ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آشنایی با مفاهیم بورس:

0

مفاهیمی که هر سهامدار باید بداند تا در بورس بماند.

۱. حد سود Take Profit
به حد سود به اختصارTP=Take Profit هم می گویند و به این معناست زمانی که وارد یک معامله می شویم و آن معامله در جهت دلخواه ما پیش میرود، باید یک قیمتی را برای خارج شدن از آن معامله با سود در نظر بگیریم که به این قیمت حد سود یا تیک پروفیت گفته می شود.

۲. حد ضرر Stop Loss
زمانی که شما یک سهمی را خریداری می کنید یک میزان ضرر برای آن معامله در نظر می گیرید. بطور مثال سهامی را خریده اید مشخص می کنید که نهایت ضرر من در این خرید ده درصد یا به مقدار X خواهد بود و اگر ضرر من از این مقدار بیشتر شد آن سهم را میفروشم و اجازه ضرر بیشتر را نمی دهم. در واقع هدف از داشتم حد ضرر یا حد توقف زیان جلوگیری از ضرر بیشترمی باشد.

۳. روند Trend
روند یا Trend زمانی تشکیل می گردد که تغییرات نرخ به صورت پیوسته در یک مسیر انجام گردد. زمانی که آن مسیر در حال افزایش و صعودی باشد این روند را صعودی و درصورتی که آن مسیر کاهشی و نزولی باشد این روند را نزولی میگویند. در روند صعودی دارای کف ها و سقف های بالاتر و در روند نزولی کف ها و سقف های پایین تر داریم.

۴. روند نزولی Down trend
روند نزولی یک روند کاهشی است و به روندی نزولی گفته میشود که در آن کف ها و سقف های پایین تر از قبل تشکیل میشود.

۵. روند صعودیUp trend
روند صعودی یک روند افزایشی است و به روندی صعودی گفته می شود که در آن کف ها و سقف های بالاتر ساخته میشوند.

۶. هدف Target
Target به معنای هدف است بطور مثال شما سهامی را در قیمت ۲۰۰ تومان میخرید و پیش بینی می کنید که به قیمت ۳۰۰ تومان خواهد رسید. این ۳۰۰ تومان می شود هدف قیمتی یا تارگت شما.

۷. خرید Long
خرید Long به معنای ورود و بازکردن معامله خرید است که شخص در این معامله از افزایش قیمت ها نفع میبرد.

۸. فروش Short
فروش Short به معنای ورود و بازکردن معامله فروش است که شخص در این معامله از کاهش قیمت ها نفع میبرد.

۹. خرید Buy
خرید Buy به معنای آفست شدن و تسویه حساب از معامله فروش قبلی می باشد به این معنی که شخص از قبل پوزیشن short باز کرده و اکنون قصد بستن و کلوز این پوزیشن را دارد.

۱۰. فروش Sell
فروش Sell به معنای آفست شدن و تسویه حساب از معامله ی خرید قبلی می باشد به این معنی که شخص از قبل پوزیشن Long باز کرده و اکنون قصد بستن و کلوز این پوزیشن را دارد.

۱۱. حمایت Support
حمایت Support به محدوه ای از قیمت گفته می شود که به هر دلیل مانع از ریزش و ادامه سقوط قیمت می گردد. در سطوح حمایت عرضه ها کاهش و تقاضا افزایش می یابد.

۱۲. مقاومت Resistance
مقاومت Resistance به محدوه ای از قیمت گفته میشود که به هر دلیلی مانع از افزایش و رشد قیمت می گردد و سدی برای قیمت محسوب می شود و در سطوح مقاومت عرضه بر تقاضا پیشی می گیرد.

۱۳. معامله Trade
Trade به معنی معامله کردن، دادوستد کردن یک محصول تجاری (کالا،سهام و ارز)، تجارت کردن.

۱۴. معامله گر Trader
تریدر Trader به شخصی گفته م یشود که اقدام به خرید و فروش در بازارهای مالی نماید.

۱۵. پولبک Pullback
پولبک Pullback در لغت به معنی برگشت به عقب می باشد به برگشت قیمت به سطح مهم قبلی به منظور قدرت گرفتن برای ادامه حرکت گفته میشود به طور مثال اگر خط روندی بشکند و قیمت بعد از مقدار کمی دور شدن از خط روند در حرکت اصلاحی خود به خط روندش سری بزند و برگردد به آن پولبک گفته میشود.

۱۶. بازار خرسی Bear Market
بازار خرسی Bear Market اصطلاحا به بازاری گفته میشود که نزولی و کاهشی است و خرس نماد بازار نزولی است. بیریش Bearish که از ریشه کلمه bear به معنی خرس است و یعنی بازار نزولی است

۱۷. بازار گاوی Bull Market
بازار گاوی Bull Market اصطلاحا به بازار صعودی گفته می شود و گاو نر نماد بازار صعودی است.

۱۸. کارگزار Broker
کارگزار Broker در واقع واسط بین سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی مثل بورس می باشد و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می گردد.

۱۹. معامله گر بلند مدتی Long-term
معامله گر بلند مدتی Long-term از نمودارهای هفتگی برای دریافت دورنمای حرکت بازار و از نمودارهای روزانه برای قرار دادن نقاط ورود به معامله استفاده می کنند و معاملات آنها چندین هفته و ماه ممکن است باز باشد.

۲۰. معامله گر کوتاه مدتی Short-term
معامله گر کوتاه مدتی Short-term از تایم فریم های ساعتی استفاده می کنند و معاملات خود را برای چند ساعت یا یک هفته باز نگه می دارند.

۲۱. اسکالپر Scalper
اسکالپر  Scalperاسکالپ در لغت به معنای نوک زدن به معاملات می باشد به معامله گران خیلی کوتاه مدت می گویند که این معامله گران برای تحلیل بازار از تایم فریم های یک تا پنج دقیقه استفاده می نمایند و معاملات خود را در طول روز انجام داده و با بسته شدن بازار از آنها خارج می گردد.

۲۲. دستور Order
Order دستور مشتری برای خرید یا فروش می باشد.

۲۳. سکوی معاملات Platform
در بازار های بین المللی امروزی که از اینترنت  استفاده می شود سکوی معامله یک مکان فیزیکی نیست که در آن خریداران و فروشندگان برای انجام معامله دور هم جمع شوند بلکه مکانی در شبکه اینترنت می باشد که همه اطلاعات و امکانات لازم برای خرید و فروش را در اختیار معامله گران قرار می دهد.

۲۴. قیمت ستل Settlement Price
قیمت ستل Settlement Price آخرین قیمت معامله شده یک محصول تجاری در طول روز گذشته می باشد

۲۵. سوئینگ تریدر Swing trader
سوئینگ تریدر Swing trader به معامله گرانی می گویند که معاملات آنها از یک روز تا چند روز باز می ماند یا به بیان ساده تر به معامله گران کوتاه مدت گفته می شود.

۲۶. دنبال کردن حد ضرر Trailing Stop
دنبال کردن حد ضرر Trailing Stop ابزاری تکنیکال است که برای ادامه روند سود دهی در بازار از آن استفاده می‌گردد. سطحی متغییر که در روند صعودی بازار قیمت را افزایش می دهد و در روند نزولی آن را کاهش می دهد.
در پوزیشن خرید با صعود بازار دستور (stop loss) توسط نرم افزار بالاتر برده می‌شود و در پوزیشن فروش با نزول بازار این دستور توسط نرم افزار پایین‌ترآورده می‌شود.

۲۷. اصلاحی Correction
اصلاحی Correction به حرکت قیمت در جهت خلاف روند فعلی به منظور استراحت و کسب قدرت برای ادامه حرکت خود می باشد. به طور مثال اگر روند صعودی است یه کاهش قیمت برای نفس گیری و بعد مجدد ادامه روند صعودی.

۲۸. مارجین Margin
زمانی که معامله جدیدی باز می کنید کارگزار با توجه به حجم و نوع کالای مورد معامله شما قسمتی از سرمایه اولیه شما را به عنوان ضمانت (وجه الضمان) نزد خود مسدود و بلوکه می نماید.

۲۹. اسلیپیج Slippage
اسلیپیج (در لغت به معنای لغزش و لیز خوردن) در اصطلاح معامله گری به معنی اختلاف بین قیمتی می باشد که شما سفارش می دهید و قیمتی که سفارش شما با آن مچ و اجرا می گردد.
اسلیپیج دارای اهمیت بالایی میباشد و می تواند پوزیشن های لحظه ای و حد ضرر ها و حد سودها های شما را دستخوش تغییرات کند و آنها را با قیمت های دیگری اجرا کند.
اسلیپیج باعث لیز خوردن قیمت جاری و اجرا و مچ شدن پوزیشن شما در اولین قیمتی است که در دسترس است و تقاضا برای آن وجود دارد.
• نکته ۱: اسلیپیج روی حد ضرر شما تاثیر بد و روی حد سودها تاثیر خوبی دارد.
• نکته ۲: اسلیپیج با ریکوت تفاوت دارد.

۳۰. لیکوئیدیتی Liquidity
لیکوئیدیتی Liquidity به میزان نقد شوندگی و شناوری یک بازار گفته می گویند. هر چقدر یک بازار نقد شونده تر باشد راحت می توانید سهام یا کالا یا ارز خود را نقد و تبدیل به پول نمایید چون در چنین بازارهایی عرضه و تقاضا بالا می باشد یعنی کمتر صف خرید و فروش می شوند.

۳۱.حراج
حراج سازوکاری برای دادوستد اوراق ‌بهادار بر پایه‌ی منطبق شدن سفارش‌های خرید و فروش مشتریان با درنظر گرفتن اولویت قیمت و زمان می باشد.

۳۲. قیمت آغازین
قیمت آغازین قیمتی می باشد که در شروع جلسه‌ی رسمی معاملاتی برای هر ورقه‌ی بهادار در تابلو بورس اعلام می گردد.

۳۳. قیمت باز
قیمت باز نرخی می باشد که اختیار تعیین آن از طرف “مشتری” به کارگزار واگذار می‌گردد.

۳۴. قیمت پایانی
قیمت پایانی قیمت هر ورقه‌ی بهادار در پایان هر جلسه رسمی معاملاتی بورس است که محاسبه و توسط “بورس” اعلام می‌شود.

۳۵. قیمت پایه
قیمت پایه قیمت مشخص و بدون قید و شرطی است که توسط فروشنده برای عرضه‌ی سهام در معاملات عمده تعیین و از طریق کارگزار فروشنده به بورس اعلام می‌شود و مبنای رقابت در معاملات عمده می‌باشد.

۳۶. قیمت پیشنهادی
قیمت پیشنهادی نرخی است که برای هر واحد اوراق بهادار از طرف کارگزار وارد سامانه معاملات می‌شود.

۳۷. قیمت محدود
قیمت محدود نرخی است که حداکثر یا حداقل آن از طرف “مشتری” به کارگزار اعلام می‌شود.

۳۸. قیمت معین
قیمت معین نرخ ثابتی است که توسط مشتری برای انجام معامله به کارگزار اعلام می‌شود.

۳۹. قیمت تعدیل‌شده‌ی پایانی
قیمت تعدیل‌شده‌ی پایانی قیمتی است که پس از اعمال اثر تغییرات سرمایه یا تقسیم سود نقدی در قیمت پایانی محاسبه می‌شود.

۴۰. قیمت مرجع
قیمت مرجع قیمت پایانی سهم یا قیمت تعدیل شده پایانی در روز معاملاتی قبل، حسب مورد است که توسط بورس محاسبه می‌شود.

۴۱. سبد
سبد سهام یا پرتفوی مجموعه دارایی‌های مالی است که از محل وجوه سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود.

۴۲. حجم مبنا
حجم مبنا تعداد اوراق بهادار  از یک نوع است که هر روز باید مورد دادوستد قرار گیرد تا کل درصد تغییر آن روز ، در تعیین قیمت روز بعد ملاک باشد.

۴۳. افشاء
افشاء ارسال اطلاعات به سازمان و انتشار عمومی و به‌موقع اطلاعات مطابق ضوابط دستورالعمل افشا

فرشاد سیفى

مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آقای اقتصاد
http://www.mreconomy.ir/article/1218

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار