ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF):

3
صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب با تجمیع سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تشکیل شدند. بنابراین عملکرد صندوق‌ها بستگی مستقیم به عملکرد دارایی‌ها و نحوه مدیریت آنها دارد. هر صندوق از واحدهای سرمایه گذاری تشکیل شده که ارزش آنها با NAV یا خالص ارزش دارایی های صندوق مشخص می‌شود.
اما سوال اینجاست که:

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Discussion۳ دیدگاه

  1. “(ETF (Exchange Traded Fund” یا «صندوق قابل معامله در بورس» در واقع یک صندوق سرمایه گذاری است که در واقع این صندوق با مواردی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و غیره کاملا متفاوت است. ETF نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری است که قیمت دارایی‌هایی مانند طلا، نفت و غیره را دنبال می‌کند. هم چنین ETF می‌تواند شامل سهام متنوعی باشد و به عبارت دیگر، سبد کالاهایی می‌باشد که همزمان جمع شده و همراه با هم معامله می‌شوند.

    ETF ها قابل معامله در بورس‌های معاملاتی هستند و این موضوع سبب می‌شود خرید و فروش و به طور کلی معاملات این سبدها برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر شود. یکی از بزرگترین مزایای ETF نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک این است که ETF ها ارزان‌تر می‌باشند. در واقع برای سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌ی زیادی ندارند ولی می‌خواهند در یک نوع دارایی مناسب سرمایه‌گذاری کنند، ETF بسیار مناسب می‌باشد.

    در واقع دارایی‌های قابل ردیابی تحت اختیار صندوق‌های ETF می‌باشند. مالکیت این دارایی‌ها به سهام مختلف تقسیم شده و سهام‌های آن‌ها به صورت طلا، نفت یا ارزهای دیجیتال در می‌آیند.

    ETF ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، نقدینگی بهتری دارند.
    منبع : https://www.coinit.ir/cryptopedia/what-is-etf

  2. صندوق ETF یا همان صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله از سرواژه‌های عبارت انگلیسی آن یعنی Exchange Traded Fund گرفته شده است. حالا اگر بخواهیم تخصصی توضیح بدهیم، ابتدا باید از انواع صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری بنویسیم، ریسک هر یک را مفصل توضیح بدهیم و بسیاری از نکته‌های دیگر که یا می‌دانید و در «رده» در صفحه مخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری خوانده‌اید یا الان حوصله بازخوانی‌اش نیست و طولانی شدن متن هم کمکی به اطلاعات ما نمی‌کند. پس با کمترین حاشیه‌گویی، فقط درباره صندوق ETF و جزئیات سرمایه‌گذاری در این عرضه جدید می‌گوییم.

    صندوق ETF یا قابل معامله در بورس یعنی چه؟

    ETFها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، از نظر ساختاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است (یعنی صندوق‌هایی که راه ورود غیرحرفه‌ای‌ها به بورس است؛ سرمایه از نابلدها و کار و معامله از کاربلدها!)، اما نقدشوندگی ETFها بالاتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است؛ یعنی راحت‌تر معامله می‌شوند، سریع‌تر به پول تبدیل می‌شوند. ارزش خالص دارایی‌ها و قیمت صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری مشترک در پایان روز محاسبه می‌شود و بعد از این محاسبات، قابل خرید و فروش هستند، اما EFTها این محدودیت را ندارند و مانند سایر سهم‌ها در طول روز قابل معامله هستند.

    نکته: در صندوق ای تی اف همه چیز به نقدشوندگی و پول نزدیک‌تر است؛ خیلی نزدیک‌تر.

    چرا ناگهان صندوق ETF مهم شد؟

    چون دولت تصمیم گرفت با توجه به سیاست‌های اقتصادی خود (کسب درآمد در بودجه ۹۹ یا سیاست‌های اصل ۴۴؛ چه فرقی می‌کند؟) بخش بزرگی از سهام خود در شرکت‌های دولتی را به مردم عرضه کند تا برای «عدالت اجتماعی» مالکیت را در سطح عموم مردم گسترش دهد. ارزش این عرضه سهام، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و در این مرحله از واگذاری شامل سهام دولت در بانک‌های صادرات، تجارت و ملت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین است. [بقیه صندوق‌ها را در انتهای همین مطلب بخوانید]

    مزایا و معایب صندوق ETF در مقایسه با بقیه صندوق ها

    بنابر اعلام مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و برای توزیع عادلانه سهام، هر ایرانی می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از واحدهای این صندوق ETF خریداری کند. بد نیست بدانید هر واحد این صندوق، ۱۰ هزار تومان است و دولت تخفیف ۲۰ درصدی هم برای خرید آن در نظر گرفته است. یعنی هر واحد ۸۵۰۰ تومان قیمت دارد. با سهام عدالت هم فرق دارد چون سهام به مردم داده نمی‌شود بلکه واحدهای این صندوق فروخته می‌شود و ارزش مدیریتی دارد. خب چی بهتر از این؟

    نکته: ترکیب سبد این صندوق از بین بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای است که قبلاً در بورس پذیرفته شده‌اند و دولت سهم خود از این شرکت‌ها را عرضه می‌کند. در نتیجه با توجه به قیمت هر واحد این صندوق در روز عرضه سهام، عدد ۱۰ هزار تومانی هم قابل تغییر است.

    عرضه سهام در صندوق ETF چگونه انجام می‌شود؟

    همانطور که می‌دانید، برای سرمایه‌گذاری در بورس، لازم است در سامانه سجام (مخفف «سامانه جامع اطلاعات مشتریانِ» بورس و اوراق بهادار) ثبت‌نام کنید، با کد رهگیری که از سامانه دریافت می‌کنید، برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. سپس در یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک عضو شوید و کد بورسی دریافت کنید تا بتوان به نام و سرمایه شما معاملات سهام انجام داد. آیا در این فرصت کم، می‌شود این همه کار را انجام داد؟ جواب معلوم است.

    نکته: برای اینکه این عرضه عادلانه انجام شود و همه مردم بتوانند از این سهام بهره ببرند، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته افراد بدون داشتن کد بورسی و صرفاً با شماره ملی می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند و در این عرضه اولیه شرکت کنند. سپس کلی فرصت دارید تا به سجام مراجعه کنید و کد بورسی هم بگیرید.

    مراحل سرمایه گذاری در صندوق ETF

    از ۱۴ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان ثبت‌نام و عرضه سهام در صندوق ETF تعیین شده است. با توضیح بالا -یعنی ثبت سفارش تنها با شماره ملی- راه سرمایه‌گذاری خیلی آسان شده؛ برای آسایش مردم، این عرضه فقط و فقط به اشخاص حقیقی فروخته خواهد شد و فروش به اشخاص حقوقی ممنوع شده.

    پس کافی است در یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس، سامانه‌های آنلاین معاملات بورسی یا بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض‌الحسنه مهر ایران، ثبت‌نام کنید (پیشنهاد: به دلیل رعایت مبارزه با کرونا غیرحضوری ثبت‌نام کنید).

    به ازای هر شماره ملی (بدون محدودیت سنی) می‌توان تا سقف ۲ میلیون تومان از این صندوق ETF خرید انجام داد. پس در حسابتان به مقدار کافی پول داشته باشید.

    نکته: بعد از خرید این سهام، تا دو ماه امکان فروش ندارید. البته توصیه همه کارشناسان اقتصادی این است که به این زودی‌ها به فروش و کسب درآمد و سود فکر نکنید. شما وارد بازاری شده‌اید که با طمأنینه بیشتر به سوددهی می‌رسد.
    نام بانک درگاه‌های غیر حضوری درگاه حضوری
    تجارت سایت بانک اینترنت‌بانک همراه‌بانک شعب بانک‌های منتخب در سراسر کشور
    [با توجه به شرایط ویروس کرونا و احتمال انتقال آن در صف‌های بانک، اصلا توصیه نمی‌شود]
    رفاه کارگران سایت بانک اینترنت‌بانک
    سپه سایت بانک اینترنت‌بانک همراه‌بانک
    صادرات سایت بانک همراه‌بانک صاپ
    قرض‌الحسنه مهرایران سایت بانک همراه‌بانک
    کشاورزی سایت بانک اینترنت‌بانک
    مسکن سایت بانک اینترنت‌بانک همراه‌بانک کیوسک بانک
    ملت سایت بانک اینترنت‌بانک همراه‌بانک همراه پلاس سامانه سکه
    ملی سایت بانک سامانه بام پیام‌رسان بله اپلیکیشن ایوا نشان بانک از اپلیکیشن آپ

    انواع صندوق های قابل معامله ETF

    آنطور که از رویکرد کنونی دولت برمی‌آید، این عرضه اولیه سهام بانک‌های صادرات، تجارت و ملت و شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین در قالب صندوق ETF فقط یکی از انواع صندوق‌های واگذاری دولتی است. دولت این نوع صندوق‌ها را نیز در ادامه این روند، ارائه می‌دهد:
    صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌گری‌های مالی

    این صندوق شامل سهام یاقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت است. با تخفیف ۲۰ درصد
    صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی

    این صندوق شامل سهام یاقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در ایران خودرو، سایپا، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه با تخفیف ۲۵ درصد
    صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع پالایش و پتروشیمی

    این صندوق شامل سهام یاقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با ۲۰ درصد تخفیف

    ارزش این چند صندوق ای تی اف حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و هنوز زمانی قطعی برای عرضه آن مشخص نشده است.

    نماد بورس چیست؟

    در حاشیه صندوق ETF شاید برایتان سوال شده باشد که تصویر این مطلب و نوشتن این مدلی کلمات چه معنایی می‌دهد. این‌ها «نماد بورس» هستند یعنی به جای نام شرکت‌ها که اغلب طولانی هستند، از حروف اختصاری ویژه بورس استفاده می‌شود؛ حرف اول هر کلمه، نشان‌‌دهنده‌ صنعتی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و بخش دوم، خلاصه‌ای از نام اصلی شرکت. یعنی وقتی می‌گویند «وتجارت» یعنی گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و نام شرکت هم تجارت است و نیازی به کوتاه کردن ندارد. حرف ش در ابتدای نمادها، یعنی آن شرکت متعلق به گروه فرآورده‌های نفتی می‌شود. نماد گروه‌های خودروسازی با خ شروع می‌شود. شرکت‌هایی که در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کنند، نمادشان با ف مشخص می‌شود. البته در این بین همیشه استثنائاتی هم هست که توضیح آن خیلی تخصصی و طولانی می‌شود.
    منبع : https://www.rade.ir/10947

  3. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا Exchange-traded fund نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود.

    به گزارش ایبِنا، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا Exchange-traded fund نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی شما در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید.

    شما با خرید واحدهای ETF، پول خود را در صندوقی سرمایه گذاری می‌کنید که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند. اما برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، که فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را همانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریع‌تر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند.
    منبع : http://www.ibena.ir/news/113691

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار