ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اینکه در برنامه بلندمدت قصد کاهش تورم را داشته باشیم، ممکن نیست. کاهش تورم باید خیلی سریع صورت گیرد.»:

0

اهمیت سیاست های دفعی برای کنترل تورم.

اهمیت سیاست های دفعی برای کنترل تورم

برای کنترل تورم یک سیاست قاطع و دفعی لازم است. این موضوع که در برنامه بلندمدت قصد کاهش تورم وجود داشته باشد، ممکن نیست و کاهش تورم باید خیلی سریع صورت گیرد تا تاثیرات کمتری بر معیشت خانوارها داشته باشد.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از تحریریه، برای کنترل تورم یک سیاست قاطع و دفعی لازم است. این موضوع که در برنامه بلندمدت قصد کاهش تورم وجود داشته باشد، ممکن نیست و کاهش تورم باید خیلی سریع صورت گیرد تا تاثیرات کمتری بر معیشت خانوارها داشته باشد.

دکتر علی سعدوندی، استاد مدیریت ریسک و اقتصاد کلان در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در مواقعی خاص مثل روزهای پایان سال یا شب یلدا، قیمت بعضی از اقلام در کشور افزایش می‌یابد. به طور مثال آجیل در شب یلدا یا برخی پوشاک در روزهای پایان سال نسبت به روزهای قبل گران‌تر است که این افزایش اثر فصلی بر قیمت‌هاست.»

نقش دولت در مواجهه با افزایش فصلی قیمت‌ها

دکتر سعدوندی گفت: «این نوع افزایش قیمت کالاها در همه کشورها وجود دارد. مثلا در بعضی از کشورها قبل از رسیدن کریسمس قیمت بعضی از کالاها به شدت افزایش یافته و بعد از آن دوباره کاهش می‌یابد. در علم اقتصاد به این روند افزایشی کالا، تورم گفته نمی‌شود بلکه این روند افزایشی، افزایش فصلی قیمت‌ها نام دارد.»

وی درباره نقش دولت در این افزایش فصلی قیمت، تاکید کرد: «دولت نباید در این زمینه که مشاهده‌پذیری بالایی دارد، دخالتی داشته باشد و همچنین نباید با چاپ پول این افزایش فصلی را کنترل کند. زیرا دولت با افزایش کلی قیمت‌ها برای کنترل قیمت اقلام خاص، تورم را به صورت کلی در کشور ایجاد می‌کند و باعث افزایش قیمت در همه کالاها می‌شود.»

اهمیت سیاست دفعی

دکتر سعدوندی درباره نقش تورم بر زندگی افراد گفت: «آن چیزی که بر معیشت خانوارها تاثیر منفی دارد، افزایش عمومی قیمت‌هاست که این افزایش باعث مشکلات زیادی می‌شود زیرا داراها داراتر و افراد فقیر جامعه فقیرتر شوند.»

وی افزود: «تورم برای رشد و توسعه، سرمایه اجتماعی و آینده یک کشور بسیار مضر است. ما نباید با نمودهای افزایش‌های قیمت مبارزه کنیم بلکه باید با خود تورم مبارزه شود.»

این کارشناس اظهار کرد: «ما برای کنترل تورم به یک سیاست قاطع و دفعی احتیاج داریم. اینکه در برنامه بلندمدت قصد کاهش تورم را داشته باشیم، ممکن نیست. کاهش تورم باید خیلی سریع صورت گیرد.»

لزوم توجه به انتظارات تورمی

دکتر سعدوندی تاکید کرد: «کاهش تورم باید اولویت اصلی اقتصاد باشد و به صورت قاطع انجام شود تا هزینه‌ها به حداقل برسد.»

وی خاطر نشان کرد: «یعنی همه جامعه به این نتیجه برسد که دولت قصد کاهش تورم را دارد در این صورت انتظارات تورمی کاهش یافته و این کاهش به کاهش تورم منجر می‌شود. البته انتظارات تورمی کاهش نمی‌یابد مگر اینکه کسری بودجه [۳] کاهش یابد.»

منبع: کلینیک اقتصاد

برگرفته از : https://www.tahririeh.com/news/28488

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار