ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

علت اصلی افزایش تورم و گرانی در کشور:

0

کارشناس اقتصادی تاکید کرد:متاسفانه کشور ما بیش از ۱۲ سال است که دچار تورم افسار گسیخته شده است.

علت اصلی افزایش تورم و گرانی در کشور

میثم رادپور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با افکارنیوز با تاکید بر اینکه اساساً به لحاظ بنیادی برخی از مسائل تورم آفرین هستند،گفت:متاسفانه دولت به عنوان یک سیاستگذار توانایی بهبود بخشیدن به بسیاری از مسائل اقتصادی کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه با وجود تورم‌ بالا در کشور قطعا افزایش قیمت دلار را در سال جاری خواهیم داشت،تاکید کرد: اگر افق زمانی را یک ساله در نظر بگیریم و بخواهیم پیش‌بینی برای قیمت دلار داشته باشیم باید به همان اندازه‌ای که در طول یک سال تورم داریم، افزایش قیمت ارز را نیز در نظر بگیریم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان اینکه دولت دائما در حال حل بحران های کشور است، تاکید کرد: متاسفانه رویکرد و مسیری  که در اقتصاد داریم،کشور را در این وضعیت قرار داده است. اگر در حال حاضر تورم را ۴۰ درصد در نظر بگیریم این تورم انباشته می‌شود و در نهایت دولت نمی‌تواند اثر انباشتگی تورم را کنترل کند، چرا که دولت با بحران هایی از جمله مشکلات ناترازی بانک ها،افزایش حقوق بازنشستگان و افزایش تورم در کشور دست و پنجه نرم می کند.

وی با بیان اینکه کشور ما بیش از ۱۲ سال دچار رکود تورمی است،افزود: متاسفانه کشور ما بیش از ۱۲ سال است که دچار تورم افسار گسیخته شده است و باید در نظر داشت، چه سیاست پولی را می‌توان اتخاذ کرد، از سوی دیگر سیاست دولت در قبال اخذ مالیات صحیح به نظر نمی‌رسد همچنین کسری بودجه یکی دیگر از دلایل افزایش تورم در کشور است و انتظار می‌رود که دولت مخارج خود را با گرفتن مالیات تامین کند.

رادپور در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد ما دچار دو مشکل بسیار بزرگ هستیم که مهمترین آن رکود در اقتصاد کشور است،به عنوان مثال در یک محیط اقتصادی طی هر دوره تولید کاهش پیدا می‌کند به این معنا که نه تنها کمتر کار می‌کنیم بلکه خلق ارزش نیز کاهش می یابد و این ارزش‌های کمتر خلق شده تاثیر در رفاه اجتماعی و اقتصادی ما دارد که تحت چنین شرایطی نمی توان راهکار مناسبی را برای آن در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از کسری بودجه دولت که منجر به عقب ماندگی ایران از کشورهای در حال توسعه دیگر شده است،تاکید کرد:در واقع بسیاری از پروژه‌ها بر زمین مانده و هنوز عملیاتی نشده است،متاسفانه راه آهنی که جنوب کشور را به شمال کشور و یا مرزهای شرق و غرب را به هم متصل کند،نداریم،جای سوال اینجاست؛ در کشوری که تا این اندازه منابع دارد، چرا باید هزینه های دولت از درآمد آن بیشتر باشد.

علت اصلی افزایش تورم و گرانی در کشور

وی با بیان اینکه اجرای سیاست  تثبیتی  دولت در خصوص قیمت ارز  هیچ گونه تاثیری در کاهش  تورم نداشت، یادآور شد: به نظر می‌رسد با تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی بازار ارز نمی‌تواند آرام بگیرد، بنده معتقدم دولتی عملکرد موثر دارد که قیمت ارز مینیمایز باشد چرا که بدون شک با تورم ۴۰ درصد اگر دولت بخواهد قیمت ارز را تثبیت کند باید به دنبال نشتی منابع و کاهش تولید در کشور بود. به عنوان مثال کشوری مانند امارات می‌تواند سیاست تثبیت نرخ ارز را داشته باشد اما در کشور ما این اتفاق رخ نخواهد داد چرا که این امر به منفی بودن متوسط نرخ رشد اقتصادی،کوچک تر شدن اقتصاد، کاهش سهم فعالان بخش های اقتصادی و هزینه های روبه رشد دولت در سال های اخیر باز می گردد.

رادپور در پایان خاطرنشان کرد: در واقع باید حقوق و دستمزدها متناسب با قیمت کالا و خدمات افزایش پیدا کند در غیر این صورت به این مفهوم است که تولید کاهش پیدا کرده و هر سال نسبت به سال قبل کاهش تولید بیشتر می شود،از سویی دیگر آثار کاهش تولید با سال‌های گذشته انباشته شده و اثر تجمعی آن به ما تحمیل خواهد شد.

برگرفته از : https://www.afkarnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار