ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چشم انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

0
چشم انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

امسال سیاست‌های اتخاذ شده توسط بانک‌های مرکزی جهان در زمینه انقباض پولی به خوبی عمل کرد و سبب شد نرخ تورم جهانی به سرعت کاهش پیدا کند.

به گزارش سایت اقتصادی ایران به نقل از تحریریه، دکتر علی سعدوندی، متخصص بین المللی بانکداری، سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و تحلیل سیاستگذاری اقتصاد کلان در گفت‌وگو با فرهیختگان پیرامون اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ اظهار داشت: امسال سیاست‌های اتخاذ شده توسط بانک‌های مرکزی جهان در زمینه انقباض پولی به خوبی عمل کرد و سبب شد نرخ تورم جهانی به سرعت کاهش پیدا کند؛ به این ترتیب سال بعد حدود اهداف تورمی کشورهای پیشرفته محقق خواهد شد. البته اکنون نیز بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت تا حدی به نرخ هدف دست یافته‌اند. بنابراین در سال ۲۰۲۴ میزان تورم با احتمال خیلی زیاد به سمت شرایط عادی نیل خواهد کرد.

احتمال رکود و تورم در اقتصاد جهانی

از سوی دیگر نیز دو پیش‌بینی وجود دارد؛ یک پیش‌بینی این است که حجم بسیار بالای خلق پول مربوط به دوران شیوع پاندمی کرونا در سال آینده هم منجر به ایجاد تورم شود. از طرف دیگر نیز سیاست‌های پولی با شدتی که در حال حاضر در حال اجرا است احتمال ایجاد رکود در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته را افزایش می‌دهد، در این راستا احتمال اینکه بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را با سرعت بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شوند کاهش بدهند وجود دارد.

فرود نرم اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

وی درباره نرخ بهره و سیاست‌های پولی آمریکا و اتحادیه اروپا تصریح کرد: بازگشت نرخ بهره و تغییر سیاست را در سال ۲۰۲۴ شاهد خواهیم بود. از انتهای نیمه اول سال، یعنی حدود ۴ ماه دیگر بازگشت نرخ بهره را خواهیم داشت اما اینکه سرعت آن چقدر باشد به این موضوع بستگی دارد که اقتصاد جهانی به سمت رکود حرکت کند یا خیر. اگر روند اقتصاد جهانی به سمت رکود نرود، یک اتفاق کم نظیر در تاریخ که در دهه نود رخ داد تحت عنوان فرود نرم [۱] را شاهد خواهیم بود. در غیر این صورت به رغم روندهای موجود اجتمال اینکه در نهایت فرود سخت را شاهد باشیم وجود دارد.

اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ و طلا

در زمینه طلا نیز وضعیت بازار طلا متعادل است و از سوی دیگر وضعیت بازارهای کامودیتی به جز نفت تا حد زیادی متعادل است و حتی روند نزولی را طی می‌کند. روند قیمت دلار در بازارهای جهانی وابسته به شاخص دلار [۲] است. از آنجاییکه شاخص دلار در سال گذشته و همچنین در ابتدای سال جاری حمایت شده است، به نظر می‌رسد وضعیت دلار به سمت نرم شدن پیروی کند، شاخص ارز با روند نزولی خود به کاهش ارزش طلا منجر خواهد شد. میزان تقویت طلا که تا حتی ۱۰ درصد و بیش از این نیز پیش‌بینی می‌شود وابسته به عوامل مختلفی است. برداشت من این است که بازار طلا تا حدی تقویت خواهد شد اما تا حدی که افراد در ایران بر روی آن حساب کرده‌اند.

نفت و اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

این اقتصاددان ایرانی درباره بازار نفت و تورم در سال ۲۰۲۴ عنوان کرد: وضعیت بازار نفت بستگی به این دارد که ما وارد فاز رکودی بشویم یا خیر. در حال حاضر مقدار عرضه نفت در بازار محدود شده است؛ بنابراین به نظر می‎‌رسد اوپک پلاس بتواند بازار نفت را به خوبی کنترل کند. قیمت امروز متعادل است و اوپک می‌تواند با کنترل عرضه این شرایط را حفظ کند. از سوی دیگر نیز پیش‌بینی من است است که تورم کاهش پیدا می‌کند و کشورهای پیشرفته به حوالی نرخ هدف، یعنی میزان ۲ درصد دست خواهند یافت. این در حالی است که بانک‌های مرکزی پیش‌بینی می‌کنند سیاست‌های انقباضی در کل سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند و در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ به نرخ هدف برسد، پیش‌بینی من این است که نرخ هدف پیش از موعد و زودتر از پیش‌بینی بانک‌های مرکزی محقق خواهد شد.

منبع: کلینیک اقتصاد

برگرفته از : https://www.tahririeh.com/news/28472

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار