ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بررسی ریشه ها و علل تورم در ایران:

0

ریشه‌ها و عوامل تورم در ایران.

سایت اقتصادی ایران به نقل از ایرنا- کارشناسان اقتصادی در نشست بررسی ریشه ها و علل تورم در ایران عوامل مختلفی همچون رشد نقدینگی، ناترازی بانکی ، ناترازی انرژی، نرخ ارز را به عنوان عوامل تاثیر گذار مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل ازایرنا، همایش ملی «مسأله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز (سه‌شنبه) با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

در نخستین نشست، ریشه‌ها و علل تورم در ایران با حضور تیمور رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده پژوهشی، مدل سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش نرخ ارز موجب شوک‌های تورمی می‌شود

تیمور رحمانی تاکید کرد: مسایل حکمرانی در رشد نقدینگی بروز می‌کند و باید به این مسأله توجه داشته باشیم.

وی گفت: به اعتقاد بنده تورم انتظاری ریشه تورم نیست و انتظارات تورمی از عملکرد ما شکل می‌گیرد و نیروی تورم را تشدید یا کند می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: ناترازی بانکی جدا از رشد نقدینگی نیست و نقدینگی از هر کانالی رشد کند موجب تورم می‌شود

رحمانی بیان کرد: اینکه می‌گویند رشد نقدینگی امسال کم شده اما بر تورم تاثیری نداشته درست نیست؛ زیرا امسال رشد نقدینگی پنج درصد کم شده و تورم از حدود ۵۰ درصد به حدود ۴۶ درصد رسیده است .

وی معتقد است علت اصلی تورم نرخ ارز نیست و نرخ ارز تنها موجب شوک‌های تورمی می‌شود.

مهم‌ترین ریشه تورم، حکمرانی بد در اقتصاد است

کامران ندری در این نشست بیان کرد: مهم‌ترین ریشه تورم، حکمرانی بد در اقتصاد است و تورم‌های مزمن و بلندمدت حاکی از حکمرانی بد است.

وی افزود: البته تحریم‌ها در حکمرانی بد تاثیر داشته و درجه انحصاری اقتصاد را افزایش داده است و به طور طبیعی در شرایط تحریمی تورم باید افزایش یابد؛ چون تعاملات ما با کشورهای مختلف کم شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق تاکید کرد: ناترازی در سیستم بانکی به دلیل پوشش مشکلات مالی دولت بازمی‌گردد

ناترازی انرژی عامل جدیدی است که بر تورم تاثیر دارد

ابراهیم صیامی در این نشست گفت: در ادامه حکمرانی خوب سیاست‌گذار باید از قواعد اقتصادی برای مدیریت اقتصاد کلان استفاده کند در اقتصاد ایران داشتن قاعده مالی مناسب مغفول مانده است

وی بیان کرد: ناترازی در شبکه بانکی، دولت، سیاست‌های اقتصادی و تجاری در نقدینگی بروز می‌کنند و ناترازی انرژی عامل جدیدی است که بر تورم تاثیر دارد و فعالان اقتصادی ناترازی در برق کشور باید به گونه‌ای مدیریت شود که منشأ افزایش قیمت را مدیریت کنیم و می‌توان گفت که ناترازی انرژی پاشنه آشیل بخش تولیدی کشور دارد

صیامی گفت: در دهه ۹۰ نرخ ارز نقش بسزایی بر نرخ تورم داشته است و انتظار افزایش نرخ ارز توسط فعالان اقتصادی بیان می‌شود

وی ادامه داد: علاوه بر نقدینگی جهش‌های نرخ ارز نیز بر تورم تاثیر داشته است و اگر کنترل شود می‌توان امیدوار بود که سال آینده تورم کنترل شود.

برگرفته از :‌ https://www.irna.ir/news/85363545

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار