ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیا قدرت خرید مردم بیشتر شده است؟

0
آیا قدرت خرید مردم بیشتر شده است؟

علی‌رغم بهبود قدرت خرید مردم در مهرماه، وضعیت آن نسبت به سال گذشته همچنان پائین است.

سایت اقتصادی ایران به نقل ازفردای اقتصاد: تعدیل دلاری ارزش تراکنش‌های شاپرک برای مهرماه نشان می‌دهد که علی‌رغم بهبود نسبت به ماه‌های اخیر، همچنان نسبت به سال گذشته در سطوح پائینی قرار دارد. با این حال نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی حاکی از کاهش انتظارات تورمی است.

سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک)، شبکه‌ای است که تمامی ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و پایانه‌های فروش آنها را در نظامی یکپارچه گرد هم آورده و تمهیدات لازم را برای اتصال مستقیم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت به زیرساخت‌های ملی پرداخت و تسویه را فراهم می‌کند. در واقع  شاپرک دربرگیرنده کلیه تراکنش‌های حاصل از پرداخت اینترنتی، پرداخت با موبایل و پرداخت با کارت‌خوان است. بنابراین شاپرک بیشتر به معاملات خرد مربوط می‌شود و برای مثال انتقال پول با حجم بالا که از طریق مراجعه حضوری به شعب صورت می‌گیرد، جزو آن محسوب نمی‌شود.

آیا قدرت خرید مردم بهتر شده است؟

آخرین داده‌های بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک نشان می‌دهد که ارزش آنها در مهرماه به حدود ۱۰۲۲ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده که بعد از اسفند سال گذشته، بیشترین مقدار این متغیر بوده و همچنین ۴۵ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته در همین دوره نشان می‌دهد. با این حال ارزش اسمی این تراکنش­‌ها ممکن است به دلیل تورم یا رشد قیمت دلار افزایش ­یابد و لذا لازم است که این اثر از آن حذف شود. برای این منظور، مقدار این متغیر بر اساس قیمت دلار در بازار آزاد تعدیل شده است.

بر این اساس هرچند ارزش دلاری تراکنش‌های شاپرک در مهرماه نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما نسبت به ماه‌های اخیر از شدت منفی بودن آن کم شده است. در واقع با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار از ابتدای سال، افزایش ریالی ارزش تراکنش‌های شاپرک باعث شده تا ارزش دلاری آن نیز افزایش یابد و لذا قدرت خرید ریال بهتر شود.  به طور خاص ارزش دلاری تراکنش‌های شاپرک در مهرماه به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به اعداد ۱۸ میلیارد دلار در ابتدای سال بهبود یافته است با این همچنان سطح آن نسبت به ۲۱.۵ میلیارد دلار سال گذشته که البته میانگین ۵ سال اخیر نیز هست، در وضعیت پائین‌تری قرار دارد.

ادامه کاهش انتظارات تورمی

نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی شاخصی است که در کنار نسبت پول به نقدینگی می‌توان به عنوان پراکسی سیالیت نقدینگی استفاده کرد. بررسی روند این دو متغیر طی سال‌های اخیر حاکی از همبستگی بالای آنها با هم است و همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، روند آنها از ابتدای سال کاهشی شده است که این امر نیز می‌تواند نشان‌دهنده کاهش انتظارات تورمی باشد. آمارهای مهرماه در مورد نسبت پول به نقدینگی نشان داد که این متغیر به ۲۴.۸ درصد کاهش یافته و حالا کاهش میانگین سه ماهه نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در مهرماه نیز این قضیه را تایید می‌کند.

آیا قدرت خرید مردم بهتر شده است؟

برگرفته از : https://www.fardayeeghtesad.com/news/32278

هدف از راه‌اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد. به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://zapah.ir http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار