ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فرار سرمایه؛ چالش جدی اقتصاد ایران:

0

در حساب‌های ملی هر کشوری، تراز پرداخت‌ها حسابی است که دربرگیرنده اطلاعات گسترده‌ای در خصوص وضعیت حساب سرمایه، حساب جاری، حساب کالا و غیره است. در این بین، حساب سرمایه جزء مهم تراز پرداخت‌هاست که عمدتا جریان انتقال سرمایه، یعنی میزان ورود و خروج سرمایه را نشان می‌دهد.

برآوردهای رسمی نشان می‌دهد خالص حساب سرمایه کشور در سال‌های گذشته و در سایه فرار سرمایه از کشور همواره منفی بوده و در طول زمان تشدید شده است.

کاهش ریسک‌پذیری عاملی برای فرار سرمایه

به نظر می‌رسد به دلیل کاهش ریسک‌پذیری اقتصاد کشور، بخشی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه درصدد خروج کامل از کشور و یا فرستادن فرزندان خود به خارج از کشور برآمده‌اند. عدم رواداری فرهنگی و اجتماعی و همچنین عدم رواداری اقتصادی (محدود شدن فضای کسب‌و‌کار و ایجاد انحصار در حوزه فعالیت‌های تولیدی) دلایلی است که سبب فزونی روند فرار سرمایه از کشور در سال‌های اخیر شده است.

نقش حکمرانی اقتصادی نادرست

در این بین و در سایه شیوه حکمرانی اقتصادی کشور، شکاف وضعیت معیشتی در ایران با سایر کشورها در حال افزایش است تا این موضوع نیز به عاملی برای افزایش رغبت ایرانیان به خروج سرمایه از کشور بینجامد.

ممنوعیت واردات آیفون ۱۴، ممنوعیت واردات لوازم خانگی، ممنوعیت واردات خودرو و همچنین طرح صیانت (که در سال گذشته تاثیر منفی قابل توجهی بر کسب‌و‌کارهای آنلاین گذاشت)، موضوعاتی هستند که اگرچه اثرگذاری چندانی بر تراز تجاری کشور نمی‌گذارد با این حال افراد فرهیخته و نخبگان جامعه را برای تداوم حضور در کشور و تلاش برای سازندگی مردد می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد گروه‌هایی که از وضعیت معیشتی مناسبی در جامعه برخوردار هستند و یا افرادی مانند جراحان مغز و اعصاب، جراحان قلب و متخصصان عالی‌رتبه مانند متخصصان آی‌تی و مالی به خروج از کشور ترغیب شده‌اند و سرمایه‌های خود را به سایر کشورها برده‌اند.

فرار سرمایه و تاثیر آن بر اقتصاد

نکته قابل توجه اینکه تراز تجاری کشور در سال گذشته وضعیت مناسبی داشته و آنچه موجب برآشفتگی بازار ارز شده مازاد تقاضا برای خروج سرمایه از کشور بوده است. تداوم این وضعیت باعث وخیم‌تر شدن وضعیت عمومی اقتصاد و افت رفاه و بدتر شدن وضعیت معیشتی افراد جامعه خواهد شد.

بدیهی است زمانی که افراد نخبه در جامعه حضور داشته باشند، افزایش ثروتی که این افراد از مسیر کارآفرینی ایجاد می‌کنند در نهایت منجر به افزایش سطح عمومی دستمزدها در جامعه خواهد شد. به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته به دنبال جذب نخبگان هستند تا درآمد بالای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی آنان زمینه‌ساز افزایش درآمد سایر گروه‌های جامعه نیز شود.

بر همین منوال اگر افراد نخبه از جامعه رانده شوند، در نهایت افرادی باقی می‌مانند که صاحب تخصص ویژه نبوده و دستمزدها به صورت واقعی کاهش می‌یابد و یا به دلیل افت فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی نرخ بیکاری در اقتصاد بالا می‌رود.

جمع‌بندی آینده‌ی اقتصاد

در مجموع با منفی‌تر شدن خالص حساب سرمایه کشور، شرایط نگران‌کننده‌‌تری در انتظار آینده اقتصادی کشور خواهد بود، موضوعی که صاحبان سرمایه را مجبور می‌‌کند به جای درگیر شدن با ریسک بالای موجود در اقتصاد ایران، مقصد دیگری برای سرمایه‌های مالی خود بیابند.

گفتگوی دکتر علی سعدوندی با روزنامه جهان صنعت

برگرفته از : https://econclinic.com/39760

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار