ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

افزایش سرمایه و انواع آن‌ :

0
افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و مطالبات حال شده.
در این مطلب قصد داریم در رابطه با یکی از انواع افزایش سرمایه که همیشه به‌صورت نصفه تعریف می‌شود یعنی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده صحبت کنیم.
یکی از عبارت‌هایی که زیاد در بازار سرمایه شنیده می‌شود، افزایش سرمایه است. ممکن است بارها شنیده باشید که شرکتی قصد دارد که سرمایه خود را افزایش دهد. اما افزایش سرمایه چیست و چه انواعی دارد؟یکی از روش‌های تامین مالی افزایش سرمایه است. شرکت‌ها معمولا با توجه به اهدافی که دارند یکی از روش‌های مختلف افزایش سرمایه را انتخاب می‌کنند. این افزایش سرمایه‌ها معمولا برای توسعه شرکت، ایجاد یک خط تولید جدید، حفظ و یا ایجاد یک مزیت رقابتی تازه در واحد انجام می‌شود. طبق ماده ۱۵۷ قانون تجارت شرکت‌ها می‌توانند از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود در شرکت و یا از طریق صدور سهام جدید، سرمایه خود را افزایش دهند. اخبار مربوط به افزایش سرمایه را می‌توانید از سایت کدال دنبال کنید.افزایش سرمایه می‌تواند به یکی از اشکال زیر باشد.

۱) افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

۲) افزایش سرمایه از محل سود انباشه

۳) افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

۴) افزایش سرمایه از طریق صرف سهام (کم کاربرد‌ترین نوع افزایش سرمایه)

در این مطلب قصد داریم در رابطه با یکی از انواع افزایش سرمایه که همیشه به‌صورت نصفه تعریف می‌شود یعنی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده صحبت کنیم.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی
اگر شرکت قصد داشته باشد از طریق آورده نقدی سرمایه خود را افزایش دهد، پس از قطعی شدن افزایش سرمایه، شرکت تعدادی حق‌تقدم خرید به سهامداران می‌دهد و به آن‌ها اعلام می‌کند که با پرداخت ارزش اسمی هر سهم (این مبلغ در ایران ۱۰۰۰ ریال است) می‌توانند آن را به سهام عادی تبدیل کنند. این مبلغی که توسط سهامداران به شرکت آورده می‌شود باعث افزایش سرمایه شرکت می‌شود. در این حالت پول جدید به شرکت وارد می‌شود و سرمایه آن افزایش خواهد یافت. اما منظور از افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده چیست؟

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده
قبل از این که به این نوع افزایش سرمایه بپردازیم، اول بررسی می‌کنیم که منظور از مطالبات حال شده چیست؟ منظور از مطالبات حال شده، مطالباتی است که موعد پرداخت آن‌ها رسیده است و در سر‌رسید باید به طلبکاران پول پرداخت شود.

بیایید این مطلب را با ذکر یک مثال بررسی کنیم.

فرض کنید که صاحب یک شرکت هستید و در صورت‌های مالی خود مقداری بدهی دارید که سر‌رسید آن نزدیک است. اگر در مجمع عمومی فوق‌العاده، تصویب شده باشد که افزایش سرمایه از طریق تبدیل مطالبات نقدی حال شده از شرکت انجام شود، سهام جدیدی توسط شرکت منتشر می‌شود و به طلبکارانی که مایل به پذیره‌نویسی سهام جدید هستند داده می‌شود. در واقع بعد از امضای ورقه خرید سهم، شرکت معادل با مطالبات خود به طلبکارانش سهم می‌دهد.

حال بیایید جایمان را عوض کنیم. فرض کنید شرکتی مبلغ زیادی بدهی به شما دارد و سر ماه باید این بدهی را با شما صاف کند، یعنی سر‌رسید بدهی شما سر ماه است. شرکت بجای این که به شما وجه نقد بدهد، از شما می‌خواهد که بجای بدهیتان، به شما سهم بدهد. در این صورت بدهی‌های شرکت کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن چون هنوز پول در خود شرکت مانده، سرمایه آن افزایش پیدا می‌کند. به این فرایند، افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده گفته می‌شود.

فرشاد سیفى
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آقای اقتصاد
http://www.mreconomy.ir/article/1221

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار