ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

روش دریافت خسارت بیمه بدنه:

0

دریافت خسارت از بیمه بدنه بسیار آسان است فقط باید بدانید در چه صورتی می‌توانید از بیمه خسارت دریافت کنید و چه مدارکی را باید همراه داشته باشید.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خرید بیمه بدنه به‌ویژه در میان دارندگان وسایل نقلیه گران‌ قیمت بسیار رایج است و نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه برای بسیاری از بیمه‌گزاران مورد سؤال است.

بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند تهیه بیمه بدنه تنها برای خودرو‌های گران‌قیمت به صرفه است در صورتی که خرید بیمه بدنه، برای خودرو‌های ارزان قیمت به دلیل حق بیمه ارزانی که دارند منطقی به نظر می‌رسد.

برای مثال بیمه‌گزار با تهیه بیمه بدنه پراید نه تنها حق بیمه نسبتا ارزانی پرداخت می‌کند بلکه در مقابل خسارات مالی خودرو به‌ویژه خسارات کلی مانند سرقت یا آتش‌سوزی، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

خرید بیمه بدنه، تنها برای دارندگان خودرو‌های ارزان‌قیمت به‌صرفه نیست؛ بلکه خرید آن، با توجه به قانون جدید مربوط به خودرو‌های گران‌ قیمت (از جمله مباحث مربوط به فرانشیز بیمه بدنه)، برای دارندگان این خودرو‌ها توصیه می‌شود؛ چرا که در صورت بروز حادثه، راننده مقصر تنها موظف به پرداخت بخشی از خسارت خواهد بود و راننده خودروی زیان‌دیده باید باقی مبلغ را از خسارت بیمه بدنه خود تأمین کند.

از طرفی قیمت لوازم و قطعات یدکی خودرو‌های گران‌قیمت به مراتب از خودرو‌های ارزان‌قیمت بیشتر است بنابراین در صورت وقوع یک حادثه جزئی هم خسارات فراوانی به بار می‌آید.

برای مثال دارندگان مزدا ۳ معمولاً از گران بودن قطعات و لوازم یدکی این خودرو ناراضی هستند شاید شما هم شنیده باشید که برای تهیه آینه بغل مزدا ۳، مبلغ قابل توجهی باید هزینه کرد بنابراین تهیه بیمه بدنه مزدا ۳ و بیمه بدنه برای سایر خودرو‌های گران، ضروری به نظر می‌رسد.

چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

چگونه  خسارت  بیمه بدنه دریافت کنیم؟

  • اعلام خسارت به شرکت بیمه، حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ حادثه
  • اعلام حادثه به مراکز پلیس انتظامی، راهور و اخذ کروکی
  • مراجعه زیان دیده به شرکت بیمه برای تشکیل پرونده
  • انتقال خودرو به تعمیرگاه مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه
  • بازدید خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر و ارزیابی خسارت
  • بازسازی و تعمیر کامل خودرو
  • بازدید سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر
  • دریافت چک خسارت از شرکت بیمه

مدارک لازم دریافت خسارت بیمه‌‌ بدنه در تصادف

  • اصل و تصویر بیمه‌نامه بدنه به همراه الحاقیه‌ها (در صورت داشتن الحاقیه)
  • اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر
  • اصل و تصویر کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو
  • اصل و تصویر اسناد مالکیت خودرو
  • اصل  و تصویر کارت ملی بیمه‌گذار و راننده خودرو
  • ارائه گزارش مقامات انتظامی(سازشی یا غیر سازشی)​

چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

شرکت های بیمه ای  در چهار حالت هزینه خسارت واردشده در حادثه تصادف را تحت پوشش قرار می‌دهند:

۱- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته شود.

در صورتی که در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته شود، خسارت وارد شده به افراد زیان دیده در حادثه تصادف یا همان اشخاص ثالث از بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود. حال اگر راننده مقصر نیز طی حادثه خسارت دیده باشد و بیمه بدنه داشته باشد خسارات وارد شده به او از طرف بیمه بدنه خودش پرداخت می‌شود و اگر بیمه بدنه نداشته باشد بیمه هیچ مسئولیتی نداشته و پرداخت تمامی خسارات بر عهده خودش است.

 ۲- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته نشود.

در صورتی که در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر حادثه نباشد و زیان دیده باشد، بیمه شخص ثالث راننده مقصر باید خسارات وارد شده به خودروی راننده زیان دیده را پرداخت کند. حال در این شرایط اگر پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر از خسارات وارد شده به خودروی راننده زیان دیده کمتر باشد دو حالت به وجود خواهد آمد.

حالت اول: خسارت وارد شده به خودروی زیان‌دیده بیش از سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودروی مقصر باشد و خودرو زیان دیده بیمه بدنه داشته باشد.


بیشتربخوانید:


برای درک بهتر این حالت به مثال زیر توجه کنید:

در صورتی که در یک حادثه تصادف خودروی راننده زیان دیده حدود ۱۵ میلیون تومان خسارت دیده باشد و پوشش بیمه شخص ثالث خودرو مقصر تنها ۱۰ میلیون تومان باشد. برای دریافت ۵ میلیون تومان باقی مانده خسارات اگر خودروی زیان داده دارای بیمه بدنه باشد،  می‌تواند از پوشش بیمه بدنه خود استفاده کند و بیمه این مبلغ باقی مانده را به صورت اقساطی با راننده مقصر تسویه حساب خواهد کرد.

حالت دوم: خسارت وارد شده به خودروی زیان‌دیده بیشتر از پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودروی مقصر باشد و خودروی زیان‌دیده بیمه بدنه نداشته باشد.

در چنین شرایطی برای دریافت مابقی خسارات باید طرفین به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا این شورا در رابطه با اختلاف مبلغ خسارات تصمیم نهایی گرفته شود

۳- در صورتی که در حادثه تصادف راننده خودروی مقصر فرار کرده باشد.

امکان دارد خودرویی در جایی پارک باشد و خودرو دیگری با آن تصادف کرده و از محل فرار کرده باشد. در این شرایط در صورتی که خودرو زیان دیده بیمه بدنه داشته باشد، فرد زیان دیده می‌تواند خسارات را از بیمه بدنه خودرو خود دریافت کند.

توجه داشته باشید در چنین شرایطی اگر از بیمه بدنه خود برای دریافت خسارت‌های وارد شده به خودرو استفاده کنید علاوه بر اینکه کلیه تخفیف‌های بیمه بدنه از بین می‌رود، سرمایه بیمه‌شده نیز کاهش می‌یابد. بنابراین قبل از استفاده بررسی کنید که آیا استفاده از بیمه بدنه مقرون به صرفه است.

البته در صورتی که راننده مقصر شناسایی شود بیمه‌گذار زیان دیده می‌تواند با درخواست خود به شرکت بیمه تخفیف بیمه بدنه و سرمایه را به حالت اولیه باز گرداند.

۴- در صورتی که در حادثه تصادف خودروی زیان‌دیده در دسته خودروهای گران‌قیمت باشد.

مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث بیمه مرکزی(تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری)، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث قابل جبران خواهد بود.

منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد ( ۵۰%) سقف تعهدات بدنی (دیه کامل مرد در ماه حرام) که در ابتدای هر سال مشخص می شود، باشد که این مبلغ در ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه مشخص می شود. در چنین شرایطی باقی خسارت وارد شده به به خودرو زیان‌دیده از طریق بیمه بدنه پیگیری می‌شود.چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

به طور مثال اگر یک پژو ۲۰۶ با یک بنز به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان تصادف کرده و خسارت ۲۰ میلیون تومانی اتفاق بیافتد، و راننده پژو ۲۰۶ هم مقصر حادثه باشد، در این زمان از آنجایی که خودرو زیان دیده در دسته خودروهای گران قیمت( نامتعارف )است، بیمه شخص ثالث خودرو مقصر تنها بخشی از خسارات را پرداخت خواهد کرد و پرداخت باقی مانده خسارات بر عهده شخص زیان دیده است که در صورت داشتن بیمه بدنه ۲۰۶، شرکت بیمه آن را پرداخت خواهد کرد.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7510239

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار