ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مدیریت وکنترل ریسک مزیت رقابتی در شرکت بیمه:

0
اخبار پولی مالی- حوادث طبیعی وخسارت های سنگین وزیان انباشته منجر شده است که به مقوله مدیریت وکنترل ریسک درشرکت های بیمه توجه بیشتری شود به طوری که اعتقاد بر این است که در صورت عدم پیاده سازی یک نظام جامع مدیریت ریسک درعملکردوتحقق برنامه های استراتژیک شرکت بیمه با موانع مواجه خواهد شد.
مدیریت ریسک ابزاری برای شناخت ، ارزیابی  و تجزیه وتحلیل و مقابله با خطرات وحوادث می باشد که اثرات آن ممانعت ازضررو زیان و بهبود عملکرد درفعالیتهای شرکت های بیمه  است
مدیریت ریسک را می توان به مفهوم سنجش ریسک و سپس اتخاذ تصمیماتی برای کنترل و مدیریت آن دانست ، ریسک‌ها را می توان برحسب احتمال وقوع و تأثیر آنها تقسیم نمود که نتیجه آن اعمال استراتژی های مناسب درانتقال، اجتناب، کاهش و جذب وپذیرش پرتفوی آن ریسک دانست.
ریسک یعنی احتمال وقوع رخدادی که سبب تاثیر یا ایجاد مخاطره می شود که بوسیله شرایط بوجود آورنده و احتمال وقوع و نتیجه آن قابلیت سنجش پیدا می کند بنا براین درتعریف مدیریت ریسک بایستی گفت که مدیریت ریسک فرایندی است جامع که به منظور شناسایی و کنترل و به حداقل رساندن تاثیرات و عواقب رویدادهای احتمالی مورد استفاده قرارمی گیرد .
مدیریت ریسک وبیمه باهم درارتباط وتعامل دائم هستند ومدیریت ریسک بخش اصلی عملیات بیمه‌گری محسوب می‌شود، مدیریت ریسک فرآیندی مستمربرای شرکت‌های بیمه محسوب شده ونحوه برخوردمدیریت شرکت های بیمه با این موضوع به میزان ریسک پذیری آنان بستگی دارد.
ماهیت وجودی شرکت‌های بیمه مواجهه با رویدادهای نامطلوب آینده است ومدیران شرکت های بیمه همیشه با انتخاب و تصمیم گیری دشوارهمراه ومواجه هستند وعدم توانایی آنان درانطباق روابط بین این دو مدیریت ممکن است باعث یک تصمیم گیری اشتباه ومنجر به خسارت و زیان شود ، بنابراین مهمترین اقدام جهت پیشگیری از مواجهه با چنین رویدادهایی استفاده ازدانش وتجربه مدیریت ریسک است ، بررسی سوابق وروند گذشته ونگاه آینده نگردرفرآیند مدیریت ریسک باعث می شود که شرکت‌های بیمه تصمیمات هوشمندانه‌ تری اتخاذ ‌کنند وبه جرات می توان عنوان نمود که مدیریت وکنترل ریسک عامل واساسی ترین مزیت رقابتی درمدیریت شرکت‌های بیمه است
با تصویب قانون تاسیس وشروع فعالیت موسسات بیمه غیردولتی وبرداشتن عجولانه نظام نظارت تعرفه ای ، بدون پشتوانه وزیرساخت های لازم و به کارگماردن مدیران غیرتخصصی وفاقد دانش مدیریت ریسک در سطوح ارشد برخی از شرکتهای بیمه منجر به ارائه نرخ‌های غیرفنی بدون ابزار مدیریت ریسک و داده‌های آماری گردیده وآسیب های جدی به صنعت بیمه وارد نموده که زیان‌های انباشته عملیاتی  در صورت های مالی تلفیقی صنعت بیمه کشوردرچند سال اخیرماحصل این تصمیمات واقدامات درفقدان مدیریت ریسک است .
با تاکید می توان اذعان نمود که اولویت پایه ای درشرکت های بیمه درمدیریت وکنترل ریسک است که با تدوین فرآیند هایی با توجه به سهم نگهداری آن شرکت بیمه و بررسی واندازه‌گیری انحرافات در دستیابی به اهداف تبیین شده می‌تواند به توسعه وگسترش فعالیت شرکت‌ بیمه کمک کندواین مهم با بررسی وتجزیه وتحلیل سوابق گذشته همراه  با تحلیل‌های مرتبط با مخاطرات احتمالی درآینده واستفاده از داده‌های مرتبط وبا تحلیل آماری برای پوشش ریسک‌ها مهیا می گردد.
مزیت رقابتی یک شرکت بیمه به کارگیری دانش واستفاده ازمهارتها وتوانایی های مختلف درمدیریت وپذیرفتن ریسک است لذا اساس برتری شرکت‌های بیمه درمدیریت وکنترل ریسک است.
مدیریت ریسک در شرکتهای  بیمه فرآیندی سیستماتیک است که برای از بین بردن یا کاهش تبعات  ناشی از پذیرفتن ریسک هایی  است که با وقوع آنها تاثیراساسی ومهمی برعملکرد و فعالیتهایی آن شرکت بیمه می گذارد که ممکن است عدم توجه به آن شرکت بیمه را در شرایط ورشکستگی وزوال وزیان قرار دهد که تجربه آن درسال های اخیردربرخی ازشرکت های بیمه وجوددارد.
مدیریت ریسک برمبنای تشخیص درست وداشتن برنامه استواراست ودرپاسخ به سئوالاتی که چه حوادثی وبا چه میزان خسارت احتمالا رخ خواهد داد وچنانچه اتفاق بیافتد شرکت بیمه چه اقداماتی در برابر آنها بایدنشان دهد و پیامدهای این حوادث چه خواهند بود؟
شرکت های بیمه باید پس از شناسایی ریسک های اصلی و تعیین ریسک های با اهمیت ، تحلیل و ارزیابی ریسک های شناسایی شده را در دستور کار خود قرار دهند تا پس از آسیب شناسی  روشهای برخورد با این ریسک ها را مشخص نمایند.
بیمه صنعتی بسیارپیچیده است که درشرائط کنونی وهمگام با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری های جدید، ریسک های جدیدی را تبعا با خود به همراه خواهد داشت که تناوب و تواتر و شدت برخی از این ریسک ها بسیار سنگین است ودر سطح واندازه وسهم نگهداری تعدادی از شرکت های بیمه درحال فعالیت درکشورنیست وجذب و پذیرش این گونه ریسک‌ها برخی از شرکت های بیمه رابا مشکلاتی درواگذاری پوشش اتکایی و پرداخت خسارت با مشکلاتی مواجه ساخته است که متاسفانه شاهد آن هستیم که به دلیل فقدان مدیریت ریسک دراواخرسال گذشته واوائل سال جاری با آن مواجه شده اند.
لذا می‌توان گفت که مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه‌ یک موضوع پیوسته و حیاتی است که عملکرد شرکت‌بیمه  را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد وشرکت‌های بیمه‌ ناچارند علاوه بر شناسایی و ارزیابی به موقع ریسک‌ ، به دنبال طبقه‌بندی و انتخاب مناسب درمواجهه با ریسک‌های انتخاب شده باشند که این امور به جز درتعامل موثرومناسب مدیریت وکنترل ریسک درشرکت بیمه میسرنحواهد بود.

فریدون صفرخانلو

کارشناس صنعت بیمه
منبع- مجله اخبار مالی

http://www.polimali.com/view-81383

 

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار