، می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه خود را حساب کنید.

نسبت P/E چیست؟

فرض کنید P/E شرکتی برابر با ۵ است و این شرکت طی چند سال گذشته سود ثابتی را به سهامداران خود داده است. با سرمایه‌گذاری در این شرکت، تقریبا ۵ سال طول می‌کشد تا به اندازه مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری خود، فقط از طریق سود تقسیمی، درآمد داشته باشید. به بیان دیگر نرخ بازگشت سرمایه شما ۵ سال است.

در واقع نسبت P/E بیانگر انتظار روانی بازار نسبت به ریسک یک سهم است. شما تنها با دیدن این نسبت نمی‌توانید در مورد گرانی یا ارزانی سهم نظری قطعی بدهید.

عوامل موثر بر P/E یک شرکت

عوامل مختلفی بر P/E  یک شرکت تاثیر می‌گذارند. برای مثال اندازه شرکت، مدیریت شرکت، وجود طرح‌های توسعه اقتصادی در آن، چشم‌اندازهای صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند، وجود بازار خوب و با کشش برای محصولات تولیدی شرکت، همگی بر ارزیابی P/E  تاثیر دارند.

P/E بالا یا پایین؟

کسانی که سهم‌هایی با P/E بالا می‌خرند، در واقع برای دریافت یک ریال از سود یک شرکت حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند. اگر قصد خرید سهام با P/E بالا دارید، باید برنامه‌های شرکت، صنعت آن و موقعیتی که شرکت در آن صنعت دارد، همه را بررسی کنید. تنها توجیهی که برای خرید یک سهم با P/E بالا وجود دارد، این است که شما به آینده شرکت امیدوارید و اعتقاد دارید که در آینده شرکت میزان درآمد و سود‌آوریش افزایش پیدا کند. اما اگر شرکت مورد نظر شما طبق آن‌چیزی که انتظارش را داشتید عمل نکرد و سود مورد انتظار شما را ایجاد نکرد یعنی با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی‌اش در حال معامله است و به‌زودی قیمت سهام آن کاهش قابل توجهی خواهد داشت. چون شرکت نتوانسته طبق برنامه‌هایش عمل کند بنابراین سرمایه‌گذاران اقدام به خارج کردن سرمایه‌هایشان از شرکت می‌کنند. این فرایند تا زمانی ادامه می‌یابد که قیمت سهم به تعادل برسد.

سهم‌هایی که با P/E پایین معامله می‌شوند و انتظار می‌رود سود‌دهی آن‌ها روند رو‌به‌رشدی داشته باشد، کم کم مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. با توجه به روند سوددهی این شرکت‌ها به تدریج افراد حاضرند پول بیشتری بابت دریافت یک ریال از سود آن بدهند، بنابراین انتظار می‌رود که قیمت این سهم‌ها افزایش یابد.

نکته: برای این‌که بتوانید مقایسه‌ای درست بین شرکت‌ها داشته باشید، می‌توانید P/E آن‌ها را با هم مقایسه کنید، اما باید توجه داشته باشید که شرکت‌های مورد بررسی شما از یک صنعت باشند.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1282162

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار