ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کدام وکالت بعد از مرگ اعتبار دارد؟

0

یکی از عبارت هایی که امروزه در برخی از وکالت نامه ها دیده می شود، وکالت تام الاختیار بعد از مرگ است؛ صحت این نوع از قرارداد مورد پرسش افراد زیادی قرار دارد. موکل ها می خواهند بدانند اگر به کار بردن این عبارت در هتگام عقد قرارداد، باعث اطمینان از ادامه مسئولیت وکیل پس از فوت آن ها نمی شود، پس کدام وکالت بعد از مرگ اعتبار دارد؟ پاسخ به این سوال، نیازمند بررسی دقیق متن قانون توسط یک وکیل آگاه می باشد.

از میان انواع مختلف، کدام وکالت بعد از مرگ اعتبار دارد؟

کوتاه ترین پاسخ به این سوال که چه وکالتی بعد از مرگ اعتبار دارد، این است که هیچ یک از انواع وکالت حتی با اجازه موکل برای ادامه آن پس از مرگش ارزشی ندارند. شما ممکن است با وکالت نامه هایی مواجه شوید که در آن عبارت وکالت تام الاختیار بعد از مرگ، آمده باشد؛ این موارد از نظر قانونی اعتباری ندارند و در دادگاه رد می شوند. چرا که، عقد وکالت نامه  بین دو شخص انجام می شود و عدم حضور هر یک اعتبار قرارداد را از بین خواهد برد.

چرا وکالت بعد از مرگ اعتبار ندارد؟

چند شرط برای قانونی بودن انواع وکالت، اعم از تام الاختیار بلاعزل وجود دارند که عدم وجود هر یک، باعث ابطال آن می شود. این موارد به شرح زیر می باشند:

•فوت وکیل یا موکل

•بر کناری وکیل توسط خود موکل در قرارداد های ساده

•جنون یا دیوانگی هر کدام از طرف های وکالت نامه

•حل دلیل منصوبی وکیل و تمام شدن وظیفه او

•در انواع تام الاختیار بلاعزل با اتمام تاریخ قرارداد

•باطل شدن وکالت نامه به دلیل سر پیچی موکل از توصیه وکیل

•استعفا وکیل از ادامه همکاری

بر اساس این موارد امکان ایجاد هیچ گونه شرط بقای وکالت بعد از فوت موکل وجود ندارد. به عبارت دیگر، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفتن وکیل بعد از مرگ ممکن نیست؛ همچنین، به محض مرگ هر یک از طرف های قرارداد، بدون انجام هیچ گونه پیگیری وکالت نامه باطل می شود.

چگونه وکالت می تواند بعد از فوت موکل ادامه پیدا کند؟ 

همان طور که گفته شد، طبق قانون هیچ فردی نمی تواند برای بعد از مرگ خود، وکیلی اختیار کند. با این حال، اگر شخصی قصد داشته باشد بعد از مرگ موکل دست به اقدامی بزند با اجازه وراث متوفی، وکالتش می تواند اعتبار پیدا کند. علارغم این موضوع، پاسخ این سوال که آیا وکالت بعد از مرگ اعتبار دارد؟ تغیری نمیکند و اختیاراتی که موکل قبل مرگ به وکیل داده است، دیگر وجود ندارند.

نتیجه گیری

پاسخ به این پرسش که کدام وکالت بعد از مرگ اعتبار دارد؟ این است که هیچ یک از انواع وکالت، قابلیت ادامه یافتن بعد از فوت موکل را ندارند. طبق قانون شرط اصلی اعتبار قرداد، حیات هر دو طرف می باشد؛ این موضوع، در مورد وکالت تام الاختیار بلازل نیز صدق می کند. تنها در صورتی وکیل می تواند به فعالیت خود ادامه دهد که اجازه وراث متوفی را داشته باشد.

برگرفته از : https://khabarfarsi.com/node/1441

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار